В класическия блок „Неделен следобед“ на програма „Христо Ботев“ на 12 януари започнаха две нови рубрики, посветени на голямата музикална тема на годината – Лудвиг ван Бетовен и 250-годишнината от рождението му, която светът ще чества през цялата 2020 г. На първо място, в неделите с нашия екип ще слушате музика на Бетовен с един от най-големите съвременни музиканти. Всъщност, днес май няма по-тясно свързан с Бетовен жив пианист от Алфред Брендел, който утвърди статуса си на легенда с реализирането на запис на всички Бетовенови клавирни творби. Нещо повече:
Брендел е записал всички сонати три пъти, а всички концерти – четири пъти. Което означава вечно търсещ ум; артист, който отказва да лежи спокойно върху стари, макар и заслужени лаври. Не възнамерявам всяка неделя да разисквам или разследвам темата „Бетовен на Брендел“ – би било твърде елементарно, опростенческо, нагло, дори снобско... Музиката е велика, интерпретаторът също. Оставам с убеждението, че всяко изпълнение на Брендел дава шанс на слушащия да изживее среща с изключителен артист, изследващ наследството на друг, колосален артист… може би най-величествения колос в историята.
В рубриката „Брендел свири Бетовен“ на 12 януари прозвуча Соната за пиано № 14 в до диез минор, опус 27 № 2 „Лунна“.
На 19 януари очаквайте третата от Шест багатели опус 126 и Соната № 20 в Сол мажор, опус 49 № 2.
Един от най-важните проекти на Европейския съюз за радио и телевизия през 2020 г. е серията „Бетовенова колекция“. На 12 януари по програма „Христо Ботев“ тя започна с нов документален запис на Четвъртия Бетовенов клавирен концерт в интерпретация на младия немски пианист Мартин Хелмхен. Запомнете името!
В момента Хелмхен е на 37 години. Роден е в Берлин, учил е в консерваторията „Ханс Айслер“ и във Висшето училище за музика и театър в Хановер, където негов ментор е прочутият Арие Варди – педагог със световна слава, известен с това, че почти всеки негов ученик, който се явява на престижен световен конкурс, задължително печели първото място. Мартин Хелмхен не е изключение.
Едва 19-годишен той разгромява конкуренцията на конкурса „Клара Хаскил“ в Швейцария, където сред съперниците му е виртуозът Инон Барнатан например. Следват още състезания и награди, една от които – отново от Швейцария, е присъдена на Хелмхен след триумфалния му дебют с Виенската филхармония, под палката на Валерий Гергиев на Фестивала в Люцерн. Хелмхен е едва на 24, а същата година вече е лауреат и на ECHO KLASSIK за диск, осъществен заедно с немско-японския виолончелист Данджуло Ишизака за Sony Classical.
Сред другите камерни партньори на Мартин Хелмхен са Гидон Кремер и Табеа Цимерман, Сабине Майер и Кристиан Тецлаф, Юлия Фишер и Ларс Фогт. Дискографията му вече е впечатляваща – Хелмхен работи с холандската фирма PENTATONE. Първият му самостоятелен компактдиск с оркестър излиза през 2007-а и включва концерти на Моцарт, а в първия солов камерен албум от 2008-а звучат творби на Шуберт.
Сред диригентите, с които е записвал, са Филип Херевеге и Марек Яновски. Официалният му сайт прелива от възторжени рецензии. Всъщност аз се опитах да открия и не толкова възторжени в необятното пространство на интернет, но не успях. А изпълнението му на Четвъртия концерт за пиано и оркестър на Лудвиг ван Бетовен ми хареса толкова много, че реших непременно да го предложа цялостно на слушателите.
Партньори на Мартин Хелмхен са Филхармонията на Северогерманското радио в Хановер и английският диригент Андрю Манзи. Този запис от 8 ноември миналата година в Хановер се оказа най-убедителното доказателство за цитата от „Ню Йорк Таймс“, публикуван на първата страница на сайта му: „Мистър Хелмхен притежава благородно присъствие и благороден звук, оформяйки мелодични линии – елегантни и чисти като древногръцки храм“.
На 19 януари в рубриката „Бетовенова колекция“ на Еврорадио очаквайте фрагмент от Концерта за цигулка и оркестър в Ре мажор с изтъкнатия гръцки цигулар и диригент Леонидас Кавакос и Чешката филхармония от Дворжаковата зала в Прага, от 20 декември 2019 г.
"Аз не съм си поставял никакви граници. Просто написах музиката така, както я чувам, както я усещам. Тя е повлияна от моите преживявания, моето обучение, от комуникирането с музикантите през годините. Дадох свобода на моите идеи." – думи на младия тромбонист и композитор Иван Мелин, който в самото начало на 2025 година представи на концерти пред..
Официалното откриване на Международния фестивал "Мартенски музикални дни" е на 14 март със солисти Александър Ситковецки и Андрей Йоница, заедно с Русенската филхармония под диригентството на Найден Тодоров. Фестивалът се провежда за 64-ти път и предлага общо 29 събития (23 концерта и 6 изложби), с музика от ренесанса и барока до съвременната..
На 21 февруари 2025 година бе реализиран новият албум на легендарната джаз фюжън група "Йелоуджакетс". 27-ият студиен албум на двукратните носители на "Грами" е със заглавие "Закопчайте се!" (Fasten Up) и с тази своя нова продукция сякаш ни отправят командата: "Затегнете коланите! Ще ви изстреляме в необятния космос на нашата изобретателност!" И..
Три елитни оркестрови ансамбъла от Европа ще бъдат специални гости в 25-ия "Европейски музикален фестивал" в София. Форумът ще бъде открит на 12 март и ще предложи общо 19 събития , които ще се реализират в пролетен и есенен дял. Богатата програма обединява музика от барока до нашето съвремие и в нея ще вземат участие забележителни чужди и български..
Тоби Драйвър , създателят на митичните чудовища Kayo Dot и maudlin of the Well , един от най-оригиналните композитори в съвременната американска..
На 21 февруари 2025 година бе реализиран новият албум на легендарната джаз фюжън група "Йелоуджакетс". 27-ият студиен албум на двукратните носители на..
Документалният филм "Артисти за деца" със сценарист и режисьор Елена Панайотова ще бъде показан премиерно в програмата на 29-ия Международен фестивал..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg