Само седем месеца след световната премиера в Ла Скала през 1926 г., "Турандот" е поставена и в Ню Йорк. По това време вече шедьоврите на Пучини – "Тоска", "Мадам Бътерфлай" и "Бохеми" са основни в репертоара на театъра. От друга страна "Момичето от запад" и "Триптих" са представени за първи път именно в Метрополитън, така че Пучини очевидно е имал специално място в сърцето на американската публика още приживе. Първата постановка на "Турандот" е пищна и разкошна, както и последната. Самата опера, като че ли не предполага друг вид успешен режисьорски прочит. Според първите критики зад океана – "Това е опера, в която, и окото, и ухото трябва да бъдат погълнати еднакво".
Наричат я – "италианското фентъзи в приказен Китай, с грандиозни дворцови сцени и героични гласовити певци."
Първата постановка в Мет е събрала 650 души на сцената, освен главните изпълнители. В договора с издателя на Пучини, Рикорди, се посочва Тулио Серафин за диригент на премиерата. Знаменитият италианец започва тук още през 1924 г. като главен диригент на италианския репертоар. Виенската дива Мария Йерица, която пее за първи път в Метрополитън пет години по-рано, превръща ролята в своя запазена марка. Не слиза от сцената цели четири сезона. Достойният ѝ спътник е Джакомо Лаури-Волпи. Турандот на Йерица се помни и с още нещо – огромният и тежък 6-метров шлейф на костюма, който певицата самоотвержено "понасяла" във всеки спектакъл.
Вероятно трудността по намиране на достойни за ролите певци оправдават 30-годишното отсъствие на заглавието от сцената в Ню Йорк след първоначалния фурор. Това са и годините на Голямата депресия и Втората световна война, които също не предразполагат към подобно разточителство.
Голямото завръщане на "Турандот" в Метрополитън е през 1961 г. също с разкошна постановка и още по-разкошни певци – Биргит Нилсон и Франко Корели. Двамата остават в историята на театъра с 54 пъти Калаф за Корели и 52 пъти Турандот за Нилсон за 15 години непрекъснат успех. Техен диригент на премиерата е друга легенда, Леополд Стоковски, който дебютира с "Турандот" в Метрополитън и 12-е изпълнения през 1961 г. ще бъдат единствените, които той дирижира тук в дългата си и богата кариера.
През 1987 г. идва време за нова постановка на "Турандот", която се възползва от значително подобрените технически възможности на новата сцена, открита през 1966 г. Режисьорът е Франко Дзефирели. Отново богата, цветна и грабваща окото. Турандот на Дзефирели се превръща в шоуто, което трябва да се види в Ню Йорк, в задължителна атракция. Вече 35 години и над 200 изпълнения възхищението не стихва. Джеймс Ливайн, артистичният директор на Мет през 1987 г., дирижира силен актьорски състав на премиерата – Ева Мартон в главната роля и Пласидо Доминго като Калаф. Актьорите през тези години се сменят често, но също спират дъха – Гена Димитрова, Мария Гулегина, Гуинет Джоунс и Нина Стеме в главната роля; Марсело Алварес, Марчело Джордани и Лучано Павароти като Калаф; Анджела Георгиу, Анита Хартиг и Тереза Стратас като Лиу.
Най-новото възраждане е от есента на 2019 г. с Кристин Гьорке – Турандот, Юсиф Айвазов – Калаф и Елеонора Бурато като Лиу, под диригентската палка на музикалния директор Яник Незе-Сеген.
През 2022 г. в ролята на Турандот е украинката Людмила Монастирска (заместила Анна Нетребко), южнокорейската звезда на Метрополитън Йонхун Лий е Калаф, албанското сопрано Ермонела Яхо – Лиу и ветеранът Феручо Фурлането – Тимур. Диригентът е Марко Армилиато.
Спектакълът ще се предава директно по програма "Христо Ботев" на 7 май от 20 часа.
Снимки: Кен Хауърд / Мет Опера
Наситената програма в културния живот на столицата не е пречка и на морето да се организират паметни музикални събития. Концерт с международен мащаб акостира в Бургас и това лято. На 2 август пристанището в морския град ще се превърне в сцена за една от най-оригиналните и любими певици на съвременната сцена – Рошийн Мърфи. Очакваме..
Съботната оперна вечер посвещаваме на шведския сопран Биргит Нилсон. Ще я чуем в няколко фрагмента из опери на Рихард Вагнер. Като цялостен образ тя се превъплъщава в ролята на Реция от операта "Оберон" на Карл Мария фон Вебер. Запис под диригентството на Рафаел Кубелик и с участието на Доналд Гроуб, Марга Шимл, Джулия Хамари, Оже Арлийн, Пласидо..
В тазгодишното издание на фестивала във фокус са българските музиканти. Концепцията на музикалното събитие е да кани имена, които са желани и помнещи се от публиката, която специално се събира пред сцената до хотел "Рила", за да ги чуе. Тази година пристигат Дърти Луупс (Швеция) и Нгуен Ле "Силк&Сенд" трио (Франция). Фестивалът ще бъде открит от..
О, да! Легендарната група "Гънс ен' Роузес" обяви своето дългоочаквано завръщане в София като част от мащабното си турне през 2025 година. Вторият десант на патлаците и розите предстои отново на стадион "Васил Левски" тази вечер. Във въздуха припуква електричеството на нетърпеливото очакване за фалцетните височини на Аксел, Кавалерът на розите с..
В предаването "Български изпълнители" ще ви срещнем с младата българска пианистка Рая Костова. Музикант с интересен житейски и професионален път, който започва от Варна от Националното училище по изкуствата "Добри Христов", където Рая е в класа по пиано на Боян Бъчваров и я отвежда през 2009 г. в Кралската академия по музика в Лондон, с пълна..
Тоталния разпад на обществения диалог, речевата агресия и върховенството на политическото клише коментират в предаването "Мрежата" д -р Антоанета..
В рубриката "Културен отпечатък" на Terra Култура фаготистът Георги Шашиков сподели своята вдъхновяваща история – история, в която музиката не е..
Започва седмото издание на Международния фестивал на музиката и изкуствата Jam on the River. Мотото на форума тази година е "Свободата е култура". Сред..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg