Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Леонора“ – първата версия на единствената опера на Бетовен

БНР Новини
3
Снимка: Michael Pöhn/Wiener Staatsoper

В съботната вечер по програма „Христо Ботев“ предлагаме запис от Бетовеновата колекция на Еврорадио. На 1 февруари тази година на сцената на Виенската държавна опера беше представена рядко изпълняваната първа версия на операта „Фиделио“ от 1805 година.

През 1803 либретистът и импресарио Емануел Шиканедер кани Бетовен да напише опера за Театър ан ден Вийн. Шиканедер предоставя свое либрето със заглавие „Весталски огън“, но то изобщо не допада на композитора. Той прекарва около месец в опит да работи, но вдъхновението така и не идва. Точно в този период се запознава с драмата „Леонора, или съпружеската любов“ на Жан Буйи. Този сюжет истински го вълнува и у него се заражда все по-голямо желание да използва него за своята опера. 


Шиканедер е уволнен от поста си на директор на театъра след по-малко от година. Въпреки това договорът с Бетовен е валиден и от него се очаква да напише произведение. Този път обаче композиторът избира „Леонора“. 

Операта е завършена много бързо и е поставена за първи път през 1805 г. Въпреки че Бетовен използва заглавието „Леонора, или Триумфът на брачната любов“, спектаклите минават под името „Фиделио“ по настояване на ръководството на Театър ан дер Вийн, за да се избегне объркване с операта от 1798 г. – „Леонора, или съпружеската любов“ на Пиер Гаво и операта от 1804 „Леонора“ на Фердинандо Паер. 

Година по-късно обаче Бетовен издава либретото със заглавието „Леонора“ и така до днес то се използва за първите две версии от 1805-а и 1806-а, а „Фиделио“ – само за финалната версия от 1814 г.

В спектакъла от Виенската държавна опера участват:

Дженифър Дейвис, сопран и Катрин Рьовер, актриса – Леонора

Бенямин Брунс, тенор – Флорестан

Фалк Щрукман, бас – Роко

Томас Йоханес Майер, баритон – Пизаро

Йорг Шнайдер, тенор – Жакино

Замуел Хаселхорн, баритон – Дон Фернандо

Чен Райс, сопран – Марцелина.

Солистите, хора и оркестъра на Виенската държавна опера дирижира Томаш Нетопил.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Мартина Табакова: Винаги гледам на живота от положителната страна

Талантливата пианистка е родена в град Бургас в голям музикантски род. От съвсем малка има увлечение към сцената и на петгодишна възраст започват занимания по пиано, балет, танци и изобразително изкуство. След първия ѝ рецитал в пети клас, не закъсняват и наградите от конкурси: Aevea Piano Prize - Италия, Leopod Bellan International Music..

публикувано на 03.02.25 в 07:55

Лоран Пейи със стилна версия на "Перикола" от Офенбах на сцената в Лиеж

По традиция в периода преди Нова година Кралската опера на Валония в Лиеж предлага на публиката заглавия от по-лекия, комичен жанр. През 2024 г. това бе оперетата "Перикола" на Жак Офенбах, реализирана от Лоран Пейи. Френският режисьор е най-изявеният сценичен интерпретатор на творбите на Офенбах днес, достоен наследник на именития от близкото минало..

публикувано на 02.02.25 в 08:05

"Мадам Бътерфлай", опера в три действия, от Джакомо Пучини

Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..

обновено на 31.01.25 в 11:12

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 февруари 2025 г.

1 февруари 3.00 часа – Рейналдо Хан (1874-1947), Клавирен квинтет във фа диез минор. 3.31 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Клавирен квартет. 4.02 часа – Габриел Форе (1845-1924), Клавирен квинтет № 1 в ре минор, оп. 89. Изпълняват: квартет "Класика" и Меган Милац (пиано). 4.35 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Chant Pastoral (Пастирска песен)...

публикувано на 31.01.25 в 10:50

Песенната изповед на "македонската самодива" – Росица Лазарова

Росица Лазарова се ражда в семейство на доктори. Нейните корени са от София и Вардарска Македония. В рода си няма професионални изпълнители, но нейната любов към народната песен се поражда с любопитството на едно младо момиче, живеещо над репетиционната зала на Държавния ансамбъл за народни песни и танци "Филип Кутев" по това време. Увлечена в..

публикувано на 30.01.25 в 17:30