Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спомен за Пенка Коева

7
Пенка Коева с Алексей Милковски в „Тоска“
Снимка: архив на Пловдивската опера

В предаването „Български изпълнители“ на програма „Христо Ботев“ честваме 90 години от рождението на Пенка Коева, които се навършиха на 16 март. Родена и отраснала в Пловдив, певицата отрано демонстрира певческия си талант. В пловдивското училище „Свети Патриарх Евтимий“ тя е била солистка на училищния хор, по-късно постъпва и в Държавното музикално училище (днес „Национално училище за музикално и танцово изкуство „Добрин Петков“). През 1948 г. е приета в Музикалната академия в София в класа по оперно пеене на изтъкнатия български композитор и вокален педагог проф. Георги Златев-Черкин. Още в студентските си години се изявява като гостуващ солист на Шуменската, Плевенската и Варненската филхармония, както и на сцената на Софийската държавна опера.

Пенка Коева в „Русалка“ на Даргомижски
Пенка Коева завършва академията с пълно отличие през 1953 г. и животът я отвежда обратно в родния град Пловдив. Заедно със свои колеги като Алексей Милковски, Иван Вампиров, Райна Кошевска, Таня Карловска, Руслан Райчев, тя е сред артистите, положили основите на Пловдивската опера, създадена същата година. Близо 40 години певицата не слиза от сцената, превъплъщавайки се в повече от 60 роли. Освен своите запомнящи се оперни героини, Пенка Коева поднася на публиката и великолепни интерпретации на творби от камерния репертоар. Сред първите ѝ роли в театъра са Тоска от едноименната опера на Пучини, Наташа от „Русалка“ на Даргомижски и Татяна от „Евгений Онегин“ на Чайковски. Откроява се с блестящ тембър, обемен и мощен глас, и не на последно място със забележително актьорско дарование.
Пенка Коева с Алексей Милковски в „Тоска“
Изключително висока оценка дава на певицата проф. Розалия Бикс. Тя пише: „Едно наистина мащабно явление на съвременната българска оперна сцена, еднакво представително за своя театър и за българския театър изобщо. В своята барокова царственост на сценично присъствие, чувствено обагрен и необикновено красив тембър, с непресторения си драматичен патос и импулсивност в общуването с партньора. Пенка Коева носи оперния театър едва ли не като първа своя отлика, нещо като „предупредителна“ окраска за непосветените в това изкуство. Фразира изразително, насища с достатъчно звук и най-тихите динамични отсенки на вокалната си изява, вярва си, живее на сцената в почти неспирна екзалтация“.

Пенка Коева е носителка на много отличия, сред които второ място на „Международния музикален конкурс“ в Женева през 1958. Година по-късно печели първа награда и златен медал на Седмия Световен младежки фестивал във Виена. А през 1959 г. ѝ е присъдена Димитровска награда – най-висшето държавно отличие в тогавашната Народна република България за приноси в областта на науката, изкуствата и културата.


В Златния фонд на Българското национално радио са запазени ценни материали за певицата. В предаването звучат изключително редки записи на фрагменти от творби на Франческо Чилеа, Александър Даргомижски, Ойген д‘Албер, Джакомо Пучини, Джузепе Верди, Роберт Шуман. Слушайте в петък, 1 април, от 23 часа.

Снимки: архив на Пловдивската опера


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Илина Тодорова и Аделина Александрова

Диригентката Илина Тодорова: Да живеем в настоящия момент!

"Това, което съм научила от децата като урок е, че те не преживяват за миналото, не кроят някакви страхотни и специални планове за бъдещето – те се радват на настоящия момент и това е много ценно, особено в днешно време – казва дългогодишната ръководителка на "Радиодеца". – Ние все се опитваме да направим от децата си всестранно развити личности –..

публикувано на 01.06.24 в 12:05
Джудит Блегън в ролята на Адина и Лучано Павароти като Неморино в

Лучано Павароти в "Любовен еликсир" на Доницети

В съботната вечер (1 юни от 20 часа) ще съпреживеем емоциите на екзалтираната публика в МЕТ преди 50 години. Тогава, на 6рил се състоял спектакъл на "Любовен еликсир" от Гаетано Доницети. Погледите на всички са вперени в Лучано Павароти. Медиите го преследваха навсякъде, а той често изпреварваше поредната порция въпроси: "Най-важното за мен ли? Ами,..

публикувано на 01.06.24 в 08:15

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 юни 2024 г.

1 юни 3.00 часа – Джузепе Верди (1813-1901), "Реквием". Изпълняват Мая Першон (сопран), Туне Кумерволд (контраалт), Брор Магнус Тьоденес (тенор), Мика Карес (бас), Филхармоничния хор на Осло и Филхармонията на Осло. Диригент Хан-На Чанг. 4.29 часа – Морис Равел (1875-1937), Струнен квартет във Фа мажор. Изпълнява "Нов хелзинкски квартет". 2 юни..

публикувано на 31.05.24 в 15:41

Юджийн Чаплин пред БНР: Искам хората да знаят, че баща ми беше и музикант

Юджийн Чаплин е роден през 1953 г. в Швейцария. Той е петото от осемте деца на Чарли Чаплин и Уна О’Нийл и единственият, който не практикува актьорската професия. Навлиза в музикалния бизнес като тонинженер и участва в записите на Дейвид Боуи, "Ролинг Стоунс" и "Куин" в прочутото студио в Монтрьо. Антония Барулова разговаря с него, а п оводът е..

публикувано на 31.05.24 в 09:05

За песен час

Проектът "За песен час" по едноименната песен на Борис Тричков популяризира училищни песни, създадени през първата половина на 20 век от български композитори като Панайот Пипков, Емануил Манолов, Йосиф Чешмеджиев, Димитър Христов, Любомир Пипков, Светослав Обретенов, Филип Кутев и други. Проф. Александър Куюмджиев, създател и диригент на камерен..

публикувано на 31.05.24 в 08:10