Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Културната журналистика срещу повърхностната забава

Снимка: Йоан Константинов

Културната журналистическа продукция – кой я чете, слуша, гледа и разбира? Как популярните издания за култура се превърнаха в „бутикови“? Кого изтласкаха в ъгъла „бързата“ новина, Google преводачът и масовото забавление? Разговор в „Мрежата с проф. Амелия Личева, гл. редактор на в. “Литературен вестник“, с писателя Владимир Зарев, гл. редактор на сп. „Съвременник“, и с Емануил Видински, писател, поет и музикант, редактор във в. „Литературен вестник“ и водещ на „ Гласът на времето“ по програма „Христо Ботев“.

Амелия Личева: „Не знам дали има културна революция, но, че елитарната култура е изтласкана, е сигурно. Цялата ситуация в света е такава, че сме изправени пред „бързата“ култура, даже не знам дали да я нарека култура, но сме изправени срещу това, което е популярно, забавно, това което е във Фейсбук, което бързо се чете, което не изисква много усилия, така че елитарната култура трябва да се състезава с целия този поток на бързото и на забавното. Това е една ситуация, която не знам как ще завърши, но не вярвам, че елитарната култура ще може да спечели това състезание.“

Владимир Зарев: „Аз имам лични наблюдения от историята на сп. „Съвременник“ и през последните 30 години, през цялото това време, е било голяма борба за оцеляване, за оцеляването на списанието, което има огромно значение за културния живот на страната и за създаване на традиции в тази страна, защото в България традициите са малко и много бързо се рушат. Това, което пречи на издания като „Съвременник“ и „Литературен вестник“, е „бързата“ култура, както вие я нарекохте. В един от романите си, който се нарича „Чудовището“, твърдя, че Антихристът е вече сред нас /…/, че той може да не е една личност, а явление. Според мен това явление е интернет.“

Емануил Видински: „Епохите и времената се менят, което се случва независимо от нас./…/ На мен не ми се струва, че сега е кой знае колко по-различно отпреди, но няма как читателите на културната преса и журналистика, критичната общност от някакъв тип по-интелектуално заинтересовани хора, които имат и необходимост от повече култура и културна журналистика, няма как тези хора да са повече от другите, които искат бързо удоволствие, които искат да убият времето. Всички сме чували израза: „Купувам си книга, за да убия времето“. За хора от нашия бранш това е абсурдно изказване, защото ние не убиваме времето с книги. Хората, които убиват времето с книги и книгата за тях е нещо, което само ще ги забавлява, ще бъдат повече и не съм сигурен дали това е лошо.“

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Мамфидент": Изкуствен интелект в помощ на майките след раждане

Все повече научни изследвания насочват вниманието към психичното здраве на жените след раждане и необходимостта от навременна и достъпна подкрепа. В предаването "Време за наука" бе представен иновативен проект – виртуален терапевт, създаден да помага на жени, страдащи от следродилна депресия. Една от създателките на платформата "Мамфидент",..

обновено на 25.02.25 в 13:34

Енергийна бедност и замърсяване на въздуха: Как да излезем от порочния кръг?

Софиянци често казват с ирония, че виждат какво дишат. Въпреки че проблемът със замърсяването на въздуха е национален, столицата се намира в центъра на дебата не само заради голямата концентрация на население, но и поради значителното потребление на енергийни ресурси. Около 30% от целия използван газ в България отива за осигуряване на парно и топла..

обновено на 25.02.25 в 12:39

Черни връх без граници: незабравимо изживяване за хора с увреждания

Фондация "Ела и ти" за пета поредна година покани хора с увреждания да изкачат Черни връх, водени от силата на общността. "Панти, шейни, усмивки" – така наричат събитието, защото за тях следите в снега са белег на споделените емоции, а усмивките – знак, че си част от нещо по-голямо. С помощта на доброволци и планински спасители участниците успяха..

публикувано на 25.02.25 в 12:00

Връчиха Годишните награди за образование по икономика в средните училища

На 20 февруари 2025 г. във Висшето училище по финанси и застраховане (ВУЗФ) се проведе тържествената церемония по връчването на Годишните награди за образование по икономика в средните училища за 2024 г. Събитието, което се организира за втора поредна година, има за цел да отличи и признае успехите на ученици, учители и директори, доказали своите..

публикувано на 25.02.25 в 11:22

Финансовата грамотност – ключово умение за бъдещето

В днешния свят финансовата грамотност е съществено умение, което трябва да бъде интегрирано в образованието. В рубриката "Темата на деня" експерти обсъдиха как личните финанси могат да станат част от знанията, които българските ученици получават в училище, и как представители на бизнеса могат да допринесат с личния си опит. Гости в ефира на "Нашият..

обновено на 25.02.25 в 11:17