За един от най-успешните съвременни български музиканти, който изявява многостранния си талант чрез ярки интерпретации на образци от различни музикални жанрове, изкуството като цяло представлява не само професионално призвание, но и същност на жизнения му и творчески светоглед. Това е пианистът, тромпетистът, композиторът, но преди всичко диригентът Найден Тодоров.
Роден в Пловдив през 1974 г., Найден Тодоров изучава музика най-напред в музикалното училище в родния си град, а тромпетът и пианото са неговите първи спътници в голямото изкуство. Още в тези ранни години у младия музикант пламва любовта към дирижирането и на 16 години той създава свой младежки оркестър, с който повече от едно десетилетие осъществява концерти в България, Австрия, Чехия, Словакия и Германия като записва и няколко компакдиска.
„От най-ранните ми години дирижирането е било за мен като фикс-идеята – аз ще бъда диригент и точка! Интересното е, че го реших преди да съм видял симфоничен оркестър в живота си. И тъй като не съм потомствен музикант, а в семейството имахме грамофон с грамофонни плочи, най-класическата грамофонна плоча беше с песните на „АББА“. И аз се затварях в хола в къщи, пусках грамофона и дирижирах песните на „АББА“ и „Куин“. След това обяснявах и в училище, че аз ще бъда диригент“ – споделя Найден Тодоров.
И още тогава, следвайки порива на мечтата си, Найден Тодоров започва да взима уроци по дирижиране при дългогодишния директор на Пловдивската опера Кръстю Марев. След това любовта му към дирижирането го отвежда в Университета за музикално и сценично изкуство във Виена, където негови учители са бележитите майстори на диригентската палка Карл Остерайхер, Урош Лайовиц, Гюнтер Тойринг и Конрад Лайтнер.
Като многостранен талант, Найден Тодоров не остава равнодушен и към композирането. За това свое музикално изкушение той казва: „Първата ми диплома за спечелена награда като композитор, ако мога да вярвам на датата, е когато съм бил на 6 години… Пишех определено класическа музика – писал съм много за пиано, после сонати за тромпет, имам едно скерцо за цигулка и оркестър и няколко кратки произведения за оркестър, много се вълнувах и от вариациите и правех вариации по какви ли не теми. Но в момента, в който започнах да пиша своята Първа симфония, заминах за Виена и нещата поеха в друга посока“.
Талантът и успехите на Найден Тодоров са оценени още при неговото обучение. По време на следването си той е стипендиант на фондациите „Борджезе“, „Св. св. Кирил и Методи“ и „Джордж Уохтер“, както и на Ротари клубовете във Виена и Йерусалим.
Като диригент Найден Тодоров концертира с някои от най-представителните български и чужди оркестри в най-големите културни центрове на Европа, Америка, Азия и дори Африка. В различни периоди е художествен ръководител или главен директор на Оперно-филхармоничните дружества на Пловдив, Бургас, Русе. Има и творчески контакти с Grandopera Wichita.
Найден Тодоров е носител на редица престижни български и международни отличия като сред най-значимите са тези на Словашкия музикален фонд, Ротари клуб Виена, „Кристална лира“ през 2005 и 2016 г., „Музикант на годината“ 2013 и 2019, а през 2022 е избран за един от посланиците на българската култура на програма „Христо Ботев“.
В две поредни издания – на 15 и 22 февруари от 19.30 часа, предаването „Студио „Музика“ представя личността и изпълнителското изкуство на диригента Найден Тодоров, в което, наред с неговия разказ за най-ярките моменти от жизнения му и творчески път, ще звучи и много музика от последните две столетия, както и образци на българската музикална класика под негово диригентство.
Снимки: Ани Петрова, Василка Балевска, Руди Бежев, БГНЕС, архив на Найден Тодоров
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg