Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Антони Райжеков – между виртуалното и материалното

Обикновено свързват гласа с говора, с изказването, с комуникацията. Форматът на аудиоинсталацията с множеството синхронни аудиоизточници предлага цялостно потапяне на тялото в пространството на звука между виртуалното и материалното.

Антони Райжеков е интердисциплинарен артист, който избира да работи с една особено въздействаща част от звуковия спектър – човешкия глас. Той е един от малкото автори във визуалните изкуства в България, които се фокусират върху работа със звук. Да, освен различните традиционни техники за създаване на изображения, звукът, съвсем сетивно и пространствено, е в състояние да извиква образи, сцени и пейзажи по начин, не по-малко въздействащ от визуалния образ. 

В тази изложба обаче има сблъсък с гласа преди, помежду и отвъд езика, в дебрите на неизказаното, на премълчаното, на отказаното-да-бъде-изказано или на онова, което е невъзможно да бъде изказано. Звуковата инсталация „Премълчители“ създава един своеобразен „хор на премълчаното“, който обхваща важен период от близкото минало на България. 30 отворени консервени кутии съдържат високоговорители, които възпроизвеждат обработени интервюта на ключови фигури от политическия и обществения живот в България от 1989 г. до днес. Интервютата са дигитално обработени, като са премахнати думите, а са оставени само възклицания, въздишки, нечленоразделни звуци на неудобство или такива, подсказващи премълчаване. Всички консервени кутии звучат едновременно, спазвайки естественото време на своя разговор – със събеседника, помежду си и с публиката в изложбата.

По един директен начин авторът заявява: "Работата едновременно архивира и експонира „премълчаното“, поставяйки го като една от възможните причини за състоянието на държавата, както и като метафора за онаследеното мълчание, атрофиралите публични медии и трудността за случването на демократични процеси без преодоляване на това така специфично „национално премълчаване".

Изложбата на интердисциплинарния артист Антони Райжеков със звуковата инсталация "Премълчители" се открива от 5 март в галерията на Института за съвременно изкуство в София ( ИСИ). Куратори са Красимир Терзиев и Калин Серапионов. Изложбата е част от годишния цикъл изложби "Суперпозиции", реализирана с финансовото съдействие на Програмата за подкрепа на професионални организации в областта на изкуството на Национален фонд "Култура".

Снимки – Институт за съвременно изкуство в София ( ИСИ)

Антони Райжеков е интердисциплинарен артист (р. 1980, София), живеещ между Виена и София. Работи на границата между перформативните, звуковите и визуалните изкуства. Учи театрална режисура и актьорско майсторство в НАТФИЗ (2001-2008), джаз импровизация във Виена Консерваториум (2008-2013) и информационни технологии – в серия от професионални курсове към LearningTree, Лондон.

Негови творби са представени в множество международни изложби, фестивали и форуми, измежду които: European Forum Alpbach (2019), EXPERIMENTA Биенале (2018) - Гренобъл, KLANGMANIFESTE Festival (2018) – Виена, Akademie Schloss Solitude (2017) – Щутгарт, ACT Festival (2016) – Гванджу, Южна Корея, ARS Electronica Center, Intermedia Body (2016) – Линц, Künstlerhaus Mousonturm – NODE (2015) – Франкфурт, Градска галерия Залцбург (2013 и 2018) и др.

От 2011 г. Антони Райжеков е асоцииран преподавател по експериментални медии в катедра „Медия и дигитални технологии“ към Университета за приложни науки в Санкт Пьолтен (Австрия), а от 2016 г. е гост-преподавател по „Дигитални изкуства“ в Националната художествена академия – София, където в момента е докторант.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Колекцията "Стоян Василев" гостува в София

Художествената галерия "Станислав Доспевски" - Пазарджик гостува в София, представяйки за първи път в столицата колекцията "Стоян Василев". Това е възможност за публиката в София да се потопи в магията на произведенията на един от най-големите пейзажисти в българското изобразително изкуство, художникът, който превръща старите улици, пазари и..

публикувано на 17.02.25 в 17:51

Иво Тодоров с първи български компактдиск с музика, създадена от изкуствен интелект

Журналистът Иво Тодоров създаде първия български компактдиск с музика, генерирана от изкуствен интелект. Компилацията е със заглавие "Обещай да ме целунеш" и съдържа 14 композиции, направени от Suno АI, като мелодиите и вoкалите са генерирани изцяло от платформата. 12 от текстовете на песните са по стихове на Иво Тодоров от последната му книга..

публикувано на 17.02.25 в 17:30

Възкресия Вихърова поставя "Съзвездия"

Възкресия Вихърова поставя "Съзвездия" от Ник Пейн. В премиерния спектакъл участват Антоанета Петрова и Цветомир Лазаров. Сценографията е на Зарко Узунов, композитор – Емилиян Гацов (Елби). Ник Пейн се увлича от различни теории, като квантовата механика и се опитва да ги внуши в пиесата си. Това е било огромно предизвикателство за Вихърова...

публикувано на 17.02.25 в 16:16
Надежда Московска и Виолета Радкова

Виолета Радкова за романа си "И леглото ни е зеленина"

"И леглото ни е зеленина" е дебютен роман на Виолета Радкова. Редактор на книгата е Борис Минков, художник – Люба Халева. Виолета е завършила английска филология в СУ "Св. Климент Охридски", с магистратура по британска и американска литература. Заедно с Михаил Минчев е съавтор на книжния подкаст "Четене му е майката". Писателят Христо..

публикувано на 17.02.25 в 15:35

Трилърът "Конклав" е най-добрият филм според наградите БАФТА

Автор: Велизара Сърчаджиева Трилърът "Конклав" спечели в категорията "Най-добър филм" на наградите БАФТА , предадоха световните агенции. Филмът за папския конклав и драмата "Бруталистът" триумфираха на снощната церемония. Лентата "Конклав", режисирана от Едуард Бегер, беше номинирана в най-много  категории от всички останали, цели..

публикувано на 17.02.25 в 14:55