В съботната вечер ще си припомним някои от най-вълнуващите записи на Мирела Френи. Легендарното сопрано си отиде от този свят на 9 февруари – двайсетина дни преди 85-ия си рожден ден.
През 1963 превзема от раз Миланската скала като Мими в митичната постановка на Франко Дзефирели на „Бохеми“. На диригентския пулт е Караян. Пленен на мига от вълшебния глас и артистичност, от рядко срещана сценична освободеност и съвършена естественост в моделирането на вокала, маестрото без колебание поверява на чаровната дама от Модена ролята на Мими. Твърдят, че Мирела Френи била любимата певица на Караян. Едва ли е била единствената. Много по-важно е обаче, че творческото вдъхновение озарява съвместния им артистичен път повече от две десетилетия. Вдъхновение, което ражда чудни плодове – спектакли, концерти, филми, записи.
През 1972 година Мирела Френи, Лучано Павароти и Херберт фон Караян правят култовия запис на „Бохеми“ от Пучини за фирмата Decca – ще ви предложа част от него в съботната вечер. Според критиците, Френи разкрива най-силните черти на творческата си природа. Умението до неузнаваемост да се припокрива със своята героиня, в повечето случаи твърде различна от самата нея.
„В областта Реджо-Емилия, в която съм родена, жените са темпераментни, борбени. Когато правя роли като Мими, Бътерфлай, или пък Лиза Татяна, ми е нужна подготовка не само психологическа, но и чисто физическа. Тялото ми трябва да възприеме съответния образ. Когато снимахме филма „Мадам Бътерфлай“, режисьорът Жан-Пиер Понел бе ангажирал много опитна японска актриса. Учеше ме на всичко свързано с душевността и поведението на Чо Чо Сан – походка, жестове, израз на лицето…
Японките поемат всичко навътре, дълбоко в себе си. Те не реагират външно. Веризмът на Пучини пък е пълна противоположност на подобно поведение! Представете си какви усилия са потребни, за да открия пресечната точка между двете! Е, твърдят, че съм успяла. Филмът бе посрещнат с голям възторг“, връща лентата Мирела Френи.
Впрочем шедьовърът на Жан-Пиер Понел излиза на екран през 1975. Мирела Френи вече е превзела най-престижните световни театри.
Възторжено я аплодират на фестивалите в Глайндборн и Залцбург. Ролите на знаменитото италианско сопрано са над 40, а през 70-те години пламва голямата им любов с Гяуров.

„Николай се появи в живота ми в много труден момент. Бяхме заедно цели 28 години! Обичахме се много, въпреки различните характери. Той гледаше на нещата откъм философската им страна, а аз съм някак по-земна… Нуждаехме се един от друг. Обичахме едни и същи неща. Спортувахме заедно… Беше наистина фантастично, тъй като изпитвахме уважение един към друг“, спомня си Мирела Френи славните времена, когато двамата с Николай Гяуров събираха погледите на околните не само на сцената, но и на бляскави светски събития… А ние ще се насладим на артистичния им блясък в топрегистрации на „Дон Жуан“, „Фауст“, „Дон Карлос“…
„Обиколих целия свят и винаги съм усещала, че ме обичат“, не крие вълнението си Мирела Френи. „Оценяват това, което съм направила в театъра. Как да не съм щастлива! Но светът не е само опера! Важно е да се разбираме, да си помагаме в общите усилия светът, нашият свят да бъде по-добър и усмихнат…“
Легенда, облечена като счетоводител, но звучаща като змей! В рока има гласове, които не забравяш. Има визии, които не очакваш. А има и... Греъм Бонет – единственият рок вокалист, който прилича на герой от "Маями вайс", но пее като че ли повежда армия от урагани. Бонет, видял 2 и 200 на рок попрището, идва за пръв път в София със своя Graham..
1 ноември Свири Камерният оркестър на Румънското радио с диригент Симона Струнгару. 3.00 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 3 в Ми бемол мажор, K. 18. 3.12 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Концерт за пиано № 23 в Ла мажор, K. 488. Солист: Симона Струнгару (пиано) 3.39 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Адажио из..
Най-дълголетното трио в австралийската авангардна музика ( " ембиънт" , "джаз", "акустичен пост-рок", "минимализъм" са само думи в случая ) се завръща у нас точно 10 години след първия си български концерт (състоял се през ноември 2015: и тогава – по покана на "Аларма Пънк Джаз" , а тази есен, на 8 ноември 2025 , и като акцент в..
На 21 ноември Детският радиохор и Симфоничният оркестър на БНР ще отбележат заедно 65-годишнината на малките певци, с участието на маестра Венеция Караманова, съобщи в ”Артефир” главният диригент на Радиосимфониците Константин Илиевски. Музикантите от Симфоничния оркестър на БНР усилено репетират и за концерта на 5 ноември в Студио 1 на Радиото,..
Биг бендът на БНР открива новия концертен сезон днес от 19 ч. в Първо студио на Радиото с авторски концерт на Тобиас Хофман. Програмата представя нови композиции на изключителния саксофонист, специално аранжирани за Бенда. Под диригентството на маестро Антони Дончев ще прозвучат ярки композиции, които съчетават звученето на биг бенд традицията с..
Това е заглавието на изложбата на Гергана Минкова. Тя за втори път излага свои работи в галерия "Астри", сега – 17 произведения. В момента се намира в..
Една от трите задушници, наречена още велика е в съботата преди деня на безплътните сили – Архангеловден. А е вангелско четиво от тази неделя е притчата..
Извън добре познатите имена на пр. Паисий Хилендарски, св. Софроний Врачански и Неофит Бозвели, има и друга, по-малко разказвана страна на българското..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg