Математически модел за оценяване на добавената стойност в образователните институции е представен пред социалните партньори на заседание на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование съобщиха от МОН. Моделът е предложен от екип на Световната банка и е доработен и адаптиран за българските условия от учени от Софийския университет, предстои широко обществено обсъждане, се пояснява в съобщението.
Макар че идеята не е съвсем нова и че в много страни по света съществуват модели за оценка в образованието, стъпката на МОН предизвиква предимно недоумение и недоволство сред гилдията и обществеността. От реакциите в сайта на МОН и социалните мрежи се създава впечатлението за съществуването на две паралелни реалности. Едната – на министерските чиновници – и другата – на работещите в сферата на образованието и пряко засегнатите от нея – ученици и родители. Въпросите на професионалистите и гражданите показват не просто незапознатост с поредната „прогресивна“ идея на МОН, а дълбоки нерешавани с години проблеми, прикривани зад формални дейности, програми и имитация на реформи.
Как ще се измерва „образователен напредък“ в една система, която допуска огромни разминавания между „елитни“, обикновени и „изоставащи“ училища. Националните външни оценявания приноса на училището ли показват или на частните уроци, за които плащат родителите. Не е ли достатъчно порочно и сегашното „надуване“ на оценки и преминаване от клас в клас на полу или напълно неграмотни деца. За какво ще послужи оценяването на учебните заведения. Има ли подготвени и компетентни кадри за осъществяването му. Ще подобри ли тази мярка реалното качество на образованието или отново ще се имитира дейност и ще се харчат средства не за каквото трябва. Сега ли е времето за измерване и оценяване, когато училищата още са в извънредна ситуация, от която тепърва трябва да се съвземат. Направиха ли се отдавна належащите промени в съдържанието и методите на обучение и възпитание, че да се концентрираме в измерването на добавената стойност. Оправдано ли е една централизирана система, притискаща учителите с ненужни бюрократични изисквания, определяща не само общи стандарти, но и съдържание, темпове и методи без да отчита специфичните характеристики и потребности на различните училища, да ги подлага на поредното изпитание с неясни цели и още по-неясни ангажименти…
С първи коментар по темата в рубриката „Всичко за образованието“ се включва директорът на столичното 107 ОУ „Хан Крум“ Данко Калапиш.
Мария Аргирова. Тя е млад учен с дълга професионална биография. Мечтае да стане археолог, но се запалва по химията. Д-р Мария Аргирова съвсем наскоро получи наградата "Еврика" за постижения в науката, но преди това е носител на съвместната награда на фондация "Еврика" и Съюза на учените в България за отличната защита на дисертационния си труд...
В поредното съботно издание "За здравето" използвахме много военни термини, но говорихме по важни теми, може би най-болезнените за родната здравна система – липсата на лекари и сестри, обезлюдените лекарски кабинети по селата, в училища и детски градини, общественото безпокойство за това кой ще ни лекува в бъдеще? Всички сюжети аргументирахме..
Яна Данаилова е докторант по човешка физиология, магистър по хранене и здравен мениджмънт, сертифициран нутриционист и председател на Сдружението на нутриционистите в България, професионален член на Американската асоциация по хранене ( ANA ). Обучението ѝ в България е допълнено от редица специализации в чуждестранни образователни институции и..
В рубриката на "Нашият ден", в която гостуват зелените новатори на България, говори Стойчо Стоев , директор "Природозащита" към Българско дружество за защита на птиците (БДЗП). Гостът разказва за провежданите от БДЗП курсове за разпознаване на птици : " Важна част от нашата работа и мисия е да запознаем хората с птиците и да ги привлечем..
В края на месец януари бяха връчени наградите "Еврика" за тридесет и пети пореден път. Те се присъждат на млади хора за техните значими постижения в науката, за изобретения с голяма обществена значимост, за постижения в управлението на стопански организации, както и за най-високи резултати в развитието на селскостопански дейности. Носител..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg