Може би малцина знаят как в картината „Шопен в Париж” на известната художничка Анна Крамер, между сцените из Шопеновия живот и музиката му, е вграден образът на Еми Бехар. Приведена над пианото, тя свири… Една от най-ярките български шопенисти е Еми Бехар, но и възхитителна интерпретаторка на Моцарт и Бетовен, Йохан Себастиан Бах, на Шуман, Брамс и Шуберт, Мусоргски, Чайковски, Прокофиев, Дебюси.
Преди няколко месеца – на 17 септември 2020г., тя тихо си отиде от света тук. На 89 години почина във Виена, където живееше.
Животът на Еми Бехар – между бели и черни клавиши - разслояваме със свидетелствата на нейния син, тонрежисьорът Марио Златев.
Специално за това предаване той предостави част от последните студийни записи на пианистката, които е направил във Виена през 1993 г., както и документални записи от концертния ѝ гастрол в Панама през 1977 г.
Еми Бехар – детето-чудо, което първо научава нотите, а след това буквите. Музикално дарование, обагрено с фина чувствителност и подреден математически ум. И тайна, неосъществена мечта … да стане архитект. Точно тези компоненти съставляват удивителната ѝ „звукопостройка” на изящни клавирни миниатюри, на големи циклични форми. На дълбоките смисли и красота в изпълнителското ѝ изкуство.
Още много пластове от житието на пианистката разкрива Марио Златев – артистичното семейство на Анна Крамер и д-р Максим Бехар, в което тя се ражда. Учението в Парижката консерватория при проф. Лазар Леви. Клавирните състезания – Еми Бехар е лауреат на конкурсите „Сметана” в Прага (1948, I награда) и „Маргарита Лонг-Жак Тибо” в Париж (1953). Допусната е на 3 тур на конкурса „Фредерик Шопен” във Варшава (1955) – първият голям успех на български изпълнител! Тегобите на държавния артист в социалистическа България. Емиграцията през 1992 г. в Израел, после в Австрия.
Еми Бехар - солистичният характер на една крехка физически натура със силно изразена потребност от духовна храна. С непоколебима самовзискателност в творческите изяви. Музикант с витална интелектуална и артистична мощ, за когото паметта трябва да остане жива!
"Аз не съм си поставял никакви граници. Просто написах музиката така, както я чувам, както я усещам. Тя е повлияна от моите преживявания, моето обучение, от комуникирането с музикантите през годините. Дадох свобода на моите идеи." – думи на младия тромбонист и композитор Иван Мелин, който в самото начало на 2025 година представи на концерти пред..
Официалното откриване на Международния фестивал "Мартенски музикални дни" е на 14 март със солисти Александър Ситковецки и Андрей Йоница, заедно с Русенската филхармония под диригентството на Найден Тодоров. Фестивалът се провежда за 64-ти път и предлага общо 29 събития (23 концерта и 6 изложби), с музика от ренесанса и барока до съвременната..
На 21 февруари 2025 година бе реализиран новият албум на легендарната джаз фюжън група "Йелоуджакетс". 27-ият студиен албум на двукратните носители на "Грами" е със заглавие "Закопчайте се!" (Fasten Up) и с тази своя нова продукция сякаш ни отправят командата: "Затегнете коланите! Ще ви изстреляме в необятния космос на нашата изобретателност!" И..
Три елитни оркестрови ансамбъла от Европа ще бъдат специални гости в 25-ия "Европейски музикален фестивал" в София. Форумът ще бъде открит на 12 март и ще предложи общо 19 събития , които ще се реализират в пролетен и есенен дял. Богатата програма обединява музика от барока до нашето съвремие и в нея ще вземат участие забележителни чужди и български..
На 21 февруари 2025 година бе реализиран новият албум на легендарната джаз фюжън група "Йелоуджакетс". 27-ият студиен албум на двукратните носители на..
"Аз не съм си поставял никакви граници. Просто написах музиката така, както я чувам, както я усещам. Тя е повлияна от моите преживявания, моето обучение,..
Сценарист пише за себе си като режисьор, така определя процеса по създаване на филма "Плът" Димитър Стоянович. Режисьорският му дебют е един от три..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg