Въпреки влошаващата се епидемиологична обстановка в Белгия, музикалният живот в сърцето на Европа все пак продължава. Дворецът на изящните изкуства BOZAR в Брюксел бе домакин на мини-фестивал с участието на Камерния оркестър „Малер“ и норвежкия пианист Лейф Уве Андснес, който също така дирижира състава от рояла.
В три поредни вечери – от 19 до 21 ноември, музикантите изпълниха творби на Волфганг Амадеус Моцарт. Събитието е част от тригодишен проект, озаглавен „Импулсът Моцарт 1785/1786“, в който фокусът е върху произведения, написани в този изключително плодотворен за гениалния австрийски композитор виенски период. Замисълът включва множество концерти в Европа, както и два компактдиска, първият от които вече излезе на пазара през май тази година.
Посетих концертите на 20 и 21 ноември. Първата вечер бе открита с Клавирния концерт № 23 в Ла мажор, в който Андснес изпълни с голямо чувство и финес известното Adagio – една от най-мрачните страници в творчеството на Моцарт. Тъгата бе само временна и последвалото Allegro assai прозвуча с голяма енергия и виртуозност. В програмата участва и немската певица Кристиане Карг, която изпълни красивата концертна ария „Ch'io mi scordi di te“. Сопраното притежава великолепен лиричен глас и перфектна техника. Карг поднесе релефно речитатива, след което, съпроводена от Андснес на пианото, извая кантиленната част с шлифован, богат и мек вокал. Аз свързвам името на певицата с Европейския концерт на Берлинската филхармония на 1 май миналата година в разгара на първата ковид вълна и смразяващата атмосфера на празната зала. Тогава общо 15 музиканти изсвириха аранжираната за камерен състав Четвърта симфония на Густав Малер под палката на Кирил Петренко, а Кристиане Карг изпя много въздействащо сопрановото соло, описващо прелестите на небесния живот.
След паузата в BOZAR прозвуча един малък шедьовър – „Масонска траурна музика“, написан от Моцарт като член на масонската ложа в памет на двама негови събратя от организацията. Оркестърът изпълни тази специална творба с голяма тържественост и наситен, тъмно обагрен щрайх. Произведението тече пет минути в тоналност до минор, за да завърши с многозначителен мажорен акорд.
В интервю за проекта Лейф Уве Андснес споделя: „През 1785 и 1786 година става нещо необикновено в клавирния жанр. В музиката на Моцарт се усеща новаторство, свежа енергия и широта. Тогава се посяват семената на романтичния концерт за пиано, развит по-късно от Бетовен и последователите му“. Действително, последният концерт от вечерта – № 24 в до минор, прозвуча с подчертан романтичен патос. В него солист и оркестър се превърнаха в едно неразделно цяло. На бис норвежецът подари на публиката елегантно изпълнение на Рондо в Ре мажор.
Камерният оркестър „Малер“ е основан през 1997 г. и включва 45 музиканти от 20 държави. Важна роля в развитието на състава играят основателят му Клаудио Абадо и британският диригент Даниел Хардинг. Оркестърът няма постоянно седалище, а се събира за определен проект и води номадски начин на живот. Изключително приятно бе да се наблюдава ентусиазмът, вдъхновението и сплотеността, с които музикантите свиреха пред брюкселката публика. Те дори приятелски се прегърнаха след края на концерта.
На следваща вечер оркестърът, воден от концертмайстора Матю Тръскот изсвири Симфония № 38 в Ре мажор „Пражка“. В нея музикантите впечатлиха с голям устрем, виртуозност, драматична интензивност, ярки динамични контрасти. Звукът на струнната група бе кристално чист. В заключителните два клавирни концерта – № 20 в ре минор и № 21 в До мажор, Андснес и оркестърът отново демонстрираха хармоничен, елегантен и пълноправен диалог. Тридневният Mоцартов празник завърши подобаващо, с така нужното ни днес оптимистично и жизнерадостно Allegro vivace.
Роден е на 26.09.1930 година. Кариерата му започва през 1955 в оперния театър на Щутгарт – един от най-престижните по онова време в Германия. Ролята на Тамино във "Вълшебната флейта" от Моцарт изстрелва Фриц Вундерлих в звездна орбита. С нея се затваря кръгът от бляскави триумфи десетина години по-късно на фестивала в Единбург. Бе всепризнат..
Иконата на италианския рок блус Дзукеро навършва 70 години днес. Той отбелязва това по свой начин – с поредица от 12 концерта на "Арена ди Верона" от 16 до 28 септември, включително и тази вечер, превръщайки древноримския амфитеатър в свой дом. Дзукеро е пословичен със свободния си дух, превъплътен в един от хитовете му – "Partigiano Reggiano"...
Китарата, която Лиъм Галахър строши в нощта, когато "Оейзис" се разпаднаха в Париж, ще бъде продадена на търг през октомври, като се очаква сумата да достигне 500 000 паунда . Братята Галахър може и да са се помирили, за да се впуснат в рекордно световно турне, но един артефакт, който напомня за по-неспокойните моменти в отношенията им, е на път..
Огромен интерес към музиката на Енио Мориконе и Нино Рота, в очакване на новия концерт с разширен репертоар Ennio Morricone & Nino Rota. Part II . В зала 1 на НДК на 27 септември от 19.00 ч. ще звучат вечните и любими мелодии за всички поколения от филмите "Кръстникът“ , " Имало едно време в Америка“ , " Добрият, лошият и..
"Искам първо да поздравя всички новоприети студенти в Национална музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" и да им пожелая успех. Ние преподавателите много разчитаме на младите колеги, тъй като в тях ние виждаме нашето бъдеще. Аз съм действащ музикант основно, макар че съм преподавател вече с над 20-годишна практика в Музикалната академия. Започнал..
Отзвук от фестивала "Златна роза" и какво да очакваме през новия филмов сезон у нас – коментар в "Нашият ден" на актрисата Мартина Апостолова , която..
Първият, познат в историята на човечеството меценат – Гай Цилний Меценат ( Gaius Cilnius Maecenas ) – е доверен приятел и политически съветник на римския..
По случай Европейския ден на езиците Институтът за български език към БАН участва в Панаир на езиците – на 27 септември от 10:30 ч. до 14 ч. в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg