Когато в края на 19 в. в София започва да се движи омнибусът, столичани бързо оценили неговите възможности. С този елегантен многоместен закрит фургон, теглен от коне, е можело да се пътува по вече утвърдени постоянни линии – от площад „Св. Неделя“, тогава „Гурковски“, до Горна баня, Княжево и до железопътната гара. Още от първите дни на появата на „дилижанса“, превозващ и хора и багаж, започнали да го наричат трамвай. Българите винаги са възприемали с желание културни придобивки и технически новости от Европа и света. И на 1 януари 1901 г., по някои от централните столични улици, започва да се движи първият електрически трамвай. С това ново превозно средство е можело да се пътува от софийската железопътна гара, през Лъвов мост, та чак до площад „Славейков“. Важно е да се знае, че по онова време с новият трамвай се е стигало и до някои села – като Княжево, Подуяне, Павлово. Е, тогава тези селища не са били все още квартали на София.
Първите трамвайни вагони са привличали погледа със своята модерна открита платформа, оградена с метална решетка. Салонът е бил разделен на две класи – първа и втора. Превозът се е осъществявал и на откритите ремаркета, а пътниците са били обслужвани от кондуктор, който се е движил по специална пътека. Цената на билета за пътуване и бил между 10 и 30 стотинки. И което е важно – стойността на билетите е била съобразена с разстоянието и времето на пътуване! Интересното е, че контрольори не е имало, а пътуващите и ватмана са били в непрекъснати „горещи“ отношения, защото първоначално не е имало спирки, а който е искал да слезе е давал знак със звън от камбана. И все пак по онова време професията „ватман“ се е считала за много престижна.
Непрекъснатото разширяване на трамвайния релсов път довежда през 1927 година до създаването и на първото предприятие за ремонт, възстановяване и преустройство на трамвайните мотриси и ремаркета, наречено „Главна техническа работилница“.През 1934 г. Работилницата се премества в депо „Красно село“, където започва и производството на първите български двуосни трамвайни мотриси с вносни контролери и мотори. На основата на придобития опит и необходимостта от разрастването на трамвайния транспорт, тук се създава и първият български завод за трамваи, в края на 1951 г.
Как тази транспортна новост е била посрещната от столичани в началото на 20 век и ще има ли скоро музей на трамвая у нас – за това разговаряме по телефона с Росина Тодорова, ръководител на отдел „Маркетинг и реклама“ на Столичен електротранспорт ЕАД.
Снимките са предоставени от архива на Столичен електротранспорт ЕАД
Днес (9 април) от 18:30 часа в Литературния клуб на Столична библиотека в поредицата "Преводач на месеца" ще гостува Рада Шарланджиева. Освен с преводаческа дейност, тя се занимава и с журналистика, есеистика и критика. По време на срещата с читатели нейния творчески облик ще представят проф. Михаил Неделчев, проф. Албена Бакрачева и доц. Йордан..
С премиера на спектакъла "Мъртвешки танц" от Аугуст Стриндберг ще посрещне публиката си на 10 април Драматичният театър "Адриана Будевска" в Бургас . Постановката по пиесата на големия шведски драматург е дело на Мария Генова. Младата режисьорка е победителка в първото издание на конкурса за абсолвенти, завършващи режисура за драматичен театър...
Автори от Добрич гостуваха с творческа вечер и литературно четене в Дом "Дора Габе" в София. Писателят Красимир Бачков, автор на сборниците "Някъде там" и "Разкази от този и онзи свят", и Петранка Божкова – поетеса и журналист, дългогодишен кореспондент от Добрич за БНР Радио Варна, представиха свои творби. Среща със столичната публика имаше и..
Преиздадоха " Джобен психотерапевт " на Сузана Макмахън Това е книга, помогнала на милиони хора в цял свят да разберат себе си и сами да си помогнат. Тя предлага отговори на въпроси, които за мнозина са жизненоважни, като се започне от "Кой съм аз?" и "Какъв е смисълът на живота?", и се стигне до "Какво мога да контролирам?" и "Как да приема себе..
Живописецът и уебдизайнер Любомира Попова говори в "Нашият ден" за брандирането при създаване на културни събития – за следването или избягването на трендовете, за подходящите и неподходящи визуални елементи, за сложните и прости послания. "Съвременният творец е много по-свободен да бъде себе си, да изразява концепциите си по начина, по който..
Отиде си актьорът от Сатиричния театър Пламен Сираков. Той бе добър, усмихнат човек, благ и ненатрапчив. Познавах го от 1991 г., когато се срещнахме в..
Темата за литературата в учебната програма на децата ни тлее и периодично припламва в публичното пространство, подета от различни говорители, водени от..
Изложбата "Атон в рисунки и фотографии" на известния художник Андрей Янев и проф. Мирослав Дачев , която бе представена, под патронажа на президента..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg