Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Занзибар

Били Джоел
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Песента на Били Джоел (Billy Joel) „Занзибар“ (загадъчна, нестандартна за лекия жанр, експресивна и предполагаща драматична реализация творба) до днес буди въпроси, но все по-ясни стават отговорите им. Песенният текст на Джоел е по-скоро разбираем, но съдържа и завоалирани знаци – тях слушателят сам ще разгадава, ако пожелае... Когато споделеното от автора в различни интервюта се съчетае с думите на продуцента на песента (Фил Рамоне – продуцент и на албума, в който тя се намира – „52nd Street”) и към това се добавят факти за Ню Йорк от края на 70-те години на ХХ век се стига до извода, че тази атрактивна композиция на родения в Бронкс американец е наречена на питейно заведение. То носи името „Занзибар“ – клуб, в който се събират предимно спортни почитатели. Сред тях е самият Били Джоел, с винаги „запазено място или маса“. По телевизора в клуба наблюдава боксов мач, с участие на неговия идол – Мохамед Али (Касиус Клей). На младини самият Джоел е тренирал бокс, наред със заниманията по пиано; пристрастието към бокса и към бейзбола остават свежи в целия му живот. В песента действието се развива около 1978 година, когато боксьорът Мохамед Али е в залеза на своята кариера.

В песента Били Джоел ни разказва как Али „танцува“ по ринга; пее, че „той не е загубил стила си“. Певецът го призовава „да не отива в центъра“, т.е. да не става обикновен като всички други и да остане на пиедестала, „да издържи още един рунд“, дори и „да го прави без пари“. Джоел вмъква в текста и името на легендарния бейзболист Пийт Роуз, като пее за любимия си отбор „Ню Йорк Янкийс“, станали световни бейзбол шампиони по онова време. Но макар и донякъде прикрит, основният акцент в цялата песен „Занзибар“ е ориентиран към джаза.

Едноименното заведение се намира в съседство с „52-ра улица“ в Ню Йорк, която до средата на миналия век е била пълна с джаз клубове почти на всяка крачка. Песента „Занзибар“ както и записите за целия албум са направени в студио, намиращо се на „52-ра улица“, почти до сградата на CBS – компанията, която издава албума (разбира се, наречен “52nd Street”!). А по съвет на продуцента Фил Рамоне, за записа на „Занзибар“ Били Джоел кани големия джаз тромпетист Фреди Хъбърд (Freddie Hubbard), който изсвирва две знаменити сола, останали в историята на американската музикална култура.

P.S. Снимката в албума „52nd Street“, на която Били Джоел стои някак небрежно с тромпет в ръка, може да приемем като признателен поклон на поп певеца-пианист към тромпетиста Фреди Хъбърд и към изкуството, наречено „Джаз“.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ploho за трети път в София на 5 март

Беше въпрос на време звукът на новата вълна на руския пост-пънк да се завърне на софийската сцена, а за Ploho изминалата година и половина беше повече от достатъчна, за да изпълнят всичките си ангажименти. След първия си разпродаден концерт в зала "Сингълс" на НДК и участието си на Wrong Fest 2023, групата освежи дискографията си с още един..

публикувано на 02.03.25 в 20:28

Избрано от сезона на Метрополитън опера – "Хофманови разкази" от Жак Офенбах

Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..

публикувано на 01.03.25 в 07:50
Пиеро Епифания

Пиеро Епифания и неговата "Афроперуанска психеделия"

Повече от три (направо почти четири)   години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..

публикувано на 27.02.25 в 17:45

Симфоничният оркестър на БНР представя "Вишеградски традиции"

Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..

публикувано на 27.02.25 в 17:39

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 март 2025 г.

1 март Свири Симфоничният оркестър на Полското национално радио в Катовице с диригент Нестор Байона. 3.00 часа – Фредерик Шопен (1810-1849), Концерт за пиано № 1 в ми минор, оп. 11. Солист: Шимон Неринг (пиано). 3.42 часа – Ференц Лист (1811-1886), Сватбен марш из "Сън в лятна нощ" от Менделсон. 3.47 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Делфийските танцьорки..

публикувано на 27.02.25 в 17:15