Може би малцина знаят как в картината „Шопен в Париж” на известната художничка Анна Крамер, между сцените из Шопеновия живот и музиката му, е вграден образът на Еми Бехар. Приведена над пианото, тя свири… Една от най-ярките български шопенисти е Еми Бехар, но и възхитителна интерпретаторка на Моцарт и Бетовен, Йохан Себастиан Бах, на Шуман, Брамс и Шуберт, Мусоргски, Чайковски, Прокофиев, Дебюси.
Преди няколко месеца – на 17 септември 2020г., тя тихо си отиде от света тук. На 89 години почина във Виена, където живееше.
Животът на Еми Бехар – между бели и черни клавиши - разслояваме със свидетелствата на нейния син, тонрежисьорът Марио Златев.
Специално за това предаване той предостави част от последните студийни записи на пианистката, които е направил във Виена през 1993 г., както и документални записи от концертния ѝ гастрол в Панама през 1977 г.
Еми Бехар – детето-чудо, което първо научава нотите, а след това буквите. Музикално дарование, обагрено с фина чувствителност и подреден математически ум. И тайна, неосъществена мечта … да стане архитект. Точно тези компоненти съставляват удивителната ѝ „звукопостройка” на изящни клавирни миниатюри, на големи циклични форми. На дълбоките смисли и красота в изпълнителското ѝ изкуство.
Още много пластове от житието на пианистката разкрива Марио Златев – артистичното семейство на Анна Крамер и д-р Максим Бехар, в което тя се ражда. Учението в Парижката консерватория при проф. Лазар Леви. Клавирните състезания – Еми Бехар е лауреат на конкурсите „Сметана” в Прага (1948, I награда) и „Маргарита Лонг-Жак Тибо” в Париж (1953). Допусната е на 3 тур на конкурса „Фредерик Шопен” във Варшава (1955) – първият голям успех на български изпълнител! Тегобите на държавния артист в социалистическа България. Емиграцията през 1992 г. в Израел, после в Австрия.
Еми Бехар - солистичният характер на една крехка физически натура със силно изразена потребност от духовна храна. С непоколебима самовзискателност в творческите изяви. Музикант с витална интелектуална и артистична мощ, за когото паметта трябва да остане жива!
В първия ден на годината от 23 ч. "Джаз+" ни връща във вечерта на концерта на Торд Густавсен в столичната зала "България". Само тук публикуваме пълния запис на разговора ни минути след саундчека:
Традиционният и чакан от публиката Празничен новогодишен концерт отново ще се проведе в първия ден от новата година в зала 1 на НДК, от 19.30 часа. На сцената със солистките застава Фестивалният симфоничен оркестър с диригент Емил Табаков в партньорство със Coфийcĸaта филхармония. Маестро Емил Табаков споделя, че не търси прилики с празничния..
По традиция програмата за култура и образование на БНР излъчва директно Новогодишния концерт на Виенската филхармония – едно от най-популярните музикални събития в света. В първия ден на 2025 г. това ще се случи за 38-и път. На пулта на Виенската филхармония застава един от най-големите музиканти на съвремието - диригентът Рикардо Мути, който до този..
Вещери, вампири и върколаци... Абе какви са тези думи, дето висят обесени уж празнично върху платформата в първата четвърт на динамичния лингвистичен 21-ви век? Друго си е да кажа даркуейвъри, готици и фенове на индъстриъла, та да ме разберете. Хора с определена мисловна нагласа – уейв готик предразположение, комбиниращо музика, която е (или..
Интервюто с Манол Глишев в рубриката "Темите на деня" очертава интересна перспектива върху връзката между личните и обществени преживявания, както и как..
В първия ден на годината от 23 ч. "Джаз+" ни връща във вечерта на концерта на Торд Густавсен в столичната зала "България". Само тук публикуваме пълния запис..
На 2 януари, рождената дата на писателя Айзък Азимов, отбелязваме Деня на научната фантастика . За завръщането на жанра в настоящето и бъдещето, за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg