На 24 май „Неделен следобед“ посвети своето издание на юбилея на международния фестивал „Мартенски музикални дни“, Русе, който тази година щеше да има своето 60 издание. Тогава бяха представени някои оперни постановки. Днес избираме няколко вокални концерта, а изпълнителите са обичани български оперни певци – Анна Томова Синтова, Красимира Стоянова, Андреана Николова, Виолета Шаханова, Ина Кънчева, Орлин Анастасов, Камен Чанев, Мартин Цонев и Димитър Станчев.
Това са записи от по-ново време, а останалите са твърде много, за да могат да се изредят. Някои от музикантите гостували на фестивала са: дуо „Колаж“, Матиас Гьорне и Мария Принц, Пламен Бейков и Боряна Ламбрева, Пламен Бейков и Божена Петрова, Мартин Линдзи и ансамбъл „Решерш“, Кристина Далецка и Камерата Цюрих, Татяна Мелниченко и Пламена Мангова, Виолета Шаханова и Евгени Желязков, Орлин Анастасов и Никола Таков, Людмила Герова и камерен ансамбъл, Павел Герджиков и камерен ансамбъл, Павел Герджиков и Йовчо Крушев, Марияна Цветкова с Орлин Анастасов и Ина Стойкова, Илеана Селимска и Марио Ангелов.
В програмата на „Неделен следобед“ са включени:
• Концерт на Софийската филхармония с диригент Емил Табаков и солист Анна Томова-Синтова, които ще изпълнят Четири последни песни за сопран и оркестър от Рихард Щраус, записът е от 31.03.1999 г.
• На 27 март 2002 г. в годината на Росини е бил представен концерт с творби на Росини с участието на Ина Кънчева, Камен Чанев, Димитър Станчев, СО на Пловдивската опера, хор „Дунавски звуци“, Русе, Диригент Михаил Ангелов.
• Орлин Анастасов със Софийската филхармония и дирегента Томаш Коутник представиха Песни и танци на смъртта на Мусоргски през 2005 г.
• Следващите ни гости са Красимира Стоянова и Мария Принц, които на 24.03.2005 г. са представили песни от Гуно, Доницети и Пучини.
• Виолета Шаханов, участва във фестивалните програми както в оперни спектакли на Русенската опера, така и в няколко камерни концерта. Ще чуете фрагмент от монооперата „Човешкият глас“ на Франсис Пуленк по текст на Жан Кокто изпълнена от Виолета Шаханова и Евгений Желязков на 31.03.2007г. Тази година госпожа Шаханова получи наградата на Русе „За цялостен принос към културата“, както и „Кристално огърлие“ от Съюза на българските музикални и танцови дейци.
• Още един русенец редовно се завръща за концерти и спектакли в родния си град. Мартин Цонев е участвал в концерт на 23 март 2015 г., на койно са изпълнени концертни арии и увертюра от опери на Моцарт.
• На 23.03.2015 г. Андреана Николова, ансамбъл „Музика Нова“ – София с диригент Драгомир Йосифов са изпълнили цикъла на Густав Малер „Песни на странстващия калфа“.
Фестивалът в Русе започва през 1961 г. Догодина ще има двоен юбилей – 60 години от първото издание и шестдесето издание. Ето какво са казали няколко известни музиканти за фестивала:
„Фестивалът остави в мен най-прекрасни, дълбоки и трайни впечатления, както със своето ниво и богата съдържателна програма, така и със своята организация“ – Дмитрий Шостакович през 1965 г.
„Фестивалът е един от най-големите форуми на българската музикална култура“ – Парашкев Хаджиев през 1978 г.
„Впечатленията ми са отлични, той расте и се развива, за което може да мечтае всеки фестивал“ – акад. Марин Големинов през 1979 г.
„Ние се гордеем с международния фестивал „Мартенски музикални дни“, защото той привлича вниманието не само на нашата общественост, но и на изтъкнати музикални състави от други страни, които идват и участват в концертните програми с голямо желание и любов“ – Александър Райчев.
На днешния ден се навършват 66 години от гибелта на рок легендите Бъди Холи, Биг Бопър и Ричи Валенсуела . Самолетът им се разбива в Айова, по време на турне. На мястото на катастрофата и в родните им градове всяка година се организират възпоменателни събития. Този ден е наречен от феновете на рокендрола "Денят, в който музиката умря". Бъди Холи,..
Талантливата пианистка е родена в град Бургас в голям музикантски род. От съвсем малка има увлечение към сцената и на петгодишна възраст започват занимания по пиано, балет, танци и изобразително изкуство. След първия ѝ рецитал в пети клас, не закъсняват и наградите от конкурси: Aevea Piano Prize - Италия, Leopod Bellan International Music..
По традиция в периода преди Нова година Кралската опера на Валония в Лиеж предлага на публиката заглавия от по-лекия, комичен жанр. През 2024 г. това бе оперетата "Перикола" на Жак Офенбах, реализирана от Лоран Пейи. Френският режисьор е най-изявеният сценичен интерпретатор на творбите на Офенбах днес, достоен наследник на именития от близкото минало..
Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..
1 февруари 3.00 часа – Рейналдо Хан (1874-1947), Клавирен квинтет във фа диез минор. 3.31 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Клавирен квартет. 4.02 часа – Габриел Форе (1845-1924), Клавирен квинтет № 1 в ре минор, оп. 89. Изпълняват: квартет "Класика" и Меган Милац (пиано). 4.35 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Chant Pastoral (Пастирска песен)...
Преди дни депутатът Румен Петков попита "Кой го интересува ДС?", т.е. 35 години по-късно има ли смисъл да говорим за отминали неща. За кои "отминали неща"..
Тя е символ на установения морал и етикет, при това не само на държавно и политическо ниво, обвързана е със социални каузи от всякакъв вид. Винаги трябва..
Ако попаднете на белгийски битак, наречен брокант, ще забележите как ловците на антики най-внимателно ровичкат сред купищата ленени покривки и ръчно..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg