Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Рене Флеминг: Исках да бъда добра във всичко, което правя

Рене Флеминг
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Наричат Рене Флеминг „златният глас“ на Америка! Оперна дива с божествен глас. А тя чуе ли определението дива, реагира на мига: „Нямам нищо общо с представите, които си изграждат за мен, щом съм на сцената. Там трябва да бъда интригуваща, екзотична… В живота обаче, уви, съм доста скучна според мнозина. Не искам да ме наричат дива, защото това определение носи привкус на разглезена и капризна примадона…“, Е, Рене Флеминг е всичко друго, но не и разглезена. Изключително земна и очарователна, тя мигом привлича погледите, където и да се появи. А гласът ѝ – истински разкош, съчетал в едно блясък, мекота и чудна палитра от цветове…

Звездата ѝ изгрява през 1991 година, когато замества в последния момент Фелисити Лот като Графинята в спектакъл на „Сватбата на Фигаро“ в МЕТ и оттогава Рене Флеминг е примадона в достолепния театър. Казват обаче, че прочутото сопрано няма нищо общо с маниерите на примадоните от големите сцени. На светлинни години е от звездоманията. „Исках да бъда добра във всичко, което правя“, признава Рене Флеминг в автобиографичната си книга. „Съзнавах, че постъпвам малко крайно със себе си, пренебрегвайки собствените си желания, но днес ми е от полза, защото, слава Богу, съм оперирана от звездоманията.“ 

Рене Флеминг е родена на 14 февруари 1959 г. в Индиана, щата Пенсилвания. Скоро се преместват в Рочестър. Родителите ѝ били учители по музика, а Рене е най-голямата от трите дъщери. „У дома постоянно се пееше, тъй че аз пропях, преди да проговоря. Съвсем естествено бе да изразявам чувствата, желанията и мечтите си чрез пеене. Проговорила съм сравнително късно – на около три години“, връща лентата прочутото сопрано. И добавя: „Как едно момиче от малък град до Ню Йорк има смелостта да представя своята страна на най-престижни сцени по света? Дължа го на гласните си струни: тънки, тайнствени и съвсем непредсказуеми. Те ме отведоха на най-невероятните места, за които дори не съм мечтала…“

От 1983 до 1987 година Рене Флеминг учи в Джулиард скул. Нарича 1984 „феноменална“ година – тогава е на специализация в Германия, където усвоява тънкостите на занаята при майстори като Арлин Оже и Елизабет Шварцкопф. След дебюта в Хюстън през 1988-а, а сетне в Ковънт Гардън, МЕТ и Миланската скала кариерата на Рене Флеминг набира шеметна скорост. 

През 1997 предизвиква истински фурор като Манон в едноименния шедьовър на Жюл Масне в Париж. Година по-късно обаче в Ла Скала яростно я освиркват в спектакъл на „Лукреция Борджия“ от Доницети. Унищожителни са и критиките на специалистите… Времето, когато Рене се развежда с първия си съпруг. Запознават се в Джулиард скул и бракът им просъществува повече от десетилетие. Певицата преживява тежко този житейски обрат, едва не губи гласа си. „Знам, че съм зависима от природните дадености и един ден всичко може внезапно да свърши. Можеш да работиш усърдно върху гласа си, да ваеш красиви мелодии, но той може да те изостави най-неочаквано. Затова винаги съм нащрек и се моля за професионално дълголетие…“

Рене Флеминг го има въпросното сценично дълголетие – вече повече от три десетилетия. Обича да експериментира. Чувства се в свои води в пъстроцветна палитра от жанрове и стилове: от оперни шедьоври и оперети до джаз стандарти и бродуейски хитове. Флеминг е изкусителна и на сцената, и в живота. Овалът на лицето, огромните очи с извити дълги мигли ѝ придават по-скоро вид на момиче. Облича се спортно и някак небрежно елегантно, което не пречи на светските хроникьори да я обявят за една от най-стилно облечените дами на Америка, вдъхновявала години наред топдизайнера Джанфранко Фере. 

Прочутото сопрано има в репертоара си 50-ина роли. Пяла е на най-престижните световни сцени, а всяко нейно участие се превръща в събитие от голям ранг. „Като професионалист е съвсем естествено да се фокусирам върху вокалната прецизност и стилистична точност“, споделя Флеминг в автобиографичната си книга. „Публиката обаче очаква най-вече емоционално покритие на образа. Иска да усети обаянието на артиста, да я грабне, да я заплени. Двете са еднакво важни, когато се вмъкваш в кожата на даден образ. Най-значимото ми постижение ли? В началото всеки сполучливо изграден образ усещах като истинска победа! Всички ти се струват ярки, едва ли не съдбоносни! Разбирате ли – всяка роля, всяка изява! Сега, смея да мисля, това, което правя, държи определено ниво. Надявам се – запомнящо се! Имам право да избирам – извоювала съм си го! Когато започвах, това бе привилегия на ръководството на театрите. Те диктуваха условията! Радвам се, че толкова години запазихме добри отношения, както и с тези, които са начело на Decca. В трудни в икономическо отношение времена за големите звукозаписни компании имам ексклузивен договор с Decca. Ние, певците, уви приключваме артистичния си път по-рано от пианисти, цигулари, диригенти… Благодарение на записите обаче моят глас, надявам се, още дълго ще радва меломаните…“ 

А в съботната вечер на 25 април от 20 часа ще звучат някои от емблематичните записи на Рене Флеминг като Графинята в „Сватбата на Фигаро“, Русалка в едноименната опера на Дворжак, Татяна в „Евгений Онегин“, Алчина на Хендел, Армида на Росини…



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Вийо Фарка и неизчерпаемият извор на музиката

В деня на първия концерт у нас на един от водещите блус музиканти в Мали днес – Вийо Фарка Туре, сина на митичния Али Фарка Туре (1939-2006) – ние си припомняме, че сме се срещали и преди – в едни стари, стари времена, през 2008, когато тази част от Африка беше сякаш центърът на музиката, а вносният религиозен радикализъм и венните конфликти в..

обновено на 02.06.24 в 21:27

Нова книга, посветена на Плевенската филхармония

На 28 май в рамките на 55-ото издание на Международния фестивал "Софийски музикални седмици" беше представена новата книга на Августина Серафимова "Споделена музика", посветена на 70-ата годишнина на Плевенската филхармония, в която са събрани рецензии, интервюта и информационни материали на авторката, отразяващи дейността на културния институт,..

публикувано на 02.06.24 в 08:25
Илина Тодорова и Аделина Александрова

Диригентката Илина Тодорова: Да живеем в настоящия момент!

"Това, което съм научила от децата като урок е, че те не преживяват за миналото, не кроят някакви страхотни и специални планове за бъдещето – те се радват на настоящия момент и това е много ценно, особено в днешно време – казва дългогодишната ръководителка на "Радиодеца". – Ние все се опитваме да направим от децата си всестранно развити личности –..

публикувано на 01.06.24 в 12:05
Джудит Блегън в ролята на Адина и Лучано Павароти като Неморино в

Лучано Павароти в "Любовен еликсир" на Доницети

В съботната вечер (1 юни от 20 часа) ще съпреживеем емоциите на екзалтираната публика в МЕТ преди 50 години. Тогава, на 6рил се състоял спектакъл на "Любовен еликсир" от Гаетано Доницети. Погледите на всички са вперени в Лучано Павароти. Медиите го преследваха навсякъде, а той често изпреварваше поредната порция въпроси: "Най-важното за мен ли? Ами,..

публикувано на 01.06.24 в 08:15

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 юни 2024 г.

1 юни 3.00 часа – Джузепе Верди (1813-1901), "Реквием". Изпълняват Мая Першон (сопран), Туне Кумерволд (контраалт), Брор Магнус Тьоденес (тенор), Мика Карес (бас), Филхармоничния хор на Осло и Филхармонията на Осло. Диригент Хан-На Чанг. 4.29 часа – Морис Равел (1875-1937), Струнен квартет във Фа мажор. Изпълнява "Нов хелзинкски квартет". 2 юни..

публикувано на 31.05.24 в 15:41