За това как една българска медия работи вече 10 години в САЩ, каква е разликата в медийната среда и демокрацията между България и Съединените щати, разказва в „Мрежата“ по програма „Христо Ботев“ Ясен Дараков, един от основателите и главен редактор на „BG VOICE“.
„Превърнахме се в най-влиятелната българска медия в САЩ. През януари отбелязахме рекорд с милион и триста хиляди уникални посетители на сайта ни, след като минахме изцяло в дигитален формат, заради пандемията. Представяме не само новините в Америка, но и това, което се случва в България през погледа на българската общност. Също така и важните теми, свързани с емиграционни въпроси, които засягат сънародниците ни тук. Защото американските медии се фокусират предимно върху мексиканските и азиатските емигранти и почти никак върху българските. А българската общност се вълнува от съвсем различни неща, сравнено с мексиканската или азиатската общност. Увеличихме продукцията на видео съдържание. Имаме чудесна техника за живи връзки с целия свят, лед-технология, която ни позволява да сменяме визията на студиото и всичко необходимо, за да работим качествено. Разказваме и историите на много българи, които са успели в САЩ, например Историята на Фил Филипов, който започва от чистач, а в момента е милиардер, който спасява компании в лошо финансово състояние. Това вдъхновява, щастлив съм, че го работя, защото ни дава възможност да бъдем на първия ред на историята. А оцеляхме по време на пандемията, защото бяхме готови, заедно с рекламодателите си да минем изцяло онлайн. Освен това, държавата тук помогна сериозно на дребния бизнес. Да, взехме заем, който ще изплащаме 30 години, но с много прилична лихва.“
Политическите новини в САЩ и България
„За щастие в САЩ те са вече много по-спокойни. Няма ги тези скандали и изригвания в социалните мрежи. Ние например излъчихме речта на президента Тръмп, като през цялото време изписвахме отдолу, че това са неистини. Но това е много трудно да се прави „на живо“, а и после я свалихме от страницата си. По-скучно е без него, но е хубаво. Докато в България, да, биха могли медиите и да спрат речта на някой политик, но си представям какъв скандал ще се завихри после. Защото в България липсват критерии в медиите, критерии, около които да има консенсус в гилдията. Много медии са собственост на една определена група от хора или на един определен човек. И групата около него защитава определени интереси. Така че, когато някоя медия си позволи да вземе принципно решение, базирано на факти и интереса на аудиторията си, веднага срещу тази медия започва жълто-кафява кампания.“
„BG VOICE“ и изборите в България
„Трудно е да отразим изборите в България по няколко причини. Първата е, коя социологическа агенция да предостави данни на „BG VOICE“ в изборната нощ. Защото знаем, че социологическите агенции са обвързани с политическите сили в ляво или дясно и за да има обективност, трябва да платя на няколко агенции. Второ, законът създава много ограничение, за това какво може да се случи в ефир. И въпреки, че ние не сме българска медия и не сме длъжни да се съобразяваме с българските закони, аз държа да се спазват законите и техния дух, защото така е правилно. Тук има много по-голяма саморегулация, затова е не е проблем да спреш речта на президента, например. Докато в България няма такова нещо.“
Незададените въпроси на българските журналисти
„На кого да зададеш въпрос? - на този в джипа ли? Но премиерът не е единствен в това налагане на общуване през социални мрежи. Извън това, когато има възможност да се зададе въпрос, кой е на тези брифинги – платените „мисирки“, които обслужват интересите на управляващите и които всячески се опитват с нелепи въпроси, които не вълнуват хората. В България предизборна кампания се отразява, само ако партиите платят или когато управляващите уж през някакви управленски решения, които съобщават, си правят PR. И така малките партии, извън парламента изцяло изпадат от медиите и нямат никаква трибуна, от която да говорят. Ние в „BG VOICE“ сме приели модела на САЩ и отразяваме всеки кандидат, за който се предполага, че може да влезе в парламента, според последните десет публични проучвания. Ако не се дава трибуна на малките партии, това е колективна медийна безотговорност, прикрита от регулационната рамка. Понякога това е целенасочено, дори имаше до скоро и една от националните телевизии, свързани с властта, която се държеше по подобен начин. Но понякога медиите не отразяват малките партии просто, защото това изисква повече усилие и работа им е по-лесно да не го влагат. Но в крайна сметка, нашата работа е такава и демокрацията работи само, когато всички участваме в процеса – медиите да отразяват обективно, гласоподавателите като участват в процеса, но в България това не се случва, въпреки че има подобрение от преди 10-15 години.“
Петър Галев, експерт от от CredoWeb, платформа за комуникация между лекари, направи задълбочен анализ на състоянието на здравеопазването в България през изминалата година в ефира на Lege Artis . Той коментира ключовите проблеми и постижения в сектора. Според Галев въпреки увеличените средства за здравеопазване през 2024 година, системата не е..
Спорът около парите за асистирана репродукция възникна между фондация "Искам бебе" и МЗ изглежда вече е решен след среща на здравния министър Галя Кондева и представители на фондацията. Към момента към бюджета на Центъра за асистирана репродукция са гласувани 22 млн. лв. Отпуснати са допълнителни 500 000 лв. от резерва за здравеопазване...
В Lege Artis слушаме съветите на специалиста д-р Велислав Георгиев за храненето по празниците. Те не са универсални, нито важат само за празничния период, по думите на д-р Георгиев. Специалистът насочва вниманието към хранителните навици на българите в миналото , които са били съобразени с поредица от пости. Православните традиции и..
В рубриката "Времето на редактора" Тереза Петрова, служител на Български пощи, разказа за юбилейния конкурс "Най-красиво писмо до Дядо Коледа", който днес завършва. Срокът за участие е до края на деня, а традицията, която обединява малки и големи, вече отбелязва своята 30-а годишнина. "Най-красиво писмо до Дядо Коледа" започва преди три..
В рубриката "Разговорът" Люба Батембергска от фондация "Малките стъпки" представя вдъхновяващата инициатива "Граждански бюджет за ученици". Целта на проекта е учениците да получат възможност да управляват бюджет, който да подкрепя техните идеи, като така се приобщават към демократичните процеси още от ранна възраст. "Темата за демократичния..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която..
Трима знакови автори – проф. Божидар Бончев, проф. Греди Асса и Атанас Парушев-Шока излагат свои творби в обща изложба в столичната галерия "Ракурси"...
Тази година Венцислав Диков представи свои картини в Япония, Токио, под наслов "Институт за невъзможни неща", в галерия "Сан-Ай". Това е неговото трето..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg