Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Композиторът Георги Арнаудов и неговите инструментални концерти под музиколожката лупа на Илия Граматиков

Ясен Панов, Илия Граматиков и Георги Арнаудов (отляво на дясно)
Снимка: @iliya.gramatikoff.official

На 25-и септември се състоя премиерата на поредния труд на доц. д-р Илия Граматиков. Това вече е известно на слушателите на програма „Христо Ботев“. От друга страна, излизането на една книга може да е някакъв завършек за авторите ѝ, но със сигурност е и начало на нейния живот. Какъв ще бъде той зависи и от това, какво и дали изобщо знаем за нея. Два дни преди премиерата в зала „България“ предаването за съвременна и старинна музика „Контемпо“ отдели почти час за да представи този внушителен и респектиращ труд. Специално интервю за случая даде илюстраторът Ясен Панов, чиято работа по книгата го издига до нивото на съавтор, а в студиото гостуваше, разбира се, самият Илия Граматиков:

„На първо слушане е точно този творчески историзъм, това заиграване с историята при Арнаудов. Оттам дойде и заглавието на книгата – „Инструменталните концерти на Георги Арнаудов – сюрреалистични препрочити на музикалната история“. Именно препрочитането, което поставяне в нов контекст, надграждане, преосмисляне, дописване на историята. Но по-дълбоко човек интуитивно усеща, че колкото и да се опитва да създава впечатление, че той се чувства комфортно някъде назад измежду епохите на историята, толкова и неговият стил е страшно разпознаваем и неподправимо себе си във всяко свое произведение, независимо дали надява някаква маска или перука, или по някакъв начин кокетира с някаква историческа конкретност. За това за мен беше много важно да разбера именно какво е това в неговия стил и включително да се опитам да го обхвана в иманентно музикалния анализ, т. е. на музикалния текст, да го докажа включително в нотите, кое е това, което прави музиката му да звучи именно по този начин едновременно сякаш лутаща се измежду епохите и в същото време, една отвъдност на хода на времето, една отвъдност сякаш встрани от логиката на историята, и затова и една от основите тези за неговия метаисторичен стил, т. е. отвъд, паралелно на, но не и в очаквания ход на историята. (…) Така че това са едни от основите цели на книгата – да намести Арнаудов измежду историята и да покаже как той е едновременно с това встрани от нея.“

Целия разговор на Милен Панайотов с Илия Граматиков, както и интервюто с художника Ясен Панов, може да чуете в звуковия файл.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 октомври 2025

16 октомври Концерт на Андре Шуен (баритон) и Даниела Хайде (пиано). 3.00 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Четири сериозни песни (Vier ernste Gesänge), оп. 121: "И човек е подобен" (Denn es gehet dem Menschen); 2. "Обърнах се и погледнах" (Ich wandte mich und sahe an alle); 3. "О, смърт, как си горчива" (O Tod, wie bitter bist du); 4. "Ако говорех с..

публикувано на 15.10.25 в 09:31
Росица Милевска

Росица Милевска представя Double Vision с концерт в София

Българската арфистка, пианистка и композитор Росица Милевска се завръща в София със специален концерт, в който ще представи своя нов проект Double Vision. На сцената с нея ще застане френският барабанист Седрик Льо Дон – музикален партньор, с когото се изявяват заедно на престижни фестивали и клубове по целия свят. Албумът Double Vision предстои да..

публикувано на 15.10.25 в 08:30

"Моите песни" – музикално пътешествие с Камелия Тодорова

След успеха на авторския спектакъл "Моят глас" легендата на българската джаз и поп сцена Камелия Тодорова се завръща пред публиката в “Топлоцентрала” с нов музикален проект – "Моите песни“. Ако "Моят глас" e личен разказ, в който музиката се преплита със слово, то в "Моите песни" разказът е само музика в нова мултимедийна среда – жива, искрена и..

публикувано на 14.10.25 в 16:03
Лили Големинова и проф. д-р Владислав Андонов

Виолата е вече принцеса, а не Пепеляшка, поне по време на "Дните на виолата"

Има фестивали и фестивали. Има обичайно хубави и интересни, а има и такива, в рамките на които има много търсене, много намиране, много премиери, специално написано творби и оригинални концепции. "Дните на виолата" са от точно този тип фестивали. Започнали през 2015 по идея на проф. д-р Владислав Андонов (преподавател по виола, разбира се) от..

публикувано на 14.10.25 в 16:01

Премиера на "Опера и природа" – издание, което пресъздава над 40 години оперна история

Днес, 14 октомври, е премиерата на първите два тома от изследването "Опера и природа" на акад. Пламен Карталов . Събитието се провежда в зала "Проф. Марин Дринов" на БАН и включва прожекция на видео фрагменти от спектакли , реализирани през различни етапи от дългогодишната творческа кариера на режисьора. Излиза вторият том на..

публикувано на 14.10.25 в 10:40