Виолончелистът, проф. Здравко Йорданов, е от поколението на онези български музиканти, за които времето и обстоятелствата отредиха да живеят и работят в родината си. Особено за него, брат на забележителния цигулар Любен Йорданов, който след успехите си през 50-те години на два конкурса „Кралица Елизабет“ става концертмайстор на Оркестъра на Монте Карло и след това на Оркестър дьо Пари, считано тогава за изменничество, което дамгосва всички близки роднини. За Здравко Йорданов е било ясно, че не би могъл да концертира извън България, да си избере друго място за професионална реализация.
Дали му е тежала тази предопределеност? Той неоспоримо доказва, че стига да иска, човек винаги може да опита да оползотвори всички възможности за изява на своя талант. И когато това става част от усилията за прогреса на националната музика, шансът да постигнеш най-високо ниво на удовлетвореност и значимост на това, което вършиш е много голяма. Името му се свързва днес с най-високи постижения в изпълнителското изкуство и във възпитанието на няколко поколения български челисти, които свирят във всички наши оркестри. Има и не малко пръснати по света.
Проф. Здравко Йорданов е този, който изгражда стабилно виолончеловата ни школа върху основите, положени от неговия учител проф. Константин Попов. Той се грижи действителната професионална взискателност да стане норма в класовете му и в целия път нататък на неговите ученици. Към това включва и интелектуалния процес в музицирането, което не остава на нивото на интуитивното, емоционално изживяване.
Като изпълнител Здравко Йорданов избира свой начин на изява, която дава много ценни плодове за музикалната ни култура. Още от 60-те години започва да свири само съвременна музика за виолончело, предимно от български композитори, като всички тези не малко произведения, написани за 20-ина години са вдъхновени от неговия изпълнителски почерк. От началото на 90-те години до края на преподаването му в Националната музикална академия в София проф. Здравко Йорданов успява да съчетае изпълнителските и преподавателските си старания със своя неповторим ансамбъл от 12 виолончели, студенти от неговия клас, които свирят заедно със своя професор предимно творби, създадени за тях от български композитори.
Когато се огледа целия музикантски път на проф. Здравко Йорданов може само да бъдем благодарни, че с личност от такъв мащаб е разполагала националната музикална култура.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Отново конституционни ребуси... Има ли срок, в който да се избере председател на 51-вото Народно събрание? Докога може да продължи първото заседание на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg