Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Съдържание на:

"Федора", опера в три действия от Умберто Джордано

Либретото на операта е на Артур Колаути по едноименната пиеса на Викториен Сарду.
Премиерата е на 17 ноември 1898 г. в Милано в "Театро Лирико" и има огромен успех. Главните партии на Федора и Лорис се изпълняват от Джема Белинчони и Енрико Карузо.

Действащи лица:
• Княгиня Федора Ромазова – сопран
• Граф Лорис Ипанов – тенор
• Де Сирие, дипломат – баритон
• Графиня Олга Сукарова – сопран
• Греч – бас – Йаспър Леве
• Барон Рувел – тенор – Марсел Бекман
• Лорек, хирург – баритон
• Боров, лекар – баритон
• Дезире, слуга – тенор
• Дмитрий, слуга – контралт
• Швейцарский пастир – контралт

Първо действие
Зимата на 1881 г. Дворецът на граф Владимир Андреевич в Санкт Петербург.
Слугите обсъждат господарските работи. Графът е успял да спечели благоразположението на богатата наследница княгиня Федора Ромазова и предстоящата сватба ще реши всичките му финансови проблеми. Появява се Федора. Тя е щастлива, защото ѝ предстои да стане съпруга на граф Владимир, когото е обикнала. Внезапно донасят тежко ранения граф. Заедно с него е и дипломатът Де Сирие, който обяснява, че графът е станал жертва на нападение на терористите-нихилисти, които държат в страх Санкт Петербург. Полицейският инспектор идва, за да разпита прислугата. Подозренията водят към граф Ипанов, който живее в съседната къща. Но за сега няма доказателства. Пристигналите лекари се опитват да помогнат на ранения. Федора се заклева пред старинния византийски кръст, който носи непрекъснато със себе си, че ще открие истината за покушението над любимия ѝ и ще отмъсти. За жалост усилията на докторите са били напразни. Владимир умира. Федора е неутешима.

Второто действие
Париж, салонът на Федора
Графиня Олга води на приема прочутия полски пианист Лазински, когото смятат за наследник на Шопен. Сред гостите е и почитателят на Олга Де Сирие. Барон Рувел води руския граф Лорис Ипанов и го представя на домакинята. Де Сирие посвещава на Олга руска песен, която имитира прочутия романс на Алябиев „Славеят“.
Федора не сваля очите си от Лорис. Тя не е забравила, че точно той е бил заподозрян в убийството на годеника ѝ. Гостите са поканени да присъстват на концерта. В салона остават само Лорис и Федора. Лорис ѝ признава любовта си, а тя казва, че на следващия ден се връща в Русия. Той ѝ признава, че не може да се върне в родината си, защото е убил граф Владимир Андреевич. Федора иска доказателства и се уговарят, че той ще дойде по-късно. Останала сама тя сяда и пише писмо на инспектора в Русия, в което го уведомява, че граф Ипанов е признал за убийството на граф Владимир. Тя моли Де Сирие да изпрати писмото в Санкт Петербург с дипломатическата поща. Концертът е прекъснат от вестта за убийството на цар Александър в Санкт Петербург. Гостите се разотиват. В това време се връща Лорис и носи писмо, което доказва, че Владимир е бил любовник на неговата съпруга Ванда. След като ги е видял Владимир пръв е стрелял и го е ранил, но Лорис е бил по-точен. Това няма нищо общо с политически тероризъм. Федора е изумена. Значи графът още преди да се ожени за нея ѝ е бил неверен. От скръбта и любовта към загиналия любим не остава и следа. Тя може да се отдаде изцяло на обзелите я силни чувства към Лорис.

Трето действие
Вила в Швейцария
Федора и Лорис са щастливи заедно. Утрото донася песента на швейцарското овчарче. Лорис трябва да слезе до пощата в селото. В това време се явява Де Сирие. Дошъл е да навести Олга Сухарева, която също живее във вилата. Двамата обменят последни светски новини и дипломатът ѝ съобщава, че полският пианист, който е свирил на приема в Париж всъщност е бил таен агент. Де Сирие кани Олга на разходка с велосипеди. След като Олга излиза, за да се преоблече, Де Сирие съобщава лошите вести на Федора. В Петербург са били свалени всички обвинения от Лорис, но е арестуван по-малкият му брат Валериян. Затворен е в Петропавловската крепост, където загинал по време на наводнение. Майката на Лорис и Валериян не могла да преживее смъртта на сина си и починала. Федора е отчаяна. С писмото си тя е погубила най-близките хора на своя любим. Мрачен във вилата се връща Лорис. Получил е вестта за смъртта на брат си и майка си. Приятелят му е написал, че всичко това се е случило благодарение на донос на руска дама от Париж. Федора признава, че това е тя. Лорис се нахвърля върху нея с тежки обвинения и я проклина. Федора целува кръста и пада на земята. В кръста тя е скрила отрова. Потресен Лорис се опитва да ѝ обясни, че оттегля обвиненията си и че я обича, но напразно. Федора умира.

По публикацията работи: Росица Михова
ВИЖТЕ ОЩЕ

Шедьовър на Бритън на оперната сцена в Брюксел

Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита за един от шедьоврите в оперната литература, създадени след Втората световна война. Световната премиера на"Въртенето на винта" е през 1954 г. в театър "Ла Фениче" във Венеция, представена от..

публикувано на 19.05.24 в 08:15
The Crossover Trio и Теодосий Спасов

Теодосий Спасов и The Crossover Trio с нов музикален проект на българска сцена

На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното Средиземноморие и Балканите в Sofia Live Club. Виртуозният музикант превръща изпълненията си в необикновен синтез между традиционен фолклор и класически джаз, а гръцкото трио ще се включи с мелодии на..

публикувано на 18.05.24 в 08:25
Борис Христов  в ролята на хан Кончак в „Княз Игор”

Борис Христов като Галицки и Кончак в "Княз Игор" на Бородин

На 18 май преди 110 години е роден   Борис Христов . Избрахме запис от Златния фонд на БНР, който със сигурност ще изостри любопитството ви: "Княз Игор" от Бородин. Осъществен е през 1966 година в Париж с изцяло български състав. В ролите на Галицки и Кончак ще слушате Борис Христов. Това е период на върховно изпитание за великия певец. През 1964..

публикувано на 18.05.24 в 07:50
Станислав Почекански и Аделина Александрова в студиото на програма „Христо Ботев“

Станислав Почекански: Успехите на моите ученици са двигател, който ме кара да вървя напред

"Общуването с младите хора не само ме зарежда, но и ме обогатява – казва Станислав Почекански. Вече девет години той е Председател на Съюза на българските музикални и танцови дейци, но освен това е и великолепен цугтромбонист и преподавател, който заслужено се гордее с постиженията на своите ученици от класа по камерна музика. – Със своя мироглед и..

публикувано на 17.05.24 в 15:45
Гергей Мадараш, гост-диригент

Томас Аунер и Гергей Мадараш в дебют със Симфоничния радиооркестър

Интригуваща и стилно подбрана програма предлага Симфоничният оркестър на Националното радио на 17 май, петък, от 19.00 часа , който ще бъде излъчен в пряко предаване на вълните на програма "Христо Ботев". Концертът в столичната зала "България" под надслов "Симфонични контрасти" под палката на унгарския гост-диригент Гергей Мадараш, който..

публикувано на 17.05.24 в 08:58