С тези ведри приветствени слова на Медицинската сестра, ключов, неедноизмерим и съвсем нелесен за преглъщане персонаж от радиопиесата „Болен“ на Ани Васева, приветстваме и ние всички минали, настоящи и бъдещи слушатели. „Болен“ (наред с произведения от същия период като „Трансферату“ на Младен Алексиев и Станимир Панайотов) бележи един съвсем нов етап в богатата история на Радиотеатъра у нас.
Преведено на езика на „Аларма“, за която и двете радиопиеси винаги са били извор на вдъхновение,… това е все едно да организираш концерт на Лидия Ланч, на бандата на Кинг Аишоба от Северна Гана или на бележити камбоджански нойз-авангардисти от поколението на Chinabot в зала, в която досега е звучала приоритетно класическа музика (тук в ролята на Джон Пийл влиза редакторът Ина Вълчанова, на чийто тънък естетически усет и неконвенционално мислене дължим далеч не само тези две пиеси през годините). С горното сравнение, разбира се, не накърняваме ни най-малко статута на класиката, пред която благоговеем – само казваме, че през ХХI век съществуват… повече видове класика (и това е прекрасно)!
Освен пиесата „Болен“, която можете да слушате тук за вечни времена, предоставена ни любезно от Радиотеатъра, по желание и с разрешението на авторите на текста и музиката, чуйте и интервюто с Ани Васева, направено по повод 10-годишнината и което припомня ключови епизоди – и от 2011 (когато премиерата на „Болен“ за малко да се състои в мазето на радиото), и от Античността (когато също е имало радиотеатър, въпреки че не се е наричал точно така). А пандемията я оставете: да правим паралели с нея е по-скоро досадно, отколкото закономерно… Затова и изстрелваме този патрон тук, в това интервю, за да не се налага после. „Болен“ е далеч по-дълготрайно произведение.
Духовен концерт, юбилейна изложба на студенти по дизайн и постановки по Стефан Цанев са част от програмата на XVIII международен фестивал на младите в изкуството "Виа Понтика", който ще се проведе от 7 до 14 септември в Балчик. "Виа Понтика" значи древен римски път, който преминава покрай Черно море. Фестивалът се реализира с подкрепата на..
До 30 септември 2025 година Градската художествена галерия в Пловдив ще бъде домакин на 31-вото издание на "Седмица на съвременното изкуство", организирана от сдружение "Изкуство днес". Темата на тазгодишното 31-о издание е "Светлина, повече светлина", думите се приписват на германския философ и писател Волфганг Гьоте и ако не е сигурно, че..
Това са едни от най-често използваните думи от днешните тийнейджъри. "Няма какво да се обърка" се превръща и в девиз на TRAP Fest – фестивалът за култура, музика и младежка енергия. Това лято той отново събра млади хора от цялата страна с концерти, сцени и незабравими емоции. Създателят на едно от най-новите читалища у нас и организатор на..
Как се ражда поетът? На този въпрос се опитва да даде отговор Никола Петров, който представи своята книга "Ето го разкаяния победител" на 41-вите Празници на изкуствата "Аполония". "Това е въпрос на емпирично доказване, което вероятно ще включи някакви генетични проучвания и проучвания на това как средата влияе, ако приемем, че те не се раждат изцяло..
Това, което открих още при първия прочит е как, през цялото време, през целия си живот искаме да бъдем колкото се може по-свободни и неограничени, но сами се ограничаваме и всъщност нашата свобода зависи изцяло от нас… казва Яна Титова за пиесата на Захари Карабашлиев "Лисабон". Яна Титова е режисьор на спектакъла на Младежкия театър...
Мултидисциплинарен екип от онколози, уролози, генетици, патолози и биоинформатици от МБАЛ "Царица Йоанна-Исул" проведе едно от малкото в България..
Как се ражда поетът? На този въпрос се опитва да даде отговор Никола Петров, който представи своята книга "Ето го разкаяния победител" на 41-вите Празници на..
Днес отбелязваме 140 години от Съединението на България. Как политическите и международни измерения на този политически акт са вплетени в глобалния..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg