Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Шедьовърът на един Нобелов лауреат в Радиоколекция

79 години след създаването му през 1942 романът „Чужденецът“ ще стигне до българската публика като аудио в 35 епизода.

Четенето на „Чужденецът“ е пътуване не само навътре в смисъла и посланията на текста, навътре в интроспекцията, но и във времето и пространството. То започна от случките и образите, прекоси реални и фантазни територии, забави темпото, за да открие какъв е светът зад имената, географските и исторически понятия, да очертае, дори само като силует, човека зад текста. Често това пътуване, следвайки криволичещото темпо на повествованието, става самото то променливо, ту устремено, ту вглъбено. „Чужденецът“ е романът на стотиците малки обрати, на изненадите на всички белетристични нива, от синтаксиса на изречението до композицията на цялото. Понякога скоковете в повествованието дори не са в рамките на едно изречение, а някъде между точката на предишното и главната буква на следващото.

Благодарение на Васил Дуев Тайг четенето на „Чужденецът“ роди едно изключително аудио.

„Чужденецът“ е първият роман на Камю. Действието на романа се развива в Алжир, столицата на Алжир, френска колония от 1830 до 1954, когато започва партизанска война за независимост, завършила едва през 1962 с обявяването на независимост.

Едва-що излязъл от печат „Чужденецът“ на господин Камю постигна широко одобрение. Повсеместно се повтаря, че това е „най-добрата книга от Първата световна война насам“. В рамките на литературната продукция за този период самият роман създава впечатление за „чуждост“. Жан-Пол Сартр

В сърцето на романа лежи една малка и относително независима история за чеха, който тръгнал на гурбет и когато се върнал, бил отровен от майка си и сестра си, на които не казал кой е, за да се пошегува. По-късно епизодичната история се превръща в пиесата „Недоразумението“. Заедно с есето „Митът за Сизиф“ и пиесата „Калигула“ те оформят тетралогията, която Албер Камю нарича „цикъл на абсурда“, защото полага основите на философията на Камю.

12 години след публикацията на романа, през април 1954 г., в продължение на няколко дни, Албер Камю прочита сам интегралния текст на романа си пред микрофона на тогавашното държавно френско радио Radiodiffusion-télévision française (RTF), което от 1949 включва и телевизията в наименованието си. Любопитно е, че в началото Камю чете ужасно бързо, но лека полека с напредването на историята забавя темпото и без да губи делничния тон, започва почти неуловимо да помага и на смисъла, не само на плавността на словесния поток, чрез малка пауза или леко смислово акцентиране. Но нищо патетично, нищо умозрително, нищо натегнато. Максимално разговорно.

Оригиналният глас на Камю звучи и в нашето четене. При положение, че записът от 1954 е запазен, беше неустоимо изкушение да използваме фрази от него в нашето четене. Новата продукция на Радиотеатъра прерасна в истински празник на франкофонията и благодарение на Cézame Music, които ни съдействаха в използването на музиката на Греко Касадесус. В отделни епизоди музикалната картина включва и Лео Ферре, Ерик Сати в изпълнение на Даниел Варсано и Ибрахим Маалуф.

През 1957 Албер Камю става Нобелов лауреат. През 1960 загива в автомобилна катастрофа, около която витаят многобройни хипотези.

„Чужденецът“ си остава първият от 100-те най-добри книги на 20 век според фреската класация от 1999, вторият от най-големите успехи на издателство Gallimar след „Малкият принц“ и третият най-четен френски роман изобщо. Добре дошъл в ефира на БНР.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Седмица на животните в Радиотеатъра за деца

На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..

публикувано на 12.05.24 в 09:35

Смислен разговор

"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..

публикувано на 10.05.24 в 18:02

Джони пред Микрофоните

Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат обхванати. "През 1960 Рангел Вълчанов реши да направи един филм – без хонорари и без пари, с лента, останала от продукции, и по сценарий на Иван Стоянович. На мен ми дадоха една Награ и станах..

публикувано на 25.04.24 в 16:26

И тъжно, и самотно

На 21 април 2024 г. Радиотеатърът излъчва премиерата на радиопиесата на Петър Маринков "Последната нощ". Написан специално за радио, драматургичният текст на известния наш писател и драматург поставя наболели и горчиви въпроси, пред които се изправяме всеки ден и на които ни е трудно да намерим отговор. Например: Как да не сме сами в..

публикувано на 19.04.24 в 12:05

Нови поети в поредицата "Спасени думи"

През последните две години програма "Христо Ботев" на Българското национално радио излъчи стиховете на стотина наши съвременни поети. Необходимостта да звучи български стих в националните ни програми е явна и наложителна. Защото заедно с техническия напредък на века вкусът на публиката към прекрасното се променяше, слизаше надолу към чалгата и още..

публикувано на 05.04.24 в 08:05