"Не е луд гидията, а този, който го пусна на сцената на Софийската опера..." – как изглежда карикатурата във в-к "Стършел" веднага след премиерата на операта "Луд гидия" през 1959 г. разказва самият автор.
Ако можем да определим най-същественото за наследството, което оставя, ще започнем най-напред с учебниците по хармония и елементарна теория на музиката – основни за всеки български музикант от десетилетия насам.
Всички композитори, диригенти, музиковеди от поколенията между 1947 до 1992 г., са били негови студенти. Парашкев Хаджиев е професор в ДМА в София повече от 40 години. Между тях са Добрин Петков, Симеон Пиронков, Пенчо Стоянов, Иван Маринов, Константин Илиев, Бенцион Елиезер, Дора Драганова, Александър Текелиев...
Парашкев Хаджиев е най-продуктивният български композитор на музикално-сценични творби. Той е първият ученик по композиция на Панчо Владигеров, син на легендата Тодор Хаджиев.
Благодарение на Златния фонд на БНР, в който се пазят невероятни документи и разказани спомени, имате възможността да чуете самия професор, с ненадминатата му духовитост, за която също се носят легенди.
Иван Генов, известен в миналото автор на текстове за песни, който сътрудничи на Хаджиев при написването на оперетата "Айка", предлага на композитора да напише либрето за лирико-комична опера по сюжета на известното стихотворение на Пенчо Славейков – "Луд гидия". Идеята на Иван Генов допада на Хаджиев и той се съгласява. Стихотворението е само повод за създаване на либретото. Парашкев Хаджиев работи бързо и с голямо увлечение върху тази опера, завършва музиката си в много кратък срок – само за няколко седмици. Първото представление на операта "Луд гидия" се състои на 30 ноември 1959 г. по време на IV преглед на българското музикално творчество в Софийската опера. Операта е поставена музикално от диригента Асен Найденов, а сценично – от режисьора Драган Кърджиев. Публиката я посреща възторжено и операта "Луд гидия" влиза трайно в репертоара на всички български оперни театри. Поставяна е и в различни оперни театри в Европа. Записът, който е избран е Таню Божков (Радан), Соня Хамерник (Раданица), Валентина Александрова (Зорница), Георги Вълчев (Илия), Михаил Михайлов (Мечо), Таня Карловска (Куна), Асен Чавдаров (поп Матей), Диньо Динев (Кадия), Асен Траянов (Осман). Хорът и оркестърът на Пловдивската опера са под диригентството на Кръстю Марев. Спектакъл от 1969 г.
За сюжет на операта "Майстори" Парашкев Хаджиев избира драмата на Рачо Стоянов, забележителна със силните преживявания на героите, майсторски изваяните образи и богатия поетичен изказ. Композиторът, сам написва либретото, като се придържа към сюжета и образно-поетичния език на Рачо Стоянов. Либретото е изградено върху основния конфликт на драмата и е изчистено от всичко, което би отклонило вниманието от централната сюжетна линия. Композиторът завършва операта си през 1965 г. Отначало той я нарича "Облог", но после се връща към оригиналното наименование.
Операта "Майстори" е играна за пръв път на 9 октомври 1966 г. в Софийската опера. Творбата е поставена от диригента Иван Маринов и режисьора Михаил Хаджимишев. В предаването звучат откъси именно от премиерата с Катя Попова (Милкана), Борис Богданов (Тихол), Димитър Петков (Найден), Любомир Бодуров (Живко), Георги Генов (Добри), хор и оркестър на Софийската опера, дирижира Иван Маринов.
"Севилският бръснар" или закачливата, но и реалистична музикална комедия на Джоакино Росини се появява отново на сцената в ексцентричната постановка на режисьора Бартлет Шер в сезона на съботните матинета на "Метрополитън опера" – Ню Йорк на 31 май 2025 г. Мецосопраното Айгул Ахметшина, която триумфира миналия сезон като Кармен на Бизе, сега се..
1 юни Свири Националният симфоничен оркестър на РАИ с диригент Андрес Ороско-Естрада. 3.00 часа – Антонин Дворжак (1841-1904), Концерт за виолончело в си минор, оп. 104. Солист: Пабло Ферандес (виолончело). 3.42 часа – традиционна каталунска, El cant dels ocells (Песента на птиците). Изпълнява Пабло Ферандес (виолончело). 3.46 часа – Рихард Щраус..
Красимира Стоянова, Анна Нетребко, Елина Гаранча и Хуан Диего Флорес са сред звездите в новия сезон на Миланската Скала. Откриването на 7 декември е с операта "Лейди Макбет от Мценска губерния" на Дмитрий Шостакович . За първи път от десет години насам сезонът се открива с музика на композитор, който не е италианец. Изненадата тази година..
На 29 май "Кварто квартет" представят в Пловдив музикалния спектакъл "Гласове и струни", заедно с хор "Мистерията на българските гласове", с авторската музика на Георги Андреев и Калина Андреева (контрабас). На сцената на Античния театър с тях ще излязат група "Молец" и Скилър. Българските зрители ще аплодират продукция, която вече имаше успех по..
Утре, 29 май, в бар "Петък" ще се състои официалното представяне на новия албум и видео проект, създадени от български музиканти с фокус върху темата за психичното здраве. Вокалистът и китарист на група "Последно повикване" – Цветан Андреев, сподели подробности за инициативата в ефира на Lege Artis. По думите на Цветан идеята за албума не е била..
Политическите процеси в България коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Веселин Стойнев , автор в DW и заместник главен редактор на "Би..
От днес в галерия "Риволи" може да бъде видяна изложбата "Френското изкуство". Галерия "Риволи" представя изложбата "Френското изкуство", която събира в..
Рубриката "Съдебната практика на Съда на Европейския съюз" на предаването "Законът и Темида" се излъчва със съдействието на Съда на Европейския съюз...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg