В началото на минала седмица кметът на гр. Перник Станислав Владимиров предизвика огромна изненада и суматоха със заявление, публикувано в сайта „За Перник“. В социалните мрежи не много активно, но доста агресивно, беше подхванат мотивът за общинските пари, харчени, за да бъдат поддържани различни културни институции – театрални трупи и музикални състави. Разбира се, всяко населено място има право да избира колко и какви културни институции да финансира.
На сайта на Двореца на културата може да се намери подробна справка за имената и броя на ангажираните изпълнители в отделните състави. Има вероятност да има и грешка, но прегледът показа следното:
• Камерен оркестър „Орфей“ с диригент Райчо Христов – 15 инструменталисти. Съществува от 1975 г.;
• Драматичен театър „Боян Дановски“ – 8 актьори, 12 души администрация и технически лица, зам.-директор, директор Иво Горчев. Съществува от 1919 г.;
• Духов оркестър – 12 музиканти, диригент Трифон Трифонов. Съществува от 1902 г.;
• Народен оркестър – 6 музиканти, диригент Венцислав Андонов. Съществува от 1959 г.;
• АНПТ „Граовска младост“ – хор и танцов ансамбъл. Съществува от 1958 г.;
• Хор „Иван Топалов“ с диригент Антоанета Георгиева. Съществува от 1987 г.
С писмо до кмета актьорът и председател на Съюза на артистите Христо Мутафчиев защити изпълнителите:
„Не мисля, че общинската власт в Перник е избрала подходящ момент, за да оптимизира средствата, които отделя за културата на града!
Намирам за цинично поведението на кмета, който решава човешки съдби, изхвърляйки на улицата немалко на брой професионалисти, занимаващи се с изкуство и то в ситуация, в която целият свят е в криза, и душите и съзнанието на хората са безкрайно потиснати заради здравето на близките им, заради трудностите, които изпитват, докато се чудят как да опазят семейния бюджет.
Не разбирам защо, когато държавата прави всичко възможно да намали броя на безработните, кметът на един град се опитва да увеличи тази статистика. В подобна ситуация е необходимо да се организира първо диалог, в който да се чуят експертни мнения, да се чуят позициите на всички граждани и ангажирани в сектора. Ако аз бях на мястото на кмета, щях да започна с промени в управлението на двата института.
Мъдрият управленец не трябва да е само администратор!“
Отговорът на г-н Владимиров беше отново на цитирания сайт.
„Перничани дават над 1 милион лева годишно за култура, но не получават такава. Всеки един лев ще продължава да отива за култура, но ще го получават хората, които реално произвеждат спектакли – балет, опера, театър, концерти. Това е разликата. Нито един лев няма да бъде пренасочен на друго място. Засилваме културният живот на Перник.
Искам да кажа на г-н Мутафчиев, че Пернишкият театър няма спектакъл от 2016 година. Но всеки месец получава издръжка и заплати. Това нормално ли е? Говорим за стотици хиляди лева годишно. Моите уважения към г-н Мутафчиев, но ако дойде и се запознае в детайли със състоянието в Перник, ще се съгласи с мен.
Ние не сме богата, а най-бедната община в Европа. Не можем да си позволим да даваме милиони лева без покритие. Освен друго, това е престъпление. Всеки лев е ценен. Но не парите са водещи, а това, което получават зрителите. Хората са ме избрали, за да извърша ускорено развитие на Перник, не ме е страх от реформи, а точно обратното. И да – сега е най-подходящият момент за реформи в Двореца на културата – когато правим основен ремонт на сградата и когато животът ни, заради пандемията, наложи ограничения в сектора.
Не бягам от дебат – напротив, имам железни доводи за всяко едно трудно решение. Аз съм кметът, който ще направи най-много за културата в Перник, въпреки огромния недоимък на Община Перник. Ще стартираме догодина с най-богатия културен афиш за областен град. Но преди това е нужна тежка реформа. Перничани ме подкрепят в тази реформа и ще я довърша докрай“.
Необяснимо е обаче обръщението, което си позволяват колегите от сайта, наричайки г-н Владимиров Станката – прякор, който не носи никакво уважение, независимо дали подкрепяш или не. Това име се използва и в много от материалите, когато става дума за кмета.
Пак на сайта, веднага след като се отвори, има анкета с въпрос, който е зададен не много адекватно.
„Да продължи ли кметът (написано е кмета) на Перник реформата в областта на културата?“ Опциите са две:
1. Да, твърдо подкрепям! Нека махне неработещите звена и всяка седмица в Перник да има културно събитие.
2. Не, искам да запази досегашната структура на театъра и оркестри в Перник.
До 20 декември бяха гласували 3139 души. От тях 2779 са гласували за първото предложение, а 367 за второто. Не е ясно дали всички те са жители на Перник.
Още нещо, което прави впечатление. На сайта на Културния дом може да се открият няколко обяви за концерти и спектакли, които са отменени заради пандемията. Това е концертът на камерен оркестър „Орфей“ за 8 ноември от 11 часа. Същевременно е отбелязано участието на духовия оркестър в празника на града на 19 октомври, както и откриването на сезона на камерния оркестър с концерт на 18.10. На 4.10 АНПТ гостува в с. Зидарци. На 6 септември в Деня на съединението духовият оркестър има концерт пред Културния дом. В парка пред дома пак този духов оркестър закрива миналия сезон (датата не е посочена), свирят и на откриването на паметен знак на Иван Вазов на 30 юли. Заключителен концерт на миналия сезон има и фолклорният състав.
С мотото „Здравей, лято!“ в парка има серия от концерти на духовия състав на 7, 9, 14, 16, 23 и 28 юли. В раздел Галерия на сайта на Двореца на културата с много снимки могат да се проследят концертите още от 2013 г. И публика има и то много. Дали столичните общински състави могат да се похвалят с подобна аудитория?
Отделен сайт има Общинският драматичен театър „Боян Дановски“. Могат да бъдат открити шест заглавия, с участието както на актьори от театъра, така и на гостуващи. За жалост няма програма коя постановка, кога е играна, но има два спектакъла, планирани за декември – 8 и 14.
За да се разбере кой крив, кой прав в предаването „Време и половина“ представиха гледните точки на кмета Станислав Владимиров и на Райчо Христов, диригент на камерен оркестър „Орфей“. Потърсен беше и Иво Горчев, директор на Театър „Боян Дановски“, но той каза, че е имал среща с кмета (на 17.12), предпочита да не говори, но ще направи концепция за бъдещото развитие на театъра, чийто ръководител е от шестнадесет години. Той сподели само, че г-н Владимиров е наградил трупата във връзка с нейния юбилей.
Едно съобщение от седмицата разтревожи културната общественост – че кметът на Перник Станислав Владимиров преразпределя около 1 млн. лева в сферата на културата. Тези средства досега са били изразходвани предимно за заплати и осигуровки на членовете на..
Заради високите сметки за ток три от знаковите къщи музеи в Хасково – къщата музей "Кирковото училище", Паскалевата къща и Шишмановата къща, ще бъдат достъпни само след предварителна заявка . До решение за мярката се е стигнало след получаването на..
Новата изложбата на Ангелика Радева носи името "Усещане за Барок". Художничката коментира, че барокът носи по-особен контакт с публиката. Изразява сложността на съществуването на човека, безграничността, многообразието и изменчивостта, които са валидни..
В епизод 575 "Трамвай по желание" прави дълбок поклон пред една от най-значимите фигури на българската популярна музика. Легендата за краля на българската поп музика – Емил Димитров оживява в спектакъла на режисьора Николай Априлов – "Емил – Само..
Директорът на най-посещавания музей в света - френския " Лувър ", Лоранс Де Кар обяви, че планира за достъп до картината на Леонардо да Винчи "Мона Лиза" да се заплаща допълнително. Таксата ще бъде добавена към стандартния вход за музея. В..
" Бруталистът ", тричасовата драма на Брейди Корбет за отношението към брилянтен унгарски постмодерен архитект в САЩ след Втората световна война, взе наградата за най-добър филм на лондонските филмови критици . Филмът, в който участват..
Преди дни депутатът Румен Петков попита "Кой го интересува ДС?", т.е. 35 години по-късно има ли смисъл да говорим за отминали неща. За кои "отминали неща"..
Античният керамичен център край Павликени е едно от значимите археологически открития в България. Историята на неговото разкриване започва през 1971..
Тя е символ на установения морал и етикет, при това не само на държавно и политическо ниво, обвързана е със социални каузи от всякакъв вид. Винаги трябва..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg