Записът на радиоадаптацията е осъществен през 1986 г., тя е дело на Петко Радилов, който е и режисьор на постановката, а преводът от английски език е на Григор Павлов. В ролите ще чуете гласовете на Цветана Манева и Явор Милушев.
„Двама на люлката“ е дебютната постановка на родения през 1914 г. американски писател Уилям Гибсън и е поставена на Бродуей през 1958 г., когато в ролите са Хенри Фонда и Ан Банкрофт. През 1962 г. текстът на Гибсън е и екранизиран. Пиесата получава висока критическа оценка, която има своеобразно потвърждение чрез второто му поставено произведение – „Чудотворецът“. През 1959 г. то му носи награда „Томи“ за най-добра пиеса.
„Двама на люлката“ е камерна пиеса не само защото в нея има две действащи лица. Замислена е така, че да представи интимните отношения между двама души, запратени в ъгъла на живота в големия град. А фактът, че голяма част от нея е всъщност разговор по телефона, поставя слушателя в почти деликатната позиция на човек, случайно натъкнал се на чужд разговор. Сюжетът не е това, което движи „Двама на люлката“, а механизъм да ни бъдат разкрити разочарованията, страховете и надеждите на двамата герои.
Джери е адвокат от Небраска, който след един неуспешен брак пристига в Ню Йорк в последен опит да открие щастието, но началото на пиесата го намира изправен на ръба на самоубийството, след като и това негово начинание се е превърнало в екзистенциален провал. Гител пък е балерина средна ръка, която, притисната от здравословни и финансови проблеми, се опитва отчаяно да се качи в последния вагон на живота, макар вътрешно да знае, че е възможно семафорът му вече да е избягал някъде далеч пред нея. Двамата се запознават почти случайно по телефона, под претекста за продажбата на един охладител втора ръка. Изключително силна метафора, вложена в текста от Гибсън, защото няма как да не се запитаме дали пък героите също не се опитват да намерят и изживеят невъзможно щастие втора ръка. Те попадат в центъра на това, което вероятно най-точно може да бъде определено като меланхолична любовна връзка.
И все пак пиесата е по човешки романтична, без да е мелодраматична, и представя тихата, почти неосъществима любов между самотници. Диалогът, а и изобщо характерите на двамата герои са представени без патос, без излишно романтизиране на техните мисли и чувства. В разговорите между тъгата по пропуснатите шансове обаче се прокрадва и приятно горчиво чувство за хумор. Прокрадва се и почти оптимистичното внушение, че независимo от това до колко края си стигнал в живота си, надеждата за нещо по-добро никога не те напуска.
В чест на 15 септември, първия учебен ден, Радиотеатърът на Българското национално радио предлага на най-любимите си слушатели, децата, постановката "Легенди за буквите" от Тодор Лозанов. Авторът представя със средствата на мерената реч виденията си за буквите – как са създадени във времето на древен Египет, и как са достигнали до българските земи..
В продължение на седем седмици екип "Драматургични форми" представя радиопоредицата "Видрица". Слушайте всеки делничен ден от 1 септември в рубриката "Радиоколекция" – от 0:15 до 0.30 часа на вълните на програма "Христо Ботев". Поп Минчо Кънчев (1836-1904) – свещеник, учител, революционер и обществен деец – оставя едно от най-ценните свидетелства..
Ч.И.П.С. – Частен изследовател на паранормални събития е детска радиопиеса, която изследва побеждаването на страха и създаването на нови приятелства. Историята на пиесата ни среща с малкия паяк Ай, по време на поредния запис на неговото радиопредаване. Ай е частен изследовател на паранормални събития или Ч.И.П.С. Поредната паранормална случка отвежда..
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" по БНР темата за мястото на родителите и децата в процеса на вземане на важни решения за..
Хеликобактер пилори е бактерия, която често остава незабелязана, но може да бъде причинител на сериозни заболявания на стомашно-чревния тракт. За нея и..
Спешна необходимост от приемане на проектопромените в Закона за здравето, които предвиждат масово обучение по първапомощ, стимулиране използването на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg