В един бързопроменящ се свят, в който тенденции изгряват и залязват за денонощие, продажбите на аудиокниги бележат възходящ темп. Те са най-бързо развиващият се сегмент в дигиталната книгоиздателска индустрия, а в записите им се влагат все повече ресурси. Очаква се през 2020 г. пазарът им във Великобритания да порасне с 25% и да достигне 3,5 милиона долара.
Дните на прашните касетки с прочит на класика са в миналото. Днес аудиокнигите привличат звезди като Елизабет Мос, за аудиоверсията на "Разказът на прислужницата", Мерил Стрийп за "Мрежата на Шарлът" и Мишел Обама за 19-часов прочит на автобиографичната си книга. Правят се и групови изпълнения – реализацията на "Линкълн в Бардо" на Джордж Сондърс включва 166 различни разказвачи, за записа е създадена специална звукова среда и 3D аудио ефекти. Някои автори дори прескачат печатното издание и директно започват да пишат за аудио.
"За издателския бранш, който не се радва на добри времена в последните две десетилетия, ръстът на аудиокнигите е добрата новина – казва Фионуала Барет, която отговаря за аудиокнигите в "Харпър Колинс". – Никой не ги сочи ужасéн с пръст, както стана с електронните книги, които отбелязаха сходен буен растеж, когато се появиха. Тогава владееха опасения, че е-книгите ще канибализират останалите формати в книжния свят.
При аудиокнигите няма такива опасения, на тях не се гледа като на конкуренти на книжните издания. Напротив владее усещане, че са пристрастяващи."
И така продажбите на аудиокниги растат, на книжни издания падат, но никой не свързва двете явления.
Всъщност аудиото стига до нова публиката – до слушатели, които не биха чели книжно издание или не биха чели точно книгата, която на драго сърце слушат.
Изследване на "Нилсън", направено на базата на даунлоуда на аудиокниги във Великобритания, установява, че то е особено популярно след младите градски мъже на възраст между 25 и 44 години.
Лорънс Науъл, директор съдържание на аудиоплатформата на "Амазон", също казва, че се наблюдава скок сред 18-24-годишните – т.е. групата, за която се смята, че не чете.
Анкета на "Пъблишърс Асосиейшън" отбелязва, че 54% от потребителите на аудиокниги във Великобритания ги предпочитат заради удобството им, докато 41% ги избират, понеже им позволяват да слушат книгите в ситуации, в които им е невъзможно да четат книжни издания.
"Аудиоконсумацията много често не се конкурира с четенето – казва Ричард Ленън от "Пенгуин". – Това са хора, които добавят книги към всекидневието си, докато пътуват за работа или спортуват, или готвят, те откриват възможността да слушат. За мен истински вълнуващата публика са хората, за които четенето и книгите не са били част от живота.
Растящата популярност на аудиокнигите съвпада с бума на подкаста и показва нарастващ интерес към съдържанието, предназначено за слушане. Това насърчава издателите да търсят нови ресурси, да създават екипи, които да предлагат амбициозно съдържание за слушане. – добавя Ленън. – Има истински ентусиазъм около възможността по нов и креативен начин да се разширява публиката за книгите. И сега трябва да мислим как непрекъснато да тласкаме този нов канал все по-напред и по-напред."
Ще се превърне ли книгата за слушане в самостоятелна форма на изкуство?
Днес в студиата влизат книги, които преди 10 години би било немислимо да бъдат записани. От "Пенгуин" наемат звукоинжинера Крис Уотсън, който е работил със сър Дейвид Атънбъро за запис на поезия.
Дори сложни книги живеят успешен аудиоживот. Например "Редът на времето" на Карло Ровели, която се занимава с квантова физика, прочетена от Бенедикт Къмбърбач, се радва на интерес.
"До неотдавна би било немислимо книга за теоретичната физика да бъде записана в аудиоформат – казва Ленън. – Подобна творба със сигурност трябва да се прочете от някого на подобно високо ниво.
Специалистите смятат, че сме едва в началото на разгръщането на потенциала на аудиокнигите. В момента сме в повратната точка, когато се превръща в мейнстрийм, обаче артистичният елемент тепърва ще се развива. Очакват ни амбициозни проекти."
А какво да кажем за хората, които вдигат презрително вежди и казват, че книгите, предназначени за слушане, не са истински книги?
"Винаги ще има хора, които ще ги презират, така както има хора, които се отнасят с презрение към всичко" – казва Ричард Ленън.
Източник Би Би Си
Новото издание на най-предпочитаната книга за Хелоуин "Голяма книга на духовете" излиза в интригуващ том, който обединява таланта на норвежкия писател Том Егеланд - един от най-четените писатели днес и красивите цветни илюстрации на големия илюстратор на книги Мариус Ренберг. "Поглеждали ли сте всяка вечер преди лягане под леглото, за да сте..
Галерия "Астри" по неписана традиция представя новата изложба на художника Евгени Колев. Тя е назована лаконично "Живопис" и съдържа 21 картини, подредени и представени в хронологичен ред от самия художник. Творбите на този артист рязко се отделят от съвременната художествена сцена – технически съвършени в многослойната си живописна техника – те..
Поет и градинар, Захари Захариев (1989-2024) напусна твърде рано този свят, но поне успя да види втората си книга "Дзен пиян" отпечатана това лято. Той е завършил философия в Софийския университет. Първата му стихосбирка се нарича "Наръчник за митологизиране на града", 2017. На представянето на 1 ноември в ТР "Сфумато" за "Дзен пиян" ще говорят..
Излезе дългоочакваното ново издание на сборника с пиеси на Йожен Йонеско " Носорог. Плешивата певица и други пиеси " в превод на Бояна Петрова. "Плешивата певица“, "Носорог“, "Столовете“, "Урокът“ и "Кралят умира“, събрани в настоящото издание, са без съмнение най-знаменитите и влиятелни пиеси на Йонеско – родоначалник на театъра на абсурда и негов..
Приоритетните дейности на Българския културен институт във Варшава са свързани с подкрепа на двустранните партньорства и обмен на идеи, като институтът редовно организира културни и артсъбития в полза на по-доброто взаимно опознаване и разбиране на България и Полша и техните два народа. В навечерието на Деня на будителите в галерията на..
105 години от създаването си празнува Общинският драматичен театър "Боян Дановски" в Перник. Театърът е създаден през 1919 година под името..
Столичната галерия за модерно градско изкуство "Риволи" открива втората си изложба "Поколение ботокс" на 31 октомври от 18.00 ч. Експозицията..
След Световния ден на инсулта в Lege Artis разговаряме за съвременните възможности за овладяване на инсулта с доц. Росен Калпачки , началник на Клиниката..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg