Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Радиопиеса с наградите Сони и Джайлс Купър в неделя през нощта

Колаж: Даниела Манолова

„Епизод, заснет в Хирошима/ Hiroshima – The Movie“ е радиопиеса, написана за БиБиСи през 1985г. Авторът ѝ Майкъл Уол тогава е на 39 години. За краткия си живот от 45 години написва повече от 40 пиеси за сцена и за радио. Най-известните са „Сред варварите“ от 1989 и черната комедия „Смехът на жените“, поставена за първи път след смъртта на автора.

Смъртта на Майкъл Уол дойде твърде внезапно и твърде скоро. След успеха му със „Сред варварите“ изглеждаше, че най-накрая той ще успее да реализира потенциала си на главен драматург за сцената. The Independent, 14 юни 1991 г.

С „Епизод, заснет в Хирошима“ Майкъл Уол печели наградата на Сони за радио и Giles Cooper Awards. Наградите на Giles Cooper се присъждат ежегодно на най-добрите радиопиеси, написани за БиБиСи и продуцирани и излъчени от БиБиСи и са преимуществено фокусирани върху сценария. Радиопиесите победители са публикувани в специално годишно издание. Джайлс Купър е бележит радио драматург, написал над 60 текста за радио и телевизия, излъчени по БиБиСи между 1949 и 1966 г. Носители на наградите са Уилям Тревър, Харолд Пинтър, Антъни Мингела, Том Стопард и други.

„Епизод, заснет в Хирошима“ е брилянтен пример за това как се пише за радио и също така брилянтен пример за сложността и зрелостта на аудио драматургията, подкрепяна от БиБиСи в продължение на десетилетия.

Българската продукция на „Hiroshima – The Movie“ е осъществена със съдействието на Британския Съвет през 2001. Кинематографичният стил на мислене и прецизният монтаж на нейните създатели спомогна радиодрамата на Майкъл Уол да получи онази богата и впечатляваща аудио интерпретация, която запази емоциите на любовната история, като същевременно постигна мащаба на сложната и многопластова драматургия.

В „Епизод, заснет в Хирошима“ участват Атанас Атанасов, Стойо Мирков, Ани Бакалова, Георги Тодоров, Анна Орешкова, Йоанна Буковска, Тео Юруков, Георги Ламбрев и Асен Баликси. Превод, режисура и музикална картина: Антоний Дончев.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Мир, обратното на война

Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..

публикувано на 12.09.24 в 11:56
Първото издание на „Под игото“ на български език

Величието на "Под игото": препотвърждаване

На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..

публикувано на 06.07.24 в 16:15

Седмица на животните в Радиотеатъра за деца

На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..

публикувано на 12.05.24 в 09:35

Смислен разговор

"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..

публикувано на 10.05.24 в 18:02

Джони пред Микрофоните

Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат обхванати. "През 1960 Рангел Вълчанов реши да направи един филм – без хонорари и без пари, с лента, останала от продукции, и по сценарий на Иван Стоянович. На мен ми дадоха една Награ и станах..

публикувано на 25.04.24 в 16:26