В оперната вечер на програма „Христо Ботев“ ще бъде представен запис от архива на Метрополитън опера, любезно предоставен от Европейския съюз за радио и телевизия – легендарен спектакъл на „Трубадур“ от 1961 година!
В ролите са Манрико – Франко Корели, Леонора – Леонтин Прайс, Граф ди Луна – Марио Серени, Азучена – Айрийн Далис, Ферандо – Уйлям Уайлдърман, Инес – Тереза Стратас.
Солистите, хора и оркестъра на Метрополитън дирижира Фаусто Клева.
По повод това невероятно представление Питър Кларк пише: „Страхотният дебют прави впечатление, което остава в паметта ви за цял живот. Но колко често чувате два невероятни дебюта в едно изпълнение? Това се случи преди повече от четиридесет години, когато Леонтин Прайс и Франко Корели се появиха за пръв път на сцената на МЕТ в „Трубадур“ пред напълно екзалтираната публика. Седмица по-късно, на 4 февруари 1961, съботното матине се излъчи на живо по радиото. Ню Йорк беше връхлетян от голяма снежна буря, но залата на операта беше препълнена с публика, в очакване да съпреживее грандиозния успех на тези невероятни певци.
Леонтин Прайс вече беше добре позната в Ню Йорк от участията си на Бродуей, в концерти и по телевизията, триумфираше в оперните театри във Виена, Милано, Лондон, Чикаго и Сан Франциско. Предишните ѝ успехи бяха предпоставка за големи очаквания. В допълнение към това, тя беше афро-американска певица, която направи важен дебют в критичен момент за движението за граждански права и всяка новинарска емисия го отразяваше. Прайс отговори на всички очаквания и остави критиците да търсят суперлативи.
Публикациите в пресата за Франко Корели се съсредоточаваха върху добрия му външен вид и дори го опреличаваха на кино звезда. Заглавието на една от статиите гласеше: „Ще отговаря ли гласът на Корели на неговия външен вид?“ Реакцията на публиката не оставя никакво съмнение. „В него (гласът му) има нещо вълнуващо и дори първично. Излъчването му силно развълнува публиката“, отбелязва „Таймс“.
Леонтин Прайс и Франко Корели, разбира се, станаха легенди. Прайс пееше в Метрополитън с небивал успех през следващите двадесет и четири години и с изключение на Аида, Леонора беше ролята, която изпълняваше най-често. Корели има 365 спектакъла на сцената на престижния оперен театър до края на кариерата си.“
Не пропускайте да чуете запис от това матине превърнало се в историческо събитие за световната оперна сцена!
Съдържание на операта „Трубадур“ от Джузепе Верди
След големия успех на „Риголето“ Верди се връща в Бусето с намерение да започне работа над операта „Трубадур“. Драмата на Антонио Гарсиа Гутиерес със същото заглавие допада на композитора със смелото изобличаване на феодалната действителност и с новаторството, с което е написана. До този момент композиторът работи с либретиста Салваторе Камарано, но този път той не е напълно доволен от текста. Между двамата започва оживена кореспонденция, от която днес стават известни много подробности по създаването на операта. Една от поправките, която Верди иска, се отнася до образа на Азучена. „Моля Ви, не правете в последната картина Азучена да полудее …“ — пише той.
По това време „сцените на полудяването“ са често явление в оперната литература, тъй като дават възможност за силни драматургични ефекти, а композиторът иска да избяга от този шаблон. За съжаление когато скицира плана за музиката, умира майка му. Тази загуба е твърде тежка за Верди и до края на 1851 той не е в състояние да твори. През март следващата година Камарано се съгласява на новите поправки, поискани от композитора. Обаче поетът умира, без да може да завърши цялото либрето. Верди отново е покрусен от загубата, този път на своя добър приятел и сътрудник и отново прекъсва работата си. Либретото е завършено от Емануеле Бардаре през есента на 1852. Въпреки трудностите си и влошеното си здраве Верди работи над сюжета с истинско вдъхновение и написва музиката в извънредно кратък срок – само 29 дни.
Операта „Трубадур“ е изпълнена за пръв път на 19 януари 1853 в театър „Аполо“ в Рим. Премиерата се изнася при малко необикновени обстоятелства. В същия ден река Тибър излиза от бреговете си и залива част от Рим. Това не попречва на публиката да се стече масово, за да чуе новата опера на своя любим композитор. Още от девет часа сутринта тълпата любители на музиката се струпва, за да търси билети. Операта е представена с изключителен успех. Веднага след това се играе в останалите големи италиански градове, в Лондон, Париж, Петербург.
Откъси от „Трубадур“ са изпълнени у нас още при първия опит за създаване на оперен театър – през 1891 година, когато на 2 януари се изнасят фрагменти от различни опери. Изцяло тази творба на Верди е поставена през 1914 от Оперната дружба с диригент Тодор Хаджиев и режисьор Константин Михайлов-Стоян.
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg