Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мария Бохачек – първата българска Норма

Мария Бохачек като Норма (вляво), Тодор Костов като Полионе и Мари Крикорян като Адалджиза в сцена от „Норма“ на Белини
Снимка: Държавна опера-Варна

Певицата е потомка на чешки интелектуалци, преселили се в България непосредствено след Освобождението. Родена е в Оряхово на 21 октомври 1931 г. Остава отрано сираче, отгледана е от всеотдайните си лели. Завършва с отличие Музикалната академия в класа на Людмила Прокопова през 1953 г. Като студентка се занимава с преписване на ноти, за да се издържа, умеела също да шие добре.

Веднага след завършване на Музикалната академия в София сопраното постъпва в Русенската опера. Предлагат ѝ дебют в ролята на Неда от операта „Палячи“ на Леонкавало. По стечение на обстоятелствата, тя не прави нито една репетиция с оркестър. Въпреки това спектакълът бил твърде успешен.

През 1957 г. Мария Бохачек печели Златен медал на Младежки фестивал в Москва. Оценяват я величия като Тоти дел Монте, Тито Скипа и др.

През 1959 г., въпреки препятствията от Държавна сигурност, е изпратена на специализация в Италия при знаменития проф. Ричи. Там е и тенорът Тодор Костов, който ще бъде неин верен спътник както на сцената, така и в живота.

Мария Бохачек в ролята на Сантуца от „Селска чест“ на Пиетро Маскани на сцената на Русенската опрера, 1954 г.Мария Бохачек участва в първия конкурс за млади оперни певци в София през 1961 г., на който изгряват Асен Селимски, Маргарита Лилова, Стефан Циганчев, Павел Герджиков, Евелина Стоицева.

Същата година певицата става част от трупата на Варненската опера. Повече от две десетилетия съпружеската двойка Бохачек - Костов са абсолютните господари на варненската сцена. Тя е първата българска певица, превъплътила се в ролите на Норма и Ариадна през 1972 и 1975 г. Пее с голям успех в: „Княз Игор“, „Манон Леско“, „Андре Шение“, „Аида“, „Джоконда“, „Дама Пика“, „Цар Калоян“, „Бал с маски“, „Отело“, „Бохеми“, „Набуко“. Това, което е изключителното са броят спектакли – по 40-50 и дори по 100 представления за всяка от тези свръхтрудни сопранови роли. Само в „Трубадур“ Мария Бохачек е излязла на сцената повече от 160 пъти.


„...Мария Бохачек доказа по безспорен начин, че има не само великолепен глас, който майсторски умее да владее и води, но и актьорско дарование, с което предава всички човешки чувства по начин и със сигурност, каквито рядко се срещат.“ (в-к „Хет – Волк“ 1969 г., Белгия)

Освен в Белгия Бохачек е гастролирала и в Испания, Русия, Куба, Майорка, Турция...

Френският вестник „Критик“ под заглавие „Едно брилянтно изпълнение на „Трубадур“ пише: „...притежавайки качества на голяма певица и актриса, Бохачек предаде на ролята на Леонора един действително изключителен отпечатък”.

В предаването на 23 октомври от 20 часа ще звучат записи от Златния фонд на БНР (откъси от оперите „Норма“, „Трубадур“, „Джоконда“, „Тоска“, „Селска чест“, „Палячи“, „Момичето от запад“ и др.)

Снимки: Регионална библиотека - Русе, Държавна опрера-Варна



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Акустичната версия на Crime & The City Solution – Саймън Бони, Джошуа Мърфи и Бронуин Адамс.

Crime and Тhe City Solution за първи път в София

Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..

публикувано на 01.12.24 в 14:28

Белгия аплодира оперни шедьоври на Глук

Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..

публикувано на 01.12.24 в 07:55

"Калас и Онасис" – опера-мюзикъл за любов, ревност и предателство

На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..

публикувано на 30.11.24 в 08:50

Александрина Милчева на 90 години

"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..

публикувано на 30.11.24 в 08:10
Бубакар Траоре на Международната конференция PIN в Скопие, 28 ноември 2024

Най-великият жив блусмен от Мали с концерт в София

Бубакар Траоре  (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..

публикувано на 29.11.24 в 20:07