В сайта за нови записи класическа музика „Classical Music Daily” има великолепен отзив за един от последните дискове, осъществени с участието на Зефира Вълова. Това е записът на четирите сонати за цигулка и пиано на Франц Шуберт в партньорство с пианиста Аапо Хакинен.
Франц Шуберт е само на 19 години, когато написва сонатите през пролетта на 1816 г. Той вече е създал четири симфонии, както и великолепните си песни „Гретхен на чекръка“ и „Горският цар“. Подобно на голяма част от музиката му, те ще бъдат публикувани едва след смъртта му, и тогава им е сложен опус 137. Дори са наречени „сонатини“, което показва известно неуважение към мащаба на въображението на Шуберт и работа му с формата. През лятото на следващата година 1817 Шуберт създава сонатата в Ла мажор, на която е поставен опус 162.
За цигулка и пиано Шуберт създава само шест композиции – четирите сонати, които са от ранните му години, Брилянтно рондо от 1826 и Фантазия от 1827 г.
„След популярните изпълнения на Йозеф Сук и Артюр Грюмио, в последните години тези сонати са сравнително пренебрегвани, което прави този нов запис, използващ инструментите и техниките от времето на Шуберт, още по-забележителни“.
Записът е осъществен във Финландия за „Брилянт класикс“. Инструментите и на двамата са от епохата на създаването на сонатите. Инструментът, на който свири пианистът Аапо Хакинен е произведен във Виена през 1820 г.
В звуковия файл чуйте разказа на Зефира Вълова за работата върху записа, част от който може да слушате на 16 март от 14 часа по програма „Христо Ботев“.
Талантливата пианистка е родена в град Бургас в голям музикантски род. От съвсем малка има увлечение към сцената и на петгодишна възраст започват занимания по пиано, балет, танци и изобразително изкуство. След първия ѝ рецитал в пети клас, не закъсняват и наградите от конкурси: Aevea Piano Prize - Италия, Leopod Bellan International Music..
По традиция в периода преди Нова година Кралската опера на Валония в Лиеж предлага на публиката заглавия от по-лекия, комичен жанр. През 2024 г. това бе оперетата "Перикола" на Жак Офенбах, реализирана от Лоран Пейи. Френският режисьор е най-изявеният сценичен интерпретатор на творбите на Офенбах днес, достоен наследник на именития от близкото минало..
Музика: Джакомо Пучини Либрето: Джузепе Джакоза и Луиджи Илика по драмата на Давид Беласко, основана на историята "Мадам Бътерфлай" от Джон Лутер Лонг от 1898 г. Премиера: 17 февруари 1904 в Миланската Скала. Същата година е играна в Бреша, през 1906 е третата "американска" версия, а през 1907 г. е представена и в Париж. Пучини открива сюжета за..
1 февруари 3.00 часа – Рейналдо Хан (1874-1947), Клавирен квинтет във фа диез минор. 3.31 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Клавирен квартет. 4.02 часа – Габриел Форе (1845-1924), Клавирен квинтет № 1 в ре минор, оп. 89. Изпълняват: квартет "Класика" и Меган Милац (пиано). 4.35 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Chant Pastoral (Пастирска песен)...
Росица Лазарова се ражда в семейство на доктори. Нейните корени са от София и Вардарска Македония. В рода си няма професионални изпълнители, но нейната любов към народната песен се поражда с любопитството на едно младо момиче, живеещо над репетиционната зала на Държавния ансамбъл за народни песни и танци "Филип Кутев" по това време. Увлечена в..
Преди дни депутатът Румен Петков попита "Кой го интересува ДС?", т.е. 35 години по-късно има ли смисъл да говорим за отминали неща. За кои "отминали неща"..
Тя е символ на установения морал и етикет, при това не само на държавно и политическо ниво, обвързана е със социални каузи от всякакъв вид. Винаги трябва..
Ако попаднете на белгийски битак, наречен брокант, ще забележите как ловците на антики най-внимателно ровичкат сред купищата ленени покривки и ръчно..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg