Галерия Синтезис, Фотосинтезис и Френският институт в България представят изложбата „Следи от империи“ на френския фотограф Тома Жорион, едно от водещите имена в урбекс фотографията. Изложбата е фокусирана върху три от неговите най-значими проекта: „Silencio“ (2007-2013), Vestiges d’Empire (2013-2016 ) и „Veduta“ (2009-2020). Те са съпътствани от фотокниги, които ще бъдат представени по време на съпътстващите събития.
За серията „Vestiges d’Empire“ Тома Жорион пътува до дванадесет бивши френски колонии, от Виетнам до Китай, през Гваделупа и Сенегал до Индия, Камбоджа и Мадагаскар, в търсене на следите от забравеното архитектурно наследство на Френската колониална империя.
За проекта „Veduta“ Тома Жорион снима над 250 изоставени италиански дворци, вили и хотели построени между XVII и XX век в продължение на десет години. Разпръснати из целия полуостров и далеч от големите градове, тези забравени дворци са заснети с характерната за автора естетика, носеща едновременно усещане за разруха и непреходна красота. Фотографиите напомнят картините на Пинарези, Юбер Робер и на други художници от XVIII и XIX век, рисуващи древни руини в традицията на романтизма.
Най-известният му проект „Silencio“ разглежда индустриалното минало на Европа, руините на Американската мечта и разпадането на Съветския блок. Корицата на едноименната книга запечатва зимен изглед от Дом-паметника на БКП на връх Бузлуджа, заснет през 2010 г.
Изложбата „Следи от империи“ включва и още няколко фотографии от България от последното посещение на Тома Жорион през септември 2021 г. по покана на Френския институт в България и галерия Синтезис. Специално за изложбата Добрин Кашавелов създава видео, което представя работата на фотографа.
Тома Жорион е роден в Париж през 1976 г. Завършва право и работи като правен консултант преди да се отдаде изцяло на фотографията. Работи с голямоформатна аналогова камера и естествено осветление. През последните 15 години пътува по целия свят, за да снима изоставени места, руини и недовършени сгради.
През 2010 г. издава първата си книга „Timeless Islands“. Втората му книга „Silencio“ (2013 г.), публикувана от френско издателство Фламарион, е преиздадена на японски и китайски с общ тираж над 10 000 бр. Прави самостоятелни изложби в Музея Nicéphore Niépce (2016 г.) и в рамките на фестивала Rencontres d’Arles (2010 г.). Участва в международни фотографски изложения – Paris Photo, Photo London, Unseen Amsterdam и фестивала за млада европейска фотография Circulation(s) в Париж. Работа му е публикувана в множество престижни издания като: Le Figaro Magazine, Le Monde, Spiegel и Vice.
Негови фотографии са част от колекциите на фондация EDF, Националната галерия в Мелбърн и Музея Nicéphore Niépce. Тома Жорион е представляван от галерия Esther Woerdehoff, Париж и галерия Podbielski Contemporary, Милано.
Изложбата се осъществява с подкрепата на Френското посолство в България, Френски институт в България, в рамките на неговата 30-годишнина, и Фотосинтезис. Тя е продължение на партньорството им с галерия Синтезис, в рамките на което бяха показани изложбите: „Сребърна мина – Фотокниги на Тома Сован“ (2020), „Vernacular MashUp“ на Жан-Мари Дона (2019) и „Мелос“ на Гийом Лебран (2019).
Снимки: галерия Синтезис
Каква е значението на книгата в различните исторически епохи? Каква е ролята на илюстрацията и типографията? Как се ражда един шрифт, какви са политическите и културните причини за това? Заедно с доцент д-р Регина Далкалъчева, Кирил Златков, д-р Бояна Павлова и Дора Иванова коментираме темата в "Гласът на времето". Как се създава един шрифт, какви са..
"Последната цитадела. Изкуственият интелект, естетика, въображение" – дискусия за формиращата роля на изкуствения интелект в съвременното въображение, ще се проведе на 27 ноември в Театралната зала на Софийския университет. Ще бъде представен и едноименния пърформанс, който изследва отношенията на един андроид с любовта. Двама от участниците – доц...
Започва правенето на музиката през поезията и стиховете, обратно на това, което съветват музикантите, но тя така най-добре си може. Младата певица Цвета Ботева трябва да изкаже посланието си и метафорите си в стих, преди да стигне до мелодия. Въпреки промените, които настъпват при музикалната обработка, засега за нея това е пътят, по..
"Най-накрая събрах смелост да допиша книгата си за моя син Степан, който си отиде преди 17 години, и живя цели 20, въпреки прогнозите на лекарите, че ще живее не повече от една година… Дължа огромна благодарност на моя стар приятел Борис Христов, който настойчиво ме подтикваше и ми вдъхваше кураж да го направя… "Ще плача, докато пиша, Боре…" – казвах..
"Писането е най-хубавото, което мога да правя" , казва детският писател Иван Раденков , който гостува в "Тийн Тайм". Той е човек с кауза и нестандартно любимо занимание. Твърди, че работи в IT фирма, без да разбира от информационни технологии. Музикант и природозащитник е. Автор е на почти дузина книги за деца. Още в училище Иван издава..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg