След кратката лятна пауза на „Кино с думи“ представяме вдъхновяващ разговор като част от рубриката „Без маски в киното“ с един от най-талантливите и увлекателни разказвачи на истории в българското кино! Един творец, който с всеки от филмите си поставя безпощадна, но много точна диагноза на обществото и на времето, в което живеем – режисьорът Стефан Командарев. Носител на редица международни отличия, той е автор на едни от най-успешните български ленти, сред които: „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“, който достига до краткия списък за номинация за „Оскар“ за чуждоезичен филм; „Посоки“ – част от конкурсната програма „Особен поглед“ на 70-и юбилеен фестивал в Кан; „В кръг” – със световна премиера на фестивала в Сараево и отличен с голямата награда на фестивала във Висбаден. Това са само част от значимите успехи, които бележат професионалния път на един от най-ярките ни филмови режисьори.
За предизвикателството да снимаш филм по време на пандемия и за предстоящите проекти можете да чуете повече от Стефан Командарев в Епизод 19 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Стефан Командарев се влюбва в киното още когато е студент по медицина. Посещава често лекциите на проф. Андрейков и гледа редица емблематични ленти във филмотечно кино “Одеон”. По време на работата си като лекар в детска психиатрия, му се налага да се научи да работи с монтажен пулт, на който монтира видеоматериал, предназначен за обучение на студенти по медицина. В разучаването на новата машина за монтаж Командарев се “заразява” със страстта си към киното и това е сигурен знак за новия път, по който поема.
“Режисурата е едно безкрайно учене и към всеки следващ филм трябва да се подхожда като към първи. Единственото спасение, което дебне отвсякъде, е желанието за развитие.” – така режисьорът описва потребността си за това да не спира да търси и твори активно. Той твърдо застава зад тезата, че лимитираният бюджет не трябва възпира творческите пориви и желанието за разказване на истории. Важно е и реализирането на една продукция да не бъде излишно разпростирана във времето, защото обстоятелствата и самият човек се променят, а това неминуемо повлиява и на мотивацията за разказването на истории.
В епизода можете да чуете още любопитни размисли на Стефан Командарев за творчеството, системата на финансиране в България и предстоящите му проекти!
И още:
• От медицината до киното – какво пленява Стефан Командарев във филмовата магия;
• Студентството в Нов български университет по кинорежисура и работата в телевизията под ръководството на режисьора Евгени Михайлов;
• Влиянието на фигурата на Рангел Вълчанов и световноизвестни режисьори върху творчеството на Командарев;
• Екранизациите по литературни произведения – първи филмови опити;
• Работата по авторски сценарии, които изследват миналото и последствията му върху днес и сега и настоящето, моментна снимка на действителността, в която живеем;
• Времето за реализация на един филм – лимитирано от наличния бюджет;
• Перспективите пред откриването на нов фонд за финансиране на филмови продукции и дейността на Националния филмов център;
• Работата с определен кръг актьори, които често присъстват във филмите на Командарев – колко е важно партньорството със съмишленици;
• Ролята на кастинга в избора на актьори в създаването на един филм;
• Дефицитът на добри сценарии и причините за това;
• Снимането на сцени в един кадър във филмите “Посоки” и “В кръг”;
• Нереализираните мечти за промяна от свалянето на “Берлинската стена” досега;
• Проблемът с българската здравна система – засегнат в игралните филми на Командарев и в най-новата му документална лента “Живот от живота”.
Той умее да подтиква зрителите да се съмняват във всичко, което казва. Всеки започва да се чуди истина ли е, не е ли. Интересното е обаче, че колкото и да се чуди – зрителят е все по-склонен да му повярва. През цялото това време той не спира и да го разсмива, докато гледа сериозно. Пример за това са филми като "Жълт олеандър", "Летовници", "Слава",..
Нашият съвременник, писателят Хари Аничкин, казва, че светът на приказките, вълшебствата и фантазиите съществува, но само тогава, когато някой се докосне до него. В неговите текстове читателят открива истории за приятелство, отговорност, свобода, забавление, любов и възхищение. За двете си книги Хари избира заглавията: "Училището е ок и други..
Да, той е писател. Но той е и икономист, и предприемач. Написал е книгата "Вземете парите", която е полезен наръчник за всеки човек, който иска да овладее изкуството на търговията и продажбите. Работил е в БНТ като тв водещ на "Час по всичко", има ню уейв група BMX, прави подкаста "10 филма с Хари" и въпреки разностранните си таланти – твърди, че е..
"Намасте" е поздравът в това издание на "Terra Kултура". Заедно с индийската изпълнителка и преподавател Шармила Мукерджи разговаряме за изкуството на Одиси – древната индийска философия, превърната днес в танц. В студиото е и Катя Тошева, основателка на школата за индийски танци "Кая". На 29 април в НАТФИЗ Шармила Мукерджи, нейната..
Зад " Бестиарий " на проф. Виктор Паунов се крие както авторската картинна книга на художника – " книга за разглеждане " , чието съдържание е изцяло визуално, тъй като побира избрани илюстрации, рисунки, скици и други изображения, правени от професора в периода между 1981 и 2024 година, така и едноименната му изложба рисунки и илюстрации на..
Роден в Берлин, но с български корени, Стефан Голдман е артист, добре познат на родната сцена. Диджей, продуцент, музикален изследовател и собственик..
В миналото издание на "Покана за пътуване" художничката Петя Илиева разказа за най-луксозния и най-бедняшкия от мароканските хамами, които е посетила, но..
Над 90 прояви са включени в предстоящото 56-о издание на Софийски музикални седмици. За първи път в родния ефир директорът на фестивала Момчил Георгиев..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg