4
Спектакълът, който ще имате възможността да проследите, е на последната комична опера на Джоакино Росини, един рядко поставян шедьовър. Спектакълът от 2 февруари 2013 година, освен шеметното изпълнение на Хуан Диего Флорес в коронната вече за него роля на графа бележи и още едно значимо и любопитно събитие – дебюта на сопраното Прити Йенде. Може да сте слушали талантливата южноафриканска певица като Мари в „Дъщерята на полка“ от Доницети през март 2019 в директно излъчване от Метрополитън. Ще може да се докоснете и до нейното звездно изгряване там!
Йенде научава партията на Адела само за месец, след като титулярката за ролята тогава Нино Мачаидзе се разболява. По-късно през август грузинката ражда момченце, така че, за такова щастливо „разболяване“ говорим. Щастливо и за Прити Йенде, която освен изключителен глас, притежава и рядка музикалност. Със своята Адела тя покорява публиката на Мет.
Режисьор на спектакъла е Бартлет Шер, носитен на „Тони“ за продукция на Бродуей. Номиниран е 9 пъти за тази престижна награда. Любопитното е, че Шер дебютира в Мет през 2006 г. с постановка на „Севилския бръснар“ от Росини, превърнала се в хит. В тази продукция участват Хуан Диего Флорес, Джойс ди Донато и Диана Дамрау, звездите, които „изградиха“ и „Граф Ори“ през 2011.
Определят последния комичен шедьовър на Росини като изключително труден за поставяне. Много по-оргинално и същевременно рисково заглавие от популярния „Севилски бръснар“. Многопластово, еклектично, остроумно и противоворечиво! Предизвикателство и за публиката за разбирането на скритото послание отвъд бутафорната фасада.
Операта се състои от две напълно различни на пръв поглед действия. Решението на Бартлет Шер е да постави сцената в огромна дървена кутия, подобно на куклен театър, в която се случва всичко. Около дървената рамка на тази кутия се виждат сценични машинарии от 18 и 19 век. Шер изобретява измислен персонаж без реплики на сценичен работник, който непрекъснато „снове“ и се грижи за подредбата на реквизита – премества декоративните храстчета, дървета и атрибути по сцената. Всичко това създава силното усещане за театър в театъра. Според някои критици – напълно излишно. Но според други – хипертрофията на външната условност помага за възприемането на сюжета като параван на сериозните вътрешни преживявания и противоречия на героите. Тоест, Бартлет Шер изважда на преден план конфликта между формата и съдържанието, което е абсолютно авторово, вложено изначално от Росини.
Драматургията на този откровено неприличен сюжет разкрива и поставя въпроса за верността и копнежа. За войната, за цената на войнолюбството у мъжа, която плаща и любимата (ако възприемем условно кръстоносните походи като просто една военна авантюра). Вярност и копнеж, облечени в комична форма – подобна драматургия няма как да се постави линейно (смятат поддържниците на Бартлет Шер, и оправдават неговите спорни решения). За съжаление, достойнствата на постановката не са дооценени и основният „препъни камък“ е сцената в спалнята на графинята от второто действие. „Пошла, арогантна...“, но ако беше прочетена по-приемливо това би разрушило цялата провокативна стилистика на спектакъла и връзката ѝ с дълбоките смислови пластове на произведението, заключават феновете.
В музикално отношение операта изобилства от „разкошни мелодии, оригинален акомпанимент, остроумни ефекти в оркестъра, изискана хармония, драматични ситуации пълни със смисъл и остроумие“ – пише Берлиоз и определя „Граф Ори“ като една от най-добрите партитури на Росини. „Никъде другаде освен в „Бръснаря“ композиторът не е толкова остроумен и весел.“
Съставите на Метрополитън дирижира Маурицио Бенини. В ролите: Хуан Диего Флорес, Прити Йенде, Карин Дейе, Натан Гън, Никола Уливиери, Ашли Емерсън, Сусан Ресмарк и други.
Съдържание на операта „Граф Ори“ от Росини
През 2014 година младия актьор и певец Виктор Ибришимов завършва бакалавър "Класическо пеене" в Националната музикална академия "Панчо Владигеров" в класа на доцент Велизара Караянкова. През 2015 е приет магистратура "Музикален театър" в Кралската музикална академия в Лондон. След завършването си през 2016, Виктор работи следващите три години в..
С три концерта именити музиканти почитат годишнината от раждането на Лудвиг ван Бетховен , като откриването е тази вечер в Малката базилика на Филипопол в Пловдив. Поредицата от концерти носи името "БЕТОВЕН ФЕСТ ПЛОВДИВ" и е част от културния календар на Община Пловдив , в партньорство с Академията за музикално и танцово изкуство, Института..
Гергана Костадинова ще представи новия си албум "Мечтания" в неделя, 23 ноември от 20.00 ч. в Sofia Live Club. Вратите отварят в 19.00 часа. Албумът включва 11 авторски композиции, вдъхновени от любовта, природата и българския фолклор. Водещото в албума са неравноделните размери, преплетени в джазови хармонии. започва да свири..
На 9 ноември 2025 г. от този свят си отиде една от обичаните български оперни прими, покорила световните театрални сцени от Европа до Северна и Южна Америка, с изключение на Австралия, както самата тя се шегуваше – Стефка Евстатиева. Носителка е на награди от няколко престижни певчески конкурси: от конкурса "Чайковски" в Москва (1974); от..
"Музикални контрасти" за пиано и флейта ще звучат от Мартина Табакова и Гергана Иванова в зала "България" на 25 ноември, вторник, от 19.00 часа. “Неслучайно сме нарекли програмата "Музикални контрасти", тъй като от емблематичното за романтичната музика произведение на Цезар Франк, което е емблематично и за цигулковия репертоар, а сега е направено в..
На 30 ноември 2025 г. от 16 часа Радиотеатърът ще представи в ефира на програма "Христо Ботев" своята последна радиопиеса. Това е "Месия. Литургическа..
Днес започва третото издание на Фестивала на науката . То ще продължи до неделя, 30 ноември . Четиридневната програма включва повече от 40 учени в 70..
В "Нашият ден" разговаряме със Захари Карабашлиев в деня на премиерата на новия му роман "Последният ловец на делфини" във Варна от 18:30 ч. в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg