Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Метрополитън опера отваря архивите си

Дмитрий Хворостовски в ролята на Риголето в едноименната опера на Верди (2013 г.)
Снимка: Ken Howard/Met Opera

„В тези безпрецедентни времена ние имаме удоволствието да излъчим за Вас бисове от паметни съботни матинета от миналото“. Така от оперната къща анонсират поредицата, в която представят избрани записи от спектакли и концерти, състояли се на сцената на Метрополитън през годините.

В съботната оперна вечер (6 юни, от 20 часа) ще излъчим два записа. Първият е на операта „Риголето“ от Джузепе Верди. Спектакъл на Метрополитън опера от 7 декември 2013 година с участието на солисти, хора и оркестъра на театъра, дирижирани от Пабло Ерас-Касадо. В главната роля на жестокия и с много остър език комедиант е покойният Дмитрий Хворостовски, единственото негово изпълнение на сцената на Метрополитън на тази коронна роля из баритоновия репертоар. Руският баритон е солист на Метрополитън 20 години, преди да напусне този свят през 2017. Неговият богат репертоар е с явно предпочитание към вердиевите герои. След последното си изпълнение в „Трубадур“ е изпратен атрактивно от оркестъра с дъжд от бели рози.
Българското сопрано Соня Йончева дебютира в ролята на Джилда само няколко седмици преди записа, който ще слушаме днес. Тя се завръща на сцената на Метрополитън всеки сезон в роли из „Бохеми“ и „Тоска“ от Пучини, „Травиата“, „Отело“ и „Луиза Милер“ на Верди, всички излъчени на живо.
Матю Поленцани, любимец на Метрополитън има почти 400 представления в своята над 20-годишна кариера в оперния театър. Американският тенор поема водещи роли в опери като „Любовен еликсир“, „Травиата“, „Ловци на бисери“, „Бохеми“ и мн. др.
Ще слушаме също гласовете на Щефан Кочан (Спарафучиле), Оксана Волкова (Мадалена), Мария Цифчак (Джована), Дейвид Крауфорд (Чепрано), Робърт Помаков (Монтероне) и други. Режисьорът Михаел Маер осъвременява спектакъла, като премества действието в 60-те години на 20 век. Херцогът е собственик на казино, Риголето е комедиант от неговия антураж, Монтероне е представен като арабски магнат. На фона на бляскавите неонови реклами се развива действието на драмата.

Съдържание на операта „Риголето“ от Джузепе Верди


С втория запис от Метрополитън се връщаме доста назад във времето. Годината е 1964, а точната дата 28 март, Великден. Изпълнението се състои в старата Оперна къща на Метрополитън. Реквиемът на Верди е включен в програмата заедно с „Парсифал“ от Вагнер. Президентът Джон Ф. Кенеди е убит предишния ноември и Метрополитън посвещават две изпълнения на Реквиема от Верди в негова памет. Солистичният екип включва Леонтин Прайс, Розалинд Елиас, Карло Бергонци и Чезаре Сиепи. Диригент е маестро Дьорд Шолти. Мецосопраното Розалинд Елиас почина в началото на май месец тази година на 90-годишна възраст. И това излъчване е посветено на нейната памет. Тя е солистка на Метрополитън от 1954 до 1996 и има почти 700 представления в повече от 50 роли. Няколко години след изпълнението на Реквиема от Верди двете, заедно с Леонтин Прайс, участват в световната премиера на операта „Антоний и Клеопатра“ от Самюъл Барбър, с която тържествено е открита новата сцена на Метрополитън в Линкълн център.

Сопраното Леонтин Прайс, също над 90-годишна в момента, е световно призната солистка, която нарича Метрополитън „свой дом“. Най-често изпълнява Вердиев репертоар, особено Аида. Италианският тенор Карло Бергонци е признат изпълнител на Верди, като само в Метрополитън се е изявявал в 11 различни роли. Басът Чезаре Сиепи също е Вердиев изпълнител. Интересен факт е, че той има най-много записи в Метрополитън в образи от Моцартови опери: Фигаро и Дон Жуан. На диригентския пулт е маестро Дьорд Шолти. 22 години той е Музикален директор на Чикагския симфоничен оркестър, а в момента на записа е Музикален директор на Кралската опера Ковънт Гардън.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Хитовете на "Смоуки" в романтичната атмосфера на Античния театър

Среща на випуск 70 и.... някоя година. Да вадим носните кърпички, че има бая да си подсмърчаме с тези вирусоносители по отношение на... романтиката и усмивката. Всички онези "стари и златни" евъргрийни, изхранили диджейското братство в годините, когато пускаше от "Юпитери" и "Унитри". Подобни концерти са като срещи на съученици, поне три по..

публикувано на 24.06.24 в 11:29

Програма "Христо Ботев" излъчва директно от Варна откриването на ММФ "Варненско лято"

Две години преди честването на своя 100-годишен юбилей, Международния музикален фестивал "Варненско лято" открива поредното си издание с концерт, събрал в едно традиция и бъдеще! В програмата на 22 юни присъства музикалната емблема на фестивала Рапсодия "Вардар", премиера на нова творба, написана специално за фестивала – "Увертюра във форма на..

публикувано на 22.06.24 в 07:50
 Проф. д-р Боряна Ламбрева (вдясно) и Аделина Александрова

Пианистката Боряна Ламбрева: Най-важното нещо в изкуството е да му служим вярно

"Бях много добра изпълнителка, но прекарвах доста часове на пианото сама. В гимназията много свирех и може би по тази причина сега, когато се срещаме със съученици и те разказват забавни случи от онези години, се питам дали наистина съм завършила същото училище. Аз дори и на военно обучение не отидох с моя випуск, защото пак имах някакъв ангажимент и..

публикувано на 21.06.24 в 11:05

Японско турне с "Аларма Пънк Джаз" и heavenphetamine

В края на тази и началото на следващата седмица концертната поредица "Аларма Пънк Джаз" на програма "Христо Ботев" ще представи с три концерта японското краут-рок/психеделик/пост-пънк дуо heavenphetamine за първи път в България. Градовете са Пловдив – в Bee Bop Café на 23 юни (в емблематичната вече поредица пловдивска на "Аларма" "Неделя..

публикувано на 19.06.24 в 21:44

Епохата Константин Илиев

Той е творец, чието присъствие на музикалния ни небосклон през втората половина на XX век е определяно като поява на метеор, като изключително явление, като епоха. И това признание идва не само от почитателите, приятелите и съмишлениците, но и от онези, които влизат в открита колизия с него, независимо дали тя е на естетическа или..

публикувано на 18.06.24 в 09:36