Една изключително любопитна интерпретация на гръко-руския диригент Теодор Курентзис, който беше посрещнат скептично и с изчакване в началото на своята международна кариера, но ето че вече шества по големите сцени. Маестро с вид на пънкар, с държание на гуру и с репутация на ексцентричен работохолик.

Скандалът беше инжениран с комбинацията Курентзис-Кастелучи. Алегоричният и асоциативен прочит, към който се е стремил екстравагантият режисьор също вече звезда Ромео Кастелучи, се получава на моменти, смятат критиците. А целта явно е изостряне на сетивата на зрителя, провокиран да проникне отвъд конкретиката на сюжета и да прочете събитията извън времето. В една душевно-мистична реалност, нещо като кошмарно, но и бленувано съновидение, за което помага и релефната почти барокова звучност на оркестъра и певците. Нонавлизайки в една подобна трактовка, рискът е да се стигне до абстрактно-нелогични и почти налудничави решения, което определено не се хареса на критиците.
„Това е най-необичайният „Дон Жуан“, поставян някога... Публиката се наслаждаваше на прекрасната музика, на щедрите декори, на ексцентричните до кичозност идеи на Кастелучи. Но едно можем да кажем със сигурност: Моцарт вече не живее в Залцбург...“, категорични са в „Ди Велт“.
„...и блестящата Надежда Павлова в ролята на Дона Анна не можа да ни освободи от напрежението, пеейки пред една патерица. Дори и тази опера на оперите, може да се загуби в несвързания поток от асоциативни инсталации на сцената. Човек първо се уморява, а после се вбесява.“ – пишат в „Тагесшпигел“.

Теодор Курентзис, Надежда Павлова и Ромео Кастелучи не работят за първи път заедно. Дебютът в Залцбург е за руското сопрано. Диригентът и Павлова са с дългогодишна съвместна дейност още от операта в Перм, където Курентзис беше музикален директор. Там правят заедно с Кастелучи „Жана д`Арк на кладата“ от Онегер. Оркестърът и хорът „МузикАетерна“ са основани от Курентзис през 2004 година в Новосибирск, така че брилянтният звук е изработван с години.
Останалите солисти в „Дон Жуан“ са – Давиде Лучано, Мика Карес, Майкъл Спайърс, Федерика Ломбарди, Вито Прианте, Давид Щефенс и Анна Луция Рихтер.
Запис на спектакъла, състоял се в рамките на Залцбургския фестивал на 26 юли 2021 г., може да слушате по програма „Христо Ботев“ на 4 септември от 20 часа.
Съдържание на операта „Дон Жуан“ на В. А. Моцарт
Снимки: Monika Rittershaus / salzburgerfestspiele.atНа 12 октомври се навършиха 90 години от рождението на един от най-популярните и обичани тенори на всички времена. Пътят му започва от Модена, а в Италия както е известно всички пеят. Бащата Фернандо бил пекар, но и прекрасен баритон. Луд фен на Карузо, Джили, Тито Скипа, Ди Стефано… Купувал с част от оскъдните средства за препитание плочи и с Лучано..
На 18 ноември в Зала 1 на НДК ще се състои премиерата на най-новия български мюзикъл "Тайната на музиката". Повече за авторския музикален спектакъл в "Нашият ден" разказват режисьорът Уест Хайлър и хореографката Ралица Мерджанова . Хайлър има зад гърба си впечатляваща бродуейска кариера, а Мерджанова е сред най-ярките ни имена в..
"Като диригент на Софийския духов оркестър, за Деня на народните будители, заедно с Общинския културен институт "Искър", ежегодно организирам концерт, в който се включва основно българска музика. Тази година, тъй като това съвпада с моя творчески юбилей, решихме отново да го организираме. В концерта включвам мои творби от различни периоди на моето..
Родителите ѝ са оперни певци, затова и музиката за нея е най-естественият път, по който може да поеме. Започва да свири на пиано, да пее, да танцува балет. В един момент обаче открива своя инструмент – цигулката. Срещата им е силна и запомняща се, по нейни думи – веднага се е усетило, че са един за друг. В момента Алма Борисова Грап кара специални..
“Нежна серенада” ще звучи в Своге и в Трявна. Концертът за флейта, сопран и пиано представя музика от жени композиторки от различни епохи в диалог с поезия на жени поетеси. Творчеството на жените композитори нерядко остава в сянка, затова и творческата колаборация има за цел да насочи вниманието към по-рядко изпълнявани творби от флейтовия и..
Отнетата акредитация на журналистката Кристиана Стефанова, която в момента работи за сайта "Вестоносец", коментира в "Мрежата" по програма "Христо..
Децата и изкуственият интелект – какво е новото лице на опасностите в интернет? Нужна ли е забрана на социалните мрежи за деца? Гост на предаването..
Какво съдържат намерените в Газа документи, уличаващи журналисти на "Ал Джазира" в тясно сътрудничество с "Хамас", коментира в "Мрежата" по програма..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg