В петъчната вечер (29 ноември), в предаването „Български изпълнители“ ви предлагаме записи на певицата Вася Радева. Ще прозвучат блестящи интерпретации на сопраното с необикновено красив глас, на фрагменти от опери на Роси, Моцарт, Гретри, Росини, „Сътворението“ на Йозеф Хайдн и камерни творби от Антонио Калдара и Лео Делиб.
Вася Радева е родена през 1924 година в семейството на една от първите истински оперни звезди на родната сцена – Пенка Тороманова и изтъкнатия генерал Тодор Радев.
Тороманова учи в Консерваторията в Женева. Тя е един от артистите, положили основите на днешната Софийска национална опера и останала в историята със забележителния си глас и изключителното актьорско дарование. Първата българска Аида, по-късно е и професор в Музикалната академия, където подготвя Елисавета Йовович, Събчо Събев, Мими Балканска, Иванка Митева-Коралова, Таня Начева. Нейният съпруг Тодор Радев, възпитаник на Петербургската генералщабна академия, е военен аташе едновременно в Букурещ, Берлин и Лондон. След връщането си в България e министър на просветата в три последователни кабинета. Негова е идеята за осигуряване на стипендии на млади български артисти, които учат в големите европейски центрове.
В това семейство с изградени традиции на почит към културата и изкуството расте Вася Радева.
Първите стъпки на младата певица на сцената са съпроводени с драматични събития. След политическите промени през 1944 година генерал Радев е изправен пред Народния съд, който му дава условна присъда, но малко по-късно е интерниран от София. В края на 40-те години цялото семейство е изселено в Луковит, а синът е изпратен в Белене.
Докато следва немска филология, Вася учи пеене при леля си – Геновева Списаревска. След като завършва Историко-филологическия факултет на Софийския университет тя се явява на конкурсния изпит в Операта и то с виртуозната ария на Лучия от Доницетиевата опера. Комисията е озадачена как толкова млада и неопитна певица изпълнява тази трудна ария абсолютно точно и с естествена лекота.
Съвсем скоро идва дебютът на младата певица с ролята на Розина от „Севилският бръснар“. Освен нея на сцената са едни от най-големите имена от състава на Софийската опера – Илия Йосифов, Михаил Люцканов, Павел Елмазов.
След много разговори и обяснения и след като няколко пъти разказва биографията си в Държавна сигурност, Вася Радева е допусната до Младежкия фестивал във Варшава, от който се връща с медал и лауреатско звание. С големи успехи се връща и от Пражка пролет и Общобългарското състезание за певци и инструменталисти.
Обкръжението ѝ от драматични актьори, а може би и вроденият ѝ усет към театрално изкуство, я подтикват да търси човешкия заряд във всеки от своите образи. Гласът ѝ служи на драматургията и подчертава всеки детайл в психологията на персонажа.
На концертния подиум присъствието ѝ също е ярко. Прецизен музикант, с богата обща култура, големи познания по литература и история, Радева поднася забележителни интерпретации на творби от камерния репертоар. Изпълнява много произведения на български композитори, но и песни от Моцарт, Хендел, Скарлати, Хайдн, Рахманинов, Чайковски. Изпълнява всичко в оригинал, все пак тя владее немски, френски и английски.
Сякаш успяла да се дистанцира напълно от драматичните събития, засегнали нея и най-близките ѝ, Радева създава героини, които продължават да живеят в съзнанието на оперните почитатели години след като тя слиза от сцената. Очарованието, което притежава, силната ѝ виталност, изтънченият вкус към изкуството, острият ум и несъмнено прекрасният ѝ глас я правят един от най-комплексните артисти на българската оперна сцена. Сред коронните роли на сопраното са Розина, Лучия, Джилда, Адина и разбира се, Царицата на нощта.
По онова време, в изглеждащия сега далечен като друга галактика край на 80-те години, почти всеки интелигентен метъл фен харесваше "Куинсрайк". Или най-малкото беше заинтригуван от тях. В морето от твърди банди те бяха нещо ярко и различно, звучаха сложно, но увлекателно, а концептуалните идеи на албумите им бяха съизмерими с величия като "Пинк Флойд" и..
Голямата награда за изкуство на държавата е най-високата награда, която Залцбург присъжда на всеки четири години в областта на визуалните изкуства, литературата, музиката и сценичните изкуства. През 2024 г. Александра Карастоянова-Херментин ще бъде първата жена композитор, която ще я получи. Церемонията по награждаването ще се състои на 12 ноември в..
Симфоничният оркестър на Българското национално радио започва нова линия концерти с изцяло българска музика. Предвидени са четири събитията през сезон 2024/2025, които ще се състоят в Първо студио на Радиото. Първият концерт е на 13 ноември, сряда, с начален час 19.30. Програмата е избрана и селектирана от Любомир Денев-син, който ще дирижира..
"Катя Кабанова" на Леош Яначек се игра през октомври в Кралската опера на Валония в Лиеж в нова постановка на френската режисьорка Орор Фатие. В шестата творба на бележития чешки композитор са отразени две негови големи увлечения. Първото е голямата му страст към руската литература, а второто е несподелената, платоническа любов на Яначек към доста..
Калифорнийският автор Дейвид Беласко вдъхновява два напълно различни женски персонажа в творбите на Пучини. Мадам Бътерфлай съществува само чрез желанието на мъжете и умира с разбито сърце, както са склонни да правят оперните героини, докато Момичето от Златния Запад получава когото иска с огнестрелно оръжие в ръце. "В Лион диригент на Пучини е..
Днес в Лондон ще бъде връчена престижната литературна награда "Букър" за настоящата година. Споменът за миналогодишното събитие все още топли сърцата на..
Симфоничният оркестър на Българското национално радио започва нова линия концерти с изцяло българска музика. Предвидени са четири събитията през сезон..
"Sci-Fi Фолклор" изследва културния континуитет между две на пръв поглед противоположни естетически територии, маркирани от времевата дистанция на миналото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg