Eмисия новини
Audio Player
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Карнавал в Светлата седмица

Роберт Шуман
Роберт Шуман
Не са много музикантите, надарени и с изкусен литературен талант. Роберт Шуман е един от тях. Музикалният замисъл на неговия клавирен цикъл „Карнавал“, който представяме в поредицата „Клавирни истории“, се преплита с един от литературните очерци в основаното през 1834 г. от композитора списание „Neue Zeitschrift für Musik“ („Ново списание за музика“). Основано в същата година, когато започва да пише „Карнавала“. 

В текста си за списанието един от кореспондентите Жанкири (ще рече Смеещият се Жан – всъщност под този псевдоним публикува самият Шуман) описва горещите музикални новини след посещението си на въображаем бал. Бал, даден от главният редактор на списанието, а той отново е … самият Шуман. На това събитие се случват комични сблъсъци между Давидсблюндерите и филистерите. 

Братството на Давидсблюндерите е тайно сдружение, създадено също от композитора. Повече от тайно, както той признава, защото съществува само в ума на своя създател. Неговите членове са талантливи музиканти – живи и мъртви, действителни и въображаеми, обединени в свещено братство на името на древния библейски цар и псалмопевец Давид. Както той се борел с филистимляните, така и Давидсблюндерите се противопоставят на филистерските възгледи за изкуството, на натрапчивото аматьорство и рутината, споделят и обща неприязън срещу еснафския вкус на публиката. В миниатюрните сцени на карнавала Шуман среща слушателите с някои от тях: Евзебий, Флорестан, Киарина, Ернестина, Шопен и Паганини. Както и с герои от италианската комедия дел арте: Пиеро, Арлекин, Коломбина, Панталоне.

Слушайте „Звукови хроники – Клавирни истории“ на 21 април 2020 г., от 17.30 ч.

ВИЖТЕ ОЩЕ

Таня Симеонова: Оперетата е като в живота

Таня Симеонова е работила като журналист в БНР и като директор на студентското радио "Алма Матер". Сега е зам.-директор на Национален музикален театър и студент по музикално-сценична режисура. Семейната връзка с музикалния театър и да бъдеш част от него. Защо музиката на Имре Калман "те кара да пееш и летиш"? Терапия ли е оперетата? Да загубиш..

публикувано на 05.05.25 в 12:33

Доминик Милър пристига със соловия си албум Vagabond

Доминик Милър.   Цар на акордиката и синкопа – импровизационна многопластова музика, която тренира ушите за по-правилно възприемане на трудното, но истинско съвършенство. Синонимът на музикалния оригинал е Китара. Един от най-нежните, елегантни и изтънчени майстори на този инструмент. И чак след това – първа жица и бендлидер на вездесъщия Стинг,..

публикувано на 05.05.25 в 09:34

Robero Fonseca Quartet на SoFest Spring 2025

Роберто Фонсека , номинираният за "Грами" пианист от Buena Vista Social Club, ще представи за първи път в България своя квартет на сцената на SoFest Spring. Фестивалът, който вече 8 години предлага разнообразие от изкуство във всякакви форми, отново е подготвил три издания за 2025 година. От 8 до 11 май на сцените на City Stage и Sofia Live Club ще..

публикувано на 05.05.25 в 09:10

L'Opera Seria от Флориан Гасман - интересен пример на сатира

В опита си да преоткрие италианските корени на мелодрамата Миланската скала се насочва към по-рядко поставяни творби от автори творили във Венеция (Кавали и Чести) и Неапол (Винчи). В настоящия сезон погледа се разширява към богатия културен живот в границите на Австрийската империя, създаван от творци от различни среди, предимно на италиански език...

публикувано на 03.05.25 в 08:50

L'Opera Seria, опета в три действия от Флориан Гасман

Композитор: Флориан Леополд Гасман Либретист: Раниери де Калцабиджи. Премиера: 1769 г в Бургтеатър, Виена Действащи лица и изпълнители: • Фалито – баритон, импресарио • Делирио – баритон, поет • Соспиро – тенор, композитор • Риторнело – тенор, певец • Стонатрила – сопран, примадона • Сморфиоза – сопран, (втора) примадона • Порпорина – сопран,..

публикувано на 03.05.25 в 08:46