Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Метном избра:

„Жената от езерото“ на Росини спектакъл на Софийската опера

Снимка: Софийска опера

Екипът на „Метроном“ на 6 януари 2022 г. представя запис на операта „Жената от езерото“ на Джоакино Росини от 19 октомври 2021 с участието на Станислава Мамекова – Елена, Виолета Радомирска – Малкълм, Хрисимир Дамянов – Уберто, Петър Бучков – Дъглас, Даниел Острецов – Родриго, Рейналдо Дроз – Серано, Весела Янева – Албина, хор и оркестър на Софийската опера, хормайстор Виолета Димитрова, диригент Франческо Роза.
В звуковия файл чуйте какво споделиха някои от певците по време на репетициите.

Изабела Колбран (Елена), Бенедета Розмунда Пизарони (Малкълм), Джовани Давид (крал Джеймс V), Микеле Бенедети (Дъглас), Андреа Нодзари (Родриго) – това са първите изпълнители на премиерата, състояла се в театър „Сан Карло“, Неапол, на 24 септември 1819 г. под диригентството на самия автор.



Един от страстните почитатели на Росини, Стендал подробно е описал спектакъла.
„Декорът представляваше самотно, диво езеро в северна Шотландия, по което жената от езерото, точно както е името ѝ, се разхожда в лодка, която сама управлява. Този декор беше шедьовър. Въображението на всички беше завладяно от Шотландия и очакваха приключението. Госпожица Колбран, водейки много грациозно лодката, изпълни първата си ария, и то много добре. Публиката изгаряше от желание да я освирка, но нямаше никакъв повод. Последвалият дует с Давид (Уберто) беше представен много артистично. Най-после се появи Нодзари (Родриго). Явяването му беше от дъното на сцената, което беше твърде далече. Арията започва с портаменто – Eccomi a voi, miei prodi. Той даде толкова сила на тези първи ноти, че те можеха да бъдат чути чак на улица „Толедо“. Но тъй като беше далеч и не чуваше оркестъра, това „портаменто“ се оказа с четвърт тон по-ниско. Още чувам онзи вик, изтръгнал се от зрителите в партера, които най-после имаха повод да свиркат. Ръмжене да стадо лъвове при отварянето на клетката, Еол, изпускащ на свобода бушуващите ветрове – това всичко е нищо сравнено с яростта на неаполитанската публика, оскърбена от фалшивата нота, получила справедлива причина да задоволи дълбоката ненавист…


Арията на Нодзари беше последвана от рицарски хор, славещ предстоящата битка. Идеята на Росини е била да заимства трите оркестъра от бала на „Дон Жуан“ (на Моцарт). Той разделя оркестъра на две – за хора на рицарите и военен марш с акомпанимент на тромпети, които след като се явяват поотделно, засвирват едновременно. Този ден в двореца имаше гала: нямаше придворни в залата и нищо не можа да попречи на изключителното веселие на младите офицери, изпълнили „по заслуги“ първите пет реда на партера, които преди това са пийнали за здравето на краля. Един от тях при звука на тромпетите започна да имитира с бастуна си препускащ кон. Публиката веднага възприе идеята и в миг партерът сякаш се оказа пълен със 150 ученици, които с всички сили имитират галопиращ кон. Слухът на бедния композитор не можа да понесе подобен шум и той се почувства зле. Но още на следващия ден публиката на Неапол поправи грешката си и отдаде заслужен триумф на творбата на Росини.“


Българския път на операта „Жената от езерото“ започна на 9 юли 2021 г. в рамките на фестивала „Музи на водата“ на Панчаревското езеро в режисурата на акад. Пламен Карталов. Имах възможността да чуя три репетиции, от които едната генерална и премиерата. Проследих сътворяването и музикално, и сценично на операта. Чух певците и от двата състава, с тъй богати и великолепни вокални възможности, всеки потърсил и открил своята най-подходяща идея за образа, но подчинена на общата идея на спектакъла. Лукс, който си позволи Софийската опера – шест тенора! – аржентинец и българин като Уберто – Франсиско Брито и Хрисимир Дамянов, чилиец и италианец като Родриго – Диего Годой и Валерио Борджони, венецуелец и българин като Серано – Рейналдо Дроз и Ангел Антонов. И невероятните дами Мария Радоева и Станислава Момекова – Елена, Виолета Радомирска и Александрина Стоянова – Малкълм, Весела Янева и Цвета Сарамбелиева – Албина. Достойните бащи на главната героиня бяха Петър Бучков и Стефан Владимиров. През октомври операта беше представена и на сцената на Софийската опера, където своя дебют като Родриго направи Даниел Острецов.


Историята на оперите на Росини у нас е твърде ограничена – тя включва много пъти „Севилският бръснар“ и „Пепеляшка“, по-рядко „Турчинът в Италия“, „Италианката в Алжир“, „Крадливата сврака“, „Брачната полица“, „Граф Ори“. Затова когато акад. Пламен Карталов обяви, че ще постави „Жената от езерото“, започна трепетното очакване. Това е една от онези творби, които изискват съвършено подбран състав, защото всяка неточност съсипва финия баланс. Да посегнеш към тази опера се смята за проява на висш пилотаж от страна на всеки театър или фестивал.


След 1860 г. тя не е поставяна на сцена. Съживява я Тулио Серафин във Флоренция през 1958 г.
Специално трябва да се отбележи и българското присъствие в една от постановките – Дарина Такова, която изпълнява партията на Елена под диригентството на Рикардо Фридза през 2004 г. в Сан Себастиан. В състава са Хуан Диего Флорес, Даниела Барчелона, Грегъри Кунде и Симон Орфила.

Снимки: Софийската опера


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Маестро Валентин Пейчинов отново в България

Световноизвестният българо-американски оперен бас, дългогодишен солист в Метрополитън опера в Ню Йорк и вокален педагог – маестро Валентин Пейчинов е в България по повод новите Майсторски класове, които организира в родината. Тази година събитието е част от програмата на 55-ия Международен фестивал "Софийски музикални седмици". Маестро Валентин..

публикувано на 01.07.24 в 16:35
Виктор Янакиев (вляво) и Антон Митов

Антон Митов представя: Виктор Янакиев – класически музикант

През 1992 година родителите на Виктор заминават за Аржентина, където основават класически оркестър. Там се ражда Виктор, който като дете говори само испански и английски език. След завършване на средното си образование той идва в България и решава да остане тук. Защо? За аржентинския фолклор, "двете различни Аржентини", тангото, китарата, певеца,..

публикувано на 01.07.24 в 13:19

Българският "Лоенгрин" – празник на вокалното изкуство и оркестрово майсторство

"Неделният следобед" на 30 юни бе посветен изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър "Лоенгрин" в..

публикувано на 01.07.24 в 12:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 31 юли 2024 г.

1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..

публикувано на 30.06.24 в 10:40

Британският критик Грегор Таси – впечатлен от солистите, хора и оркестъра на Софийската опера

Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър..

публикувано на 30.06.24 в 08:05