“Орландо паладино“ е опера в три действия от Йозеф Хайдн, представена за първи път в имението Естерхази на 6 декември 1782 г.
Либретото е на Нунциано Порта и се опира на друго либрето „Лудостите на Орландо“ на Карло Феличе Бадини, по което през 1771 г. Пиетро Алесандро Гулиелми пише опера за Лондон. Но и двете са вдъхновени от епичната поема на Лудовико Ариосто „Бесният Орландо“.
Сюжетът смесва героични и комични моменти и тази творба се смята за една от най-успешните опери на Хайдн. Прослушвайки записа, подсъзнателно се пренесох към „Дон Жуан“ на Моцарт. Няколко много ярки препратки, ще усетите може би и вие – ария, подобна на първата ария на Лепорело, дует, който напомня този на Мазето и Церлина, две арии, които напомнят ариите на Дон Отавио и донна Анна.
В сценичната история на операта има и ярко българско присъствие. В постановката и записа под диригентството на Рене Якобс партията на Алчина се изпълняваше от Александрина Пендачанска.
Действащи лица и изпълнители:
Орландо, франкски рицар – Матиас Видал, тенор
Анжелика, кралица – Адела Захария, сопран
Алчина, магьосница – Тера Ерогт, сопран
Еурила, пастирка – Елена Санчо Перег, сопран
Медоро, влюбен в Анжелика – Долвет Нургелиев, тенор
Родомонте, варварски крал – Едвин Кросли-Мърсър, баритон
Паскуале, оръженосец на Орландо – Давид Портилйо, тенор
Ликоне, пастир, баща на Еурила – Ги дьо Мей, тенор
Харон, лодкар в подземния свят – Франсоа Лис, бас
Мюнхенски камерен оркестър, диригент Айвър Болтън
Запис от 23.07.2018 г. от оперния фестивал в Мюнхен, спектакъл в „Принцрегент театър“.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как политиците трупат гласоподаватели през конспиративни теории и дезинформация, коментира във "Въпреки мрежата" по програма "Христо Ботев" Тодор..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg