Само седем месеца след световната премиера в Ла Скала през 1926 г., "Турандот" е поставена и в Ню Йорк. По това време вече шедьоврите на Пучини – "Тоска", "Мадам Бътерфлай" и "Бохеми" са основни в репертоара на театъра. От друга страна "Момичето от запад" и "Триптих" са представени за първи път именно в Метрополитън, така че Пучини очевидно е имал специално място в сърцето на американската публика още приживе. Първата постановка на "Турандот" е пищна и разкошна, както и последната. Самата опера, като че ли не предполага друг вид успешен режисьорски прочит. Според първите критики зад океана – "Това е опера, в която, и окото, и ухото трябва да бъдат погълнати еднакво".
Наричат я – "италианското фентъзи в приказен Китай, с грандиозни дворцови сцени и героични гласовити певци."
Първата постановка в Мет е събрала 650 души на сцената, освен главните изпълнители. В договора с издателя на Пучини, Рикорди, се посочва Тулио Серафин за диригент на премиерата. Знаменитият италианец започва тук още през 1924 г. като главен диригент на италианския репертоар. Виенската дива Мария Йерица, която пее за първи път в Метрополитън пет години по-рано, превръща ролята в своя запазена марка. Не слиза от сцената цели четири сезона. Достойният ѝ спътник е Джакомо Лаури-Волпи. Турандот на Йерица се помни и с още нещо – огромният и тежък 6-метров шлейф на костюма, който певицата самоотвержено "понасяла" във всеки спектакъл.
Вероятно трудността по намиране на достойни за ролите певци оправдават 30-годишното отсъствие на заглавието от сцената в Ню Йорк след първоначалния фурор. Това са и годините на Голямата депресия и Втората световна война, които също не предразполагат към подобно разточителство.
Голямото завръщане на "Турандот" в Метрополитън е през 1961 г. също с разкошна постановка и още по-разкошни певци – Биргит Нилсон и Франко Корели. Двамата остават в историята на театъра с 54 пъти Калаф за Корели и 52 пъти Турандот за Нилсон за 15 години непрекъснат успех. Техен диригент на премиерата е друга легенда, Леополд Стоковски, който дебютира с "Турандот" в Метрополитън и 12-е изпълнения през 1961 г. ще бъдат единствените, които той дирижира тук в дългата си и богата кариера.
През 1987 г. идва време за нова постановка на "Турандот", която се възползва от значително подобрените технически възможности на новата сцена, открита през 1966 г. Режисьорът е Франко Дзефирели. Отново богата, цветна и грабваща окото. Турандот на Дзефирели се превръща в шоуто, което трябва да се види в Ню Йорк, в задължителна атракция. Вече 35 години и над 200 изпълнения възхищението не стихва. Джеймс Ливайн, артистичният директор на Мет през 1987 г., дирижира силен актьорски състав на премиерата – Ева Мартон в главната роля и Пласидо Доминго като Калаф. Актьорите през тези години се сменят често, но също спират дъха – Гена Димитрова, Мария Гулегина, Гуинет Джоунс и Нина Стеме в главната роля; Марсело Алварес, Марчело Джордани и Лучано Павароти като Калаф; Анджела Георгиу, Анита Хартиг и Тереза Стратас като Лиу.
Най-новото възраждане е от есента на 2019 г. с Кристин Гьорке – Турандот, Юсиф Айвазов – Калаф и Елеонора Бурато като Лиу, под диригентската палка на музикалния директор Яник Незе-Сеген.
През 2022 г. в ролята на Турандот е украинката Людмила Монастирска (заместила Анна Нетребко), южнокорейската звезда на Метрополитън Йонхун Лий е Калаф, албанското сопрано Ермонела Яхо – Лиу и ветеранът Феручо Фурлането – Тимур. Диригентът е Марко Армилиато.
Спектакълът ще се предава директно по програма "Христо Ботев" на 7 май от 20 часа.
Снимки: Кен Хауърд / Мет Опера
"Една уста, едно банджо, един стол, двама души" – така започва описанието на примитивното рокендрол/индъстриъл фолк/musique brute дуо Cantenac Dagar от Тулуза, Франция, създадено през 2013г. от Стефан Бараскюд (банджо) и Емрик Ено (бийтбокс, вокали, касетки, хармоника, чанове и звънци). Но това е само скромното и минималистично въведение,..
Цигуларят Иван Пенчев и арфистката Деница Димитрова имат необикновено предложение за красива софийска вечер с музика, която несъмнено ще бъде подарък за меломаните. Ще слушаме дует от изключителни инструменти за България – една от най-забележителните италиански цигулки на 20 век и великолепната концертна арфа "Lyon & Healy" Style 30. В..
"Опет" — опет, ако използвам българското диалектно наречие за "пак, още веднъж". Къде е тЕкла вОда, опЕт ке тЕчит! , както възкликва класикът Иван Вазов. Където е текъл прогрокът, ще тече още веднъж – този път в столичната Asics Arena на 10 октомври. Спектакълът на знаменитата банда в България е част от световното ѝ турне в подкрепа на..
На 5 октомври 2025, 17.00 часа на сцената на Музикален театър балет "Арабеск" ни кани на първото си представление за новия сезон "BarrocoLife – Съвършеното несъвършенство". В програмата на вечерта са включени две едноактни миниатюри, в които хореографите са използвали музика на известни барокови композитори. Анна Донева работи по "Четирите..
Съботната оперна вечер (4 октомври от 20 часа) по програма "Христо Ботев" е посветена на 200-годишнината от рождението на "краля на валса" Йохан Щраус-син. Неговата жизнерадостна, вдъхновяваща музика ни съпровожда традиционно в началото на всяка нова година. Творбите му са еднакво популярни сред различните социални прослойки на неговото съвремие...
Днес и утре (9 и 10октомври) Университетът по архитектура, строителство и геодезия ще бъде домакин на третото издание на форума "Дни на кариерата –..
На 10-ти октомври, в Световния ден на психичното здраве, граждански организации, ученици и учители ще дискутират на форум "Сцена за агресията в училище" в..
"Една уста, едно банджо, един стол, двама души" – така започва описанието на примитивното рокендрол/индъстриъл фолк/musique brute дуо Cantenac Dagar..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg