След повече от 25 години живот на улицата графити изкуството у нас за първи път влезе в Националната художествена галерия. От 26 февруари „Квадрат 500“ е „Прозорец към детството“ на петима артисти. Миналата година, през септември, пред очите на стотици зрители те създадоха седем творби, вдъхновени от детските си спомени. Станислав Трифонов-Nasimo и неговите колеги Sve, Esteo, Arsek & Erase демонстрираха на живо различни техники и умения. Те рисуваха върху преносими пана с идеята да покажат творбите си след това и в галерия, за да достигнат посланията им до повече хора. Тези творби вече намериха своето място в изложбената зала на Националната галерия и до 5 април очакват своите посетители.
Графитите често се определят като част от съвременното изкуство в случаите, в които на тях не се гледа като на акт на вандализъм. Те обаче съществуват още от 60-те – 70-те години на миналия век, припомня кураторката на „Прозорец към детството“ Боряна Вълчанова. За нея графитите са екстровертно изкуство. Те се раждат в бунт и от желанието на авторите им да кажат в картини онова, което с думи често е трудно.
Въпреки това немалко хората у нас продължават да се питат едно и също нещо всеки път, когато погледнат към някой графит – „Това изкуство ли е?“ Медиите от своя страна не помагат особено в това отношение, защото също са задавали този въпрос безброй пъти.
Графитите, които виждаме изрисувани по сгради, жп гари и други улични пространства, са част от градската култура и напълно се различават от безразборното драскане, на което нерядко сме свидетели. Макар и да са израз на протест, те често са одобрени от общината. Миналата година например в Столична община са внесени значителен брой проекти с идеята да обогатят градската среда именно чрез графити изкуство. За съжаление малка част от тях са видели бял свят. Или пък бяла стена. Това може би се дължи на личната преценка на членовете в комисията, а може би отново е въпрос на неразбиране на това изкуство.
Все пак въпросът „Изкуство ли са графитите?“ остава. Дали това, че вече са поместени в Националната галерия ще промени представата на хората за тях, обаче е въпросът, който задава „Време и половина“.
Доц. д-р Владимир Златарски представя в "Артефир" документалното изследване на германския журналист Хералд Йенер, озаглавено "Вълче време. Германия и германците 1945 – 1955". По думите на доц. Златарски, който заедно с проф. Богдан Мирчев, е консултант на изданието, книгата представлява сериозно явление на нашия книжен пазар. "Това е..
Срещнахме ги в пълен състав на петото издание на чудесния фестивал "Хисарлъка Expirience", където, под една шатра накичена с красиви тениски, торбички и други неща, те, заедно със своите съмишленици и ментори, очакваха малки и големи да се потопят в чудния свят на древното източно изкуство оригами. "Те" са Лили Гогова, нейният съпруг Николай и двете..
В редакция "Хумор и сатира" следим какво става не само у нас, но най-вече по света, защото оттам може да падне нещо полезно, ценно или вкусно. За една възможност от далечна Япония ще разкажем в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ще чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от Климент..
"Джордж Оруел – по следите на пророка" е книга на журналистката, преводачка и преподавателка Клери Костова - Балцер, която живее от години във Великобритания. Там тя е част от обществото на Оруел и предлага на българските читатели свое изследване на непознати факти от живота на писателя. "Когато завършва Итън, Оруел заминава в Бирма, където пет..
"Хроники от Ателието. 130 години Васил Захариев – творец, учител, изследовател" – изложбата е на Регионалния исторически музей София и се открива тази вечер (17 юли) в 18 часа. Васил Захариев е график, бил е ректор на Художествената академия, преподавател, интересувал се е от изкуството на Българското възраждане, а изложбата, която има дълъг живот..
Съвпаденията, случайностите и причините за неработещата съдебна система у нас коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" адв. Велислава..
Възможно ли е Deep Fakes да доведат до колапс в общественото доверие в истината? Как Deep Fakes могат да се превърнат в "game changer" за политическите..
Доц. д-р Владимир Златарски представя в "Артефир" документалното изследване на германския журналист Хералд Йенер, озаглавено "Вълче време. Германия и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg