Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Занзибар

Били Джоел
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Песента на Били Джоел (Billy Joel) „Занзибар“ (загадъчна, нестандартна за лекия жанр, експресивна и предполагаща драматична реализация творба) до днес буди въпроси, но все по-ясни стават отговорите им. Песенният текст на Джоел е по-скоро разбираем, но съдържа и завоалирани знаци – тях слушателят сам ще разгадава, ако пожелае... Когато споделеното от автора в различни интервюта се съчетае с думите на продуцента на песента (Фил Рамоне – продуцент и на албума, в който тя се намира – „52nd Street”) и към това се добавят факти за Ню Йорк от края на 70-те години на ХХ век се стига до извода, че тази атрактивна композиция на родения в Бронкс американец е наречена на питейно заведение. То носи името „Занзибар“ – клуб, в който се събират предимно спортни почитатели. Сред тях е самият Били Джоел, с винаги „запазено място или маса“. По телевизора в клуба наблюдава боксов мач, с участие на неговия идол – Мохамед Али (Касиус Клей). На младини самият Джоел е тренирал бокс, наред със заниманията по пиано; пристрастието към бокса и към бейзбола остават свежи в целия му живот. В песента действието се развива около 1978 година, когато боксьорът Мохамед Али е в залеза на своята кариера.

В песента Били Джоел ни разказва как Али „танцува“ по ринга; пее, че „той не е загубил стила си“. Певецът го призовава „да не отива в центъра“, т.е. да не става обикновен като всички други и да остане на пиедестала, „да издържи още един рунд“, дори и „да го прави без пари“. Джоел вмъква в текста и името на легендарния бейзболист Пийт Роуз, като пее за любимия си отбор „Ню Йорк Янкийс“, станали световни бейзбол шампиони по онова време. Но макар и донякъде прикрит, основният акцент в цялата песен „Занзибар“ е ориентиран към джаза.

Едноименното заведение се намира в съседство с „52-ра улица“ в Ню Йорк, която до средата на миналия век е била пълна с джаз клубове почти на всяка крачка. Песента „Занзибар“ както и записите за целия албум са направени в студио, намиращо се на „52-ра улица“, почти до сградата на CBS – компанията, която издава албума (разбира се, наречен “52nd Street”!). А по съвет на продуцента Фил Рамоне, за записа на „Занзибар“ Били Джоел кани големия джаз тромпетист Фреди Хъбърд (Freddie Hubbard), който изсвирва две знаменити сола, останали в историята на американската музикална култура.

P.S. Снимката в албума „52nd Street“, на която Били Джоел стои някак небрежно с тромпет в ръка, може да приемем като признателен поклон на поп певеца-пианист към тромпетиста Фреди Хъбърд и към изкуството, наречено „Джаз“.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
The Crossover Trio и Теодосий Спасов

Теодосий Спасов и The Crossover Trio с нов музикален проект на българска сцена

На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното Средиземноморие и Балканите в Sofia Live Club. Виртуозният музикант превръща изпълненията си в необикновен синтез между традиционен фолклор и класически джаз, а гръцкото трио ще се включи с мелодии на..

публикувано на 18.05.24 в 08:25
Борис Христов  в ролята на хан Кончак в „Княз Игор”

Борис Христов като Галицки и Кончак в "Княз Игор" на Бородин

На 18 май преди 110 години е роден   Борис Христов . Избрахме запис от Златния фонд на БНР, който със сигурност ще изостри любопитството ви: "Княз Игор" от Бородин. Осъществен е през 1966 година в Париж с изцяло български състав. В ролите на Галицки и Кончак ще слушате Борис Христов. Това е период на върховно изпитание за великия певец. През 1964..

публикувано на 18.05.24 в 07:50
Станислав Почекански и Аделина Александрова в студиото на програма „Христо Ботев“

Станислав Почекански: Успехите на моите ученици са двигател, който ме кара да вървя напред

"Общуването с младите хора не само ме зарежда, но и ме обогатява – казва Станислав Почекански. Вече девет години той е Председател на Съюза на българските музикални и танцови дейци, но освен това е и великолепен цугтромбонист и преподавател, който заслужено се гордее с постиженията на своите ученици от класа по камерна музика. – Със своя мироглед и..

публикувано на 17.05.24 в 15:45
Гергей Мадараш, гост-диригент

Томас Аунер и Гергей Мадараш в дебют със Симфоничния радиооркестър

Интригуваща и стилно подбрана програма предлага Симфоничният оркестър на Националното радио на 17 май, петък, от 19.00 часа , който ще бъде излъчен в пряко предаване на вълните на програма "Христо Ботев". Концертът в столичната зала "България" под надслов "Симфонични контрасти" под палката на унгарския гост-диригент Гергей Мадараш, който..

публикувано на 17.05.24 в 08:58

"Княз Игор", опера в 4 действия и пролог от Александър Бородин

Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..

публикувано на 17.05.24 в 08:50