Хомо техникус е ходещ изправен примат от семейство Човекоподобни (Hominidae), живеещ в симбиоза с машините. Има силно развито желание да е в крак с новите технологии и да притежава дигитални устройства. ДНК анализите показват, че Хомо техникус се появява в началото на XX век, а днес обитава всички континенти. През 2022 г. популацията му наброява около 7,9 млрд. души.
Проектът изследва взаимодействието между хората и технологиите. Електронните устройства са част от ежедневието на съвременния човек, той прекарва голяма част от времето си в онлайн пространства да работи, да се информира, да се забавлява. Границите между реалното и виртуалното се преплитат. Технологиите зад виртуална и добавена реалност, хиперсвързани среди, механично зрение, изкуствен интелект, компютърно генерирани изображения, генеративни сравнителни мрежи са далеч по-навлезли в живота ни, отколкото си представяме.
През 1990 г. изпълнителният директор на Гугъл, Ерик Шмит, прогнозира, че ХХI век ще бъде синоним на това, което той нарича „икономика на вниманието“ и че най-успешните глобални компании ще са тези, които достигнат до максимален брой „очни ябълки“, с които да са в непрестанна връзка и държат под постоянен контрол.
По късно, през 2020 г., в лекцията си „Augmented Photography“ швейцарският преподавател Мило Келер споделя: „Забелязали сте, че информацията консумира времето и вниманието на възприемащите я. Изобилието от информация отслабва вниманието и се нуждае от ефективното му локализиране. „Икономиката на вниманието“ е фундаментален критерий, приет от големите мултинационални компании, които управляват чрез онлайн интеракции. Гиганти като Епъл, Гугъл, Фейсбук, Амазон и Майкрософт доминират информационния поток под претекст, че предлагат безплатни услуги. На теория ние може да си мислим, че сме част от споделена икономика, но на практика всички ние, производители и консуматори на съдържание, работим за тези мултинационални компании безплатно.“
Изложбата включва фотографии на различни органи и части от тялото на Хомо техникус, които Цветелина Димитрова сглобява от компютърни компоненти. Проектът печели Голямата награда от конкурса за фотокниги „DIY Photobook“, организиран от "Фотосинтезис" и "Европапир" България през 2021 г. Като част от наградата авторката получава покана да представи работата си в галерия "Синтезис".
С голяма доза чувство за хумор Цветелина Димитрова провокира да си отговорим на въпросите: “Превръщаме ли се постепенно в нов тип човек – Хомо техникус?”; “Доколко сме Хомо и доколко сме Техникус?”; “Какъв тип Хомо техникус сме?”; “За кого „работим“ в онлайн пространството?”; “Колко време отделяме на хората и колко – на технологиите?”. Вижте повече тук.
На 27 януари, от 17.00 ч - 20.00 ч в галерия "Синтезис" е първата самостоятелна изложба на Цветелина Димитрова – "Homo technicus"
Чуйте разговора с Цветелина Димитрова в звуковия файл.
Цветелина Димитрова е родена през 1989 г., живее и работи в София. Завършва бакалавърска и магистърска степен „Компютърни системи и технологии“ в Техническия университет - София. Работи като програмист и преподавател към академия Никола Тесла. Интересът ѝ към фотографията я отвежда в школата за съвременна фотография Photoconcept.
Снимки – галерия "Синтезис"
Никола Вандов е първият носител на наградата за цялостен принос към българския театър на Обществото на независимите театрални критици, което е член на Международната организация на театралните критици. Обществото присъди Годишната си награда на уважавания театровед за неговата неизменна преданост и рицарско служене на българския театър, за..
Изложбата на Иван Русев "Бяло" в галерия "Арте" е част от събитията по повод 70-aта годишнина на автора. Камерната експозиция включва 11 бели каменни пластики, 20 рисунки във вътрешното пространство и няколко по-големи скулптури в откритото пространство на галерията. Обединяващото е белият цвят на камъка и мощната творческа енергия на автора...
В книгата си "Граф Дренски – безделник по душа" Траян Антов представя коктейл от лични спомени, шеги и закачки, разкази за остров Бали и Виетнам и опити за сериозни разсъждения. На страниците се мяркат негови роднини и Румен Урумов, Елисавета Багряна, Елена Бобевска, Таню Киряков, Пламен Димитров, Дора Габе, Тома Спространов, Весел Цанков, Ники..
Драматичният театър в Ловеч между две премиери в края на сезона – в "Артефир" разказва директорката на ДТ "Борис Луканов" Биляна Петрова . "Зимните навици на зайците" е пиеса, писана от Станислав Стратиев през 1996 година и поставяна само веднъж. Николай Урумов, в качеството на режисьор и актьор, съживява този сатиричен сюжет за "България,..
Казанлък е град, който освен наследството на траките и аромата на роза дамасцена може да предложи на своите гости едно пътуване в чудния свят на изобразителното изкуство. На 27 юни в Софийската градска художествена галерия се състоя лекция на тема "Дечко Узунов и неговото наследство в Казанлък". В "Артефир" д-р Пламен Петров говори за..
Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110..
Драматичният театър в Ловеч между две премиери в края на сезона – в "Артефир" разказва директорката на ДТ "Борис Луканов" Биляна Петрова . "Зимните..
Никола Вандов е първият носител на наградата за цялостен принос към българския театър на Обществото на независимите театрални критици, което е член на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg