Рикардо Шайи, хорът и оркестърът на Миланската скала и солистите Красимира Стоянова, Елина Гаранча, Франческо Мели и Рене Папе на 4, 7 и 9 септември представиха в катедралата на Милано, в Базиликата „Санта Мария Маджоре“ в Бергамо и с Старата катедрала в Бреша „Реквием“ на Верди в памет на жертвите на Covid-19. С тези три изпълнения Милано се свърза с двата най-пострадали града на област Ломбардия. На концерта в Милано присъства президентът на републиката Серджо Матарела, президентът на областта Атилио Фонтана, кметът на Милано Джузепе Сала и архиепископът на Милано Марио Делпини. В катедралата са допуснати само 600 души. Част от местата са били запазени за хора пряко ангажирани с борбата с коварната болест. Оркестърът е бил от 90 души, които са били с маски и 94 хористи.
Завръщането на публиката в прочутия театър вече е факт. На 12, 14, 16 и 17 септември беше изпълнена 9 симфония на Бетовен отново под диригентството на Рикардо Шайи. Първата вечер е била само медици, а останалите три за публиката на театъра, която влезе за първи път в залата, за да чуе съставите. Солисти на симфонията бяха Красимира Стоянова, Екатерина Губанова, Михаел Кьоних, Томаш Кониечни. Запис от този концерт ще предложим в някое от следващите издания на Метроном.
В месеците до 7 декември, когато по традиция се открива новия сезон на Миланската Скала са предвидени няколко събития.
От 11 септември на разположение на почитателите е новият диск на Рикардо Шайи посветен на музиката на Оторино Респиги. Сред творбите са „Римски пинии“, „Ария за струнни“, „Легенда“, „Старинни танци и арии“, „Римски фонтани“.
На 13 септември се състоя и първия концерт на Филхармонията на Миланската Скала. Събитието беше наречено Концерт за Италия. На пулта отново беше Рикардо Шайи, а солист беше Максим Венгеров, които изпълни цигулковия концерт на Менделсон. Прозвучаха и прочути симфонични страници от италиански опери. На този традиционен концерт, който се провежда на площада в Милано през юни обикновено присъстват 40 хиляди души, но сега бройката беше доста намалена. Затова пък концертът се предаваше по всички платформи и от РАИ5.
В залата филхармонията ще свири на 4 октомври, като Рикардо Шайи е избрал програма – Ария от Респиги, Серенада на Дворжак, „Аполон Мусагет“ на Стравински. Концертите, които ще изнася оркестърът ще бъдат двойни – в неделя един сутрин и един вечер, за да могат да бъдат посетени от всички абонати. Те ще бъдат без пауза. Официално сезонът на филхармонията ще бъде открит на 14 декември.
От 6 до 19 октомври Рикардо Шайи ще представи концертно „Аида“ на Верди. Ангажирани са Сайоа Ернандес, Анита Рачвелишвили, Франческо Мели и Лука Салси. За първи път ще може да се чуе нова версия на трето действие. Професор Анселм Герхард е изследвал наследството на Верди в Сант`Агата, което от пролетта на 2019 г. може да бъде разглеждано в архива на Парма. Така е открил оригиналната версия на началото на трето действие на „Аида“. За това начало има сведения в писма на Верди , но до сега не е имало следи. Особен интерес представлява четиригласен хор „А ла Палестрина“, от който Верди се отказва и според специалистите гой го използва след това в Реквиема написан през 1874 г. в памет на Алесандро Мандзони.
Първоначално този Реквием е бил замислен в памет на Джоакино Росини. Но след смъртта на Мандзони Верди пише произведението в негова памет. „Искам да засвидетелствам колко голямо уважение и благоговение питаех и питая към този велик човек, който вече го няма – четем в кореспонденцията на композитора до издателя Рикорди – и че Милано толкова достойно го почете“. Реквиемът е изпълнен в Милано на 22 май 1874 г. от Тереза Щолц, Мария Валдман, Джузепе Капони и Ормондо Маини, а на пулта е бил самият Верди. Повторен е отново след три дни.
В деня на музиката 1 октомври в „Метроном“ ще прозвучи записът от 4 октомври.
Концертът "Петолиния и вдъхновения" е проект на композитора Костадин Генчев. Той преплита класическата музика и фолклора, като се смесват тембрите на инструментите. Генчев коментира, че когато звучи класически щрайх квартет и квинтет с контрабас, смесвайки тембъра на виола или цигулка с гъдулка, на кларинет с кавал, класическа китара и тамбура, се..
Група Sage се сформира в Амстердамската консерватория и обединява четирима млади музиканти, събрали се в забележителния нидерландски град. Тромпетистът Рома Гашо и пианистът Грегоар Кифер са от Франция, басистът Дуорт Фернандеш е от Португалия, а Александър Иванов – барабани е от България. Техният произход, експериментаторски стремеж и дух на..
"Той е гений и живото доказателство, че блусът идва от Мали" , споделя легендарният американски блусмен Тадж Махал за своя колега и приятел Басеку Куяте . Тя пък – Ами Сако – има един от най-мощните и запомнящи се гласове в цяла Западна Африка. А платформата за традиционна и нова африканска музика "АфроВизия" и концертната серия..
На днешния ден се навършват 66 години от гибелта на рок легендите Бъди Холи, Биг Бопър и Ричи Валенсуела . Самолетът им се разбива в Айова, по време на турне. На мястото на катастрофата и в родните им градове всяка година се организират възпоменателни събития. Този ден е наречен от феновете на рокендрола "Денят, в който музиката умря". Бъди Холи,..
Талантливата пианистка е родена в град Бургас в голям музикантски род. От съвсем малка има увлечение към сцената и на петгодишна възраст започват занимания по пиано, балет, танци и изобразително изкуство. След първия ѝ рецитал в пети клас, не закъсняват и наградите от конкурси: Aevea Piano Prize - Италия, Leopod Bellan International Music..
В епизод 575 "Трамвай по желание" прави дълбок поклон пред една от най-значимите фигури на българската популярна музика. Легендата за краля на..
Античният керамичен център край Павликени е едно от значимите археологически открития в България. Историята на неговото разкриване започва през 1971..
В днешното издание на предаването "Време за наука" разгледахме темата за "данък наследство" и семейните фантоми. Обсъдихме как от родителите си..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg