В съботната вечер програма „Христо Ботев“ трябваше да излъчи директно поредното традиционно съботно матине, което Метрополитън опера предлага на меломаните от целия свят. На 12 март кметът на град Ню Йорк обяви извънредно положение поради заплахата за здравето на населението, свързана с епидемията от SARS-CoV-2. В Ню Йорк са забранени всички събития, на които присъстват повече от 500 души, вследствие на което ръководството на Метрополитън опера обяви, че всички спектакли на театъра са отменени до 9 май. За щастие екипът на Мет е направил резервни записи на спектаклите от текущите постановки и предостави на Европейския съюз за радио и телевизия запис на спектакъла, състоял се на 29 октомври миналата година – „Вертер“ от Жул Масне.
Масне се спира на знаменития роман в писма на Гьоте „Страданията на младия Вертер“ сто години след написването му. Либретото е дело на трима опитни театрали – Едуард Бло, Пол Милие и Жорж Хартман. Авторите акцентират трагедията на нещастната любов между Вертер и Шарлота.
Както те, така и Масне се придържат към лиричната линия. Операта е наситена с много поетичност, нежна лирика и мечтателност.
Композиторът започва работа по „Вертер“ през 1885 г. и го завършва две години по-късно. Той изпраща партитурата на Леон Карвало, директора на парижката Опера комик, но Карвало отказва да я приеме с основанието, че е прекалено сериозна. След големия успех на „Манон“ във Виенската опера от ръководството на театъра поръчват още едно заглавие на Масне и той им предлага „Вертер“. Премиерата е на 16 февруари 1892 година, а операта е изпълнена в превод на немски език.
За пръв път на френски е играна в Женева на 27 декември същата година. На 16 януари 1893 „Вертер“ е представена и в продукция на Опера Комик, в Театър Лирик, на площад Шатле в Париж. Истинският успех на творбата във френската столица идва 10 години по-късно. От този момент заглавието влиза трайно в репертоара на Опера комик и през следващия половин век се играе над 1100 пъти. Премиерата в САЩ е в Чикаго на 29 март, 1894, а три седмици по-късно е представена и в Ню Йорк.
Както винаги, Метрополитън ни предлага звезден състав. Йонас Кауфман като Вертер, Софи Кош като Шарлота, Лизет Оропеза като Софи, Дейвид Бизик като Алберт, Джонатан Съмърс като Съдията, Тони Стивънсън като Шмид, Филип Кокоринос като Йохан, Кристофър Джоб като Брюлман, Мая Лаяни като Кетхен. Участват още Ричард Хаусман, Сет юинг-Кристал, Даниел Катцман, Томас Уайт, Хелена Абът и Кики Портър.
Солистите, хора и оркестъра на Метрополитън опера дирижира Ален Алтиноглу.
Епистоларният роман на Гьоте „Страданията на младия Вертер“ се появява на Лайпцигския панаир на книгата през 1774 година, веднага се превръща в бестселър и до днес е една от най-успешните творби в литературната история. Вертер е персонаж, свързан пряко с литературното течение „Щурм унд дранг“ – той е страстен и чувствителен, духът му е бунтовен, боготвори природата, обича античната литература, прелива от жизнерадост, но също така се усеща неговата неудовлетвореност от живота.
В редовете на книгата Гьоте описва своята платонична връзка с вече сгодената Шарлоте Буф. Мотивът за трагичния изход от тази любов Гьоте заема от съдбата на своя приятел Кал Вилхелм Йерусалем, секретар в немското градче Вецлар. Той е бил влюбен в сгодена жена на име Елизабет Херд, която останала недостъпна за него. Литературният облик на Лоте в романа също така носи качества на тъмноокия Максимилиан Ла Рош, отново познат на Гьоте от времето около създаването на романа. Това е една от малкото творби на Гьоте, съвпадащи с естетиката, социалните и философските идеали, които въплъщава Немският романтизъм.
Съдържание на операта „Вертер“ от Жул Масне
събота, 28 март, от 20 часа
Чуйте! When I grow up, there will be a day, when everybody has to do what I say… Rebel Rebel става на 5 и празнува с любимите "Клоофингър" – рап-метъл законодателите, за които да се бунтуват е естествено състояние, дарк рок героите "Систърс ъф Мърси" и с "Цар Плъх", Lek City Case, Ali, Me And My Devil, Hellion Stone и No More Many More..
За трета поредна година пловдивчани и гости на града са поканени на Station Street Festival. На сцената, която вече е разположена на бившата улица "Станционна", ще имаме удоволствието да чуем родни имена като Scarlet, TDK, Tlen, Nicka, Arika Adams, Yanichka Nushi, Heptagram, Lunikk, Roots Rocket и Цар Плъх. Освен пъстрата и богата музикална..
В съботната оперна вечер (6 септември от 20 часа) ще прозвучи операта "Арабела" от Рихард Щраус. Запис на с участието на хора и оркестъра на Кралската опера "Ковънт гардън" под диригентството на Джефри Тейт. В ролите се превъплъщават Кири Те Канава, Франц Грундхебел, Габриеле Фонтана, Хелга Дернеш, Петер Зайферт. Либрето: Хуго фон Хофманстал..
На 10 септември дворът на Драматичния театър в Пловдив ще се превърне в сцена за една специална музикална вечер. Певицата и пианистка Александра Борисова – едно от вдъхновяващите млади имена на българската етно-поп сцена – ще представи своя дебютен албум "Може и така" в рамките на фестивала "Сцена на кръстопът". Александра, позната и под..
Триото – Живко Петров (пиано), Димитър Семов (ударни) и Димитър Карамфилов (контрабас) представи на "Аполония" Beyond the Flesh – шестият студиен албум на JP3. В 11 оригинални композиции триото пренася музиката на Живко Петров за филма "Плът" в ново измерение – отвъд образите, отвъд екрана, отвъд плътта. Пиесите, създадени като саундтрак към филма,..
В очакване В изгарящата горещина на следобеда, седя под дебелата сянка на дървото, около мен са налягали лудите кучета на лятото, и ние заедно..
В "Нашият ден" разговаряме с Деян Попов, който прави бюджети за клинични проучвания за лекарства. Той е представител на онази "класа" български..
На 10, 11 и 12 септември в Регионалния център за съвременно изкуство "Топлоцентрала" в София ще бъде показан пред публика танцовият спектакъл "Пиета 2.0"...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg