Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Музиката на Моцарт от 1785 г. в новия компактдиск на Лейф Уве Андснес и KO „Малер“

Снимка: mozart-momentum.com

Лейф Уве Андснес и камерният оркестър „Малер“ продължават своето сътрудничество с компактдиска Mozart Momentum – 1785. В него представят произведения, които Моцарт пише през тази година от живота си. Това е първият от два компактдиска, като вторият ще бъде посветен на следващата година – 1786.

Албумите са част от по-голям проект на Андснес и камерния оркестър „Малер“, посветен на музиката на Моцарт, който обхваща концертни турнета, фестивали и образователна програма, като инициативата е започнала още през 2019 година. Особено интересно е включването в проекта на игра, наречена „Разопаковане на Моцарт“, чрез която участниците могат интерактивно да станат част от ансамбъла и да съпреживеят груповото създаване на музика чрез взаимодействие с кутии, които изпълняват отделни партии от концерти на Моцарт. Играта е насочена както към ученици, така и към зрялата публика, тъй като инсталацията е разположена и във фоайетата на концертни зали.

Годините 1785 и 1786 са едни от най-плодотворните в живота на Моцарт не само откъм брой създадени произведения, но и откъм развитие на композиционния му стил. Ето какво казва Лейф Уве Андснес пред списание „Грамофон“ за музиката на Моцарт от този период: „В тези концерти се извършва такова развитие, че човек би си помислил, че на композитора са му били необходими 15 или 20 години. Но на Моцарт са му трябвали само 3. Всички тези произведения са гениални, разбира се, но въпреки това в Концерт № 20 той прави нещо абсолютно революционно. Разделя пианото и оркестъра много повече и когато солистът влиза за първи път, то е със съвсем различна музика от тази, която ансамбълът е представил в експозицията“.


Рядко изпълняван концерт на Моцарт от този период е № 22, като Андснес споделя следното за него: „Една от възможните причини, поради които този концерт се изпълнява по-рядко, е може би неговата трудност. Когато става дума за клавирна техника, той е две нива по-сложен от другите особено ако искаш да направиш добре финала, където има пасажи в октави и в двете ръце – този стил на композиране много напомня на Лист. В същото време произведението заема толкова централно и важно място в творчеството на Моцарт. Това е най-дългият и най-грандиозният от всички концерти. Този менует, вмъкнат в последната част, удължава произведението особено много. И се чудя дали не е препратка към първия шедьовър на Моцарт в този жанр – концерт № 9, който също е в ми бемол мажор и където отново се случва същото. Това са единствените два концерта, в които Моцарт осъществява нещо подобно. Това е толкова оперен момент; човек може да си го представи като един от онези малки ансамбли по време на операта „Дон Жуан“.

По време на предаването „Музик мания“ тази сряда (23 март от 14 часа) ще имате шанс да чуете интерпретациите на Лейф Уве Андснес и камерния оркестър „Малер“ в тези и други произведения, създадени през 1785 година.

Снимки: mozart-momentum.com

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Вечер с вокалното майсторство на Райна Кабаиванска

В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..

публикувано на 21.12.24 в 07:55

"Франческа да Римини", опера в четири действия от Рикардо Дзандонай

Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..

публикувано на 20.12.24 в 15:10

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25
Пол-Рони Ейнджъл

Рокендрол легендата Пол-Рони Ейнджъл за първи път в България

Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..

публикувано на 18.12.24 в 18:52
Владимир Кираджиев

Радиосимфониците изпращат 2024 година с музика на Гершуин

На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..

публикувано на 17.12.24 в 11:50