Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Метрополитън опера отваря архивите си

Дмитрий Хворостовски в ролята на Риголето в едноименната опера на Верди (2013 г.)
Снимка: Ken Howard/Met Opera

„В тези безпрецедентни времена ние имаме удоволствието да излъчим за Вас бисове от паметни съботни матинета от миналото“. Така от оперната къща анонсират поредицата, в която представят избрани записи от спектакли и концерти, състояли се на сцената на Метрополитън през годините.

В съботната оперна вечер (6 юни, от 20 часа) ще излъчим два записа. Първият е на операта „Риголето“ от Джузепе Верди. Спектакъл на Метрополитън опера от 7 декември 2013 година с участието на солисти, хора и оркестъра на театъра, дирижирани от Пабло Ерас-Касадо. В главната роля на жестокия и с много остър език комедиант е покойният Дмитрий Хворостовски, единственото негово изпълнение на сцената на Метрополитън на тази коронна роля из баритоновия репертоар. Руският баритон е солист на Метрополитън 20 години, преди да напусне този свят през 2017. Неговият богат репертоар е с явно предпочитание към вердиевите герои. След последното си изпълнение в „Трубадур“ е изпратен атрактивно от оркестъра с дъжд от бели рози.
Българското сопрано Соня Йончева дебютира в ролята на Джилда само няколко седмици преди записа, който ще слушаме днес. Тя се завръща на сцената на Метрополитън всеки сезон в роли из „Бохеми“ и „Тоска“ от Пучини, „Травиата“, „Отело“ и „Луиза Милер“ на Верди, всички излъчени на живо.
Матю Поленцани, любимец на Метрополитън има почти 400 представления в своята над 20-годишна кариера в оперния театър. Американският тенор поема водещи роли в опери като „Любовен еликсир“, „Травиата“, „Ловци на бисери“, „Бохеми“ и мн. др.
Ще слушаме също гласовете на Щефан Кочан (Спарафучиле), Оксана Волкова (Мадалена), Мария Цифчак (Джована), Дейвид Крауфорд (Чепрано), Робърт Помаков (Монтероне) и други. Режисьорът Михаел Маер осъвременява спектакъла, като премества действието в 60-те години на 20 век. Херцогът е собственик на казино, Риголето е комедиант от неговия антураж, Монтероне е представен като арабски магнат. На фона на бляскавите неонови реклами се развива действието на драмата.

Съдържание на операта „Риголето“ от Джузепе Верди


С втория запис от Метрополитън се връщаме доста назад във времето. Годината е 1964, а точната дата 28 март, Великден. Изпълнението се състои в старата Оперна къща на Метрополитън. Реквиемът на Верди е включен в програмата заедно с „Парсифал“ от Вагнер. Президентът Джон Ф. Кенеди е убит предишния ноември и Метрополитън посвещават две изпълнения на Реквиема от Верди в негова памет. Солистичният екип включва Леонтин Прайс, Розалинд Елиас, Карло Бергонци и Чезаре Сиепи. Диригент е маестро Дьорд Шолти. Мецосопраното Розалинд Елиас почина в началото на май месец тази година на 90-годишна възраст. И това излъчване е посветено на нейната памет. Тя е солистка на Метрополитън от 1954 до 1996 и има почти 700 представления в повече от 50 роли. Няколко години след изпълнението на Реквиема от Верди двете, заедно с Леонтин Прайс, участват в световната премиера на операта „Антоний и Клеопатра“ от Самюъл Барбър, с която тържествено е открита новата сцена на Метрополитън в Линкълн център.

Сопраното Леонтин Прайс, също над 90-годишна в момента, е световно призната солистка, която нарича Метрополитън „свой дом“. Най-често изпълнява Вердиев репертоар, особено Аида. Италианският тенор Карло Бергонци е признат изпълнител на Верди, като само в Метрополитън се е изявявал в 11 различни роли. Басът Чезаре Сиепи също е Вердиев изпълнител. Интересен факт е, че той има най-много записи в Метрополитън в образи от Моцартови опери: Фигаро и Дон Жуан. На диригентския пулт е маестро Дьорд Шолти. 22 години той е Музикален директор на Чикагския симфоничен оркестър, а в момента на записа е Музикален директор на Кралската опера Ковънт Гардън.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Светлост": македонски фрий джаз в Русе и в София

"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..

публикувано на 04.12.24 в 13:49

Ирена Гъделева: Соня Йончева вдъхновява с всеки свой проект

Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..

обновено на 03.12.24 в 11:25

Епичен метъл маратон: "Файъруинд" и "Мастърплен" в "Джой Стейшън"

Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..

обновено на 02.12.24 в 14:04
Акустичната версия на Crime & The City Solution – Саймън Бони, Джошуа Мърфи и Бронуин Адамс.

Crime and Тhe City Solution за първи път в София

Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..

публикувано на 01.12.24 в 14:28

Белгия аплодира оперни шедьоври на Глук

Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..

публикувано на 01.12.24 в 07:55