Не е новина за никого, че културата е един от най-засегнатите сектори от кризата. Културните институции бяха затворени първи с обявяването на извънредното положение. Тази мярка засегна държавни, общински, частни, неправителствени организации, както и свободните артисти.
За държавните и общинските културни организации действат различни модели на финансиране и по време на извънредно положение бюджетът и моделът на финансиране може да се променя, така че да се осигури заплащането на труда в културните институции. Но големият нерешен проблем е финансирането и оцеляването и поне минимално заплащане на труда при независимия културен сектор – частни, неправителствени, самоосигуряващи се артисти и тези, които работят на временен договор или на проектен принцип.
Предвидени ли са достатъчно защитни механизми за всички участници в културните процеси, има ли достатъчно буфери за преодоляване на кризисни ситуации? Творците, свързани с независимата културна сцена, излязоха с призив за подкрепата ѝ и с конкретни предложения.
Абсолютно нормално е искането на свободните творци и организации в културата да бъдат подкрепени в настоящата ситуация чрез създаване на Социален и Структурен фонд.
В проведените две срещи с министъра на културата бяха поставени тези искания за финансиране с допълнителни средства от държавния бюджет и преструктуриране на европейски програми, вчера следобед имаше трета среща. Какви бяха нейните резултати и удовлетворяват ли те независимите творци?
Чуйте Димитър Бакалов – създател на частния театър “Театро“ и Атанас Маев – артмениджър на "Дерида денс център".
"С криле обърнати към Рая" е дебютната изложба на Георги П. Павлов, която може да се види в пространството на галерия "+359". Тя полемизира факта, че революционният, утопичният и бунтарският заряд на младежките субкултури от миналия век е загубен. "Тези субкултури все пак са успявали да влияят на обществото и да променят някакви неща, а днес..
Фотографии и архитектурни планове на незаконни постройки по покривите на високите сгради в Хонконг показват в проекта "Портрети отвисоко" Руфина Ву и Щефан Канъм. Експозицията е в столичната галерия "Синтезис". Архитектурните планове са начертани от Руфина Ву, която е архитект, родена е в Хонконг и често превръща в изкуство собствените си наблюдения..
Боян Тончев е журналист, писател и сценарист. Той е възпитаник на Софийския университет, където е завършил философия. Работил е като сценарист в телевизионното предаване "Господари на ефира", бил е и редактор в "Дневник". В момента работи за "Свободна Европа". Автор е на сборниците с разкази "Безкраен свършек на света", "Животът като следобедна дрямка"..
Постановъчен костюмен филм, който не сме гледали от години в българското кино – така критиците определиха филма "Сватба" на Магдалена Ралчева. Той получи наградата на гилдия "Критика" към СБФД на 42-рата "Златна роза" заради достоверността си и изисканата си стилистика. Филмът е екранизация на едноименната творба на Николай Хайтов от сборника му..
През 2011 година виенските кафенета са включени в списъка на нематериалното културно наследство на ЮНЕСКО. На 1 октомври, когато традиционно се отбелязва Световният ден на кафето , мислено се отправяме на пътешествие във времето и пространството – в красивата атмосферата на XIX век, която все още може да бъде усетена в австрийската столица...
Основен гост и изразител на мнения по темата бе проф. Марин Георгиев – председател на Българското урологично дружество. Човешкият организъм често алармира..
За разделението на хората и силата на преговорите или как обществените медии дават пространство на обществото да говори със себе си – разговор в "Нашият..
Заради припомнянето, че дори най-абсурдните начинания могат да ни доведат до прости истини и осъзнаване на наивността, " Триумф " на Петър Вълчанов..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg