9 май – Денят на Европа, според едни, Денят на Победата, според други. Трети го честват като Ден на майката, четвърти – като Ден на учителя. Някъде по света 9 май е Ден на освобождението, Ден на независимостта и дори Ден на възпоменанието. Денят е важен и защото е рождена дата на музиканти като Джовани Паизиело, Булат Окуджава, Били Джоел, или Ан Софи фон Отер. Но все пак, в последните десетилетия 9 май за нас е преди всичко Денят на Европа, затова в Музикалната вечер в понеделник (9 май, от 19.30) почитателите на класиката имат рядката възможност да чуят последния Европейски концерт на Берлинската филхармония, който се състоя само преди дни – на 1 май, в латвийския град Лиепая.
Серията Европейски концерти на Берлинската филхармония започва през 1991 г. по идея на Клаудио Абадо, който около две години преди това е избран за главен диригент и артистичен директор на най-престижния симфоничен състав в света, след смъртта на Херберт фон Караян. Първият Европейски концерт е дирижиран от Абадо на 1 май 1991 в Прага. В следващите три десетилетия всяка година на 1 май Берлинските филхармоници представят поредния си Европейски концерт в различни прочути зали и исторически сгради из цяла Европа – от Палацо Векио във Флоренция до Прадо в Мадрид, от Версай в Париж до Театър Одеон в подножието на атинския Акропол, от Истанбул до Оксфорд, от Палермо до Санкт Петербург. Датата е знакова – 1 май 1882 е денят на официалното основаване на Берлинската филхармония.
На 1 май преди 140 години група от 54-ма амбициозни музиканти формира в Берлин независим оркестър – ражда се Берлинската филхармония. Първият ѝ ръководител е Ханс фон Бюлов, един от най-прочутите диригенти на XIX век, виртуозен пианист и композитор. Тъй като Ханс фон Бюлов е изключителен музикант, той залага основата на отличителния и безпогрешно разпознаваем стил на музициране на Берлинската филхармония. Негови наследници са трима диригенти-легенди: Артур Никиш, Вилхелм Фуртвенглер и Херберт фон Караян. Всеки от тях ръководи филхармонията в продължение на около три десетилетия и всеки от тримата е важен фактор за развиването на невероятния берлински звук. В ерата на Караян – не само изумителен музикант, а и гениален мениджър и експерт по връзки с обществеността и медиите, Берлинската филхармония става световноизвестна с много турнета и внушителен брой звукозаписни реализации. След смъртта на Караян през 1989 г., оркестрантите избират за свой лидер един от гениите на ХХ и XXI век, "най-естествения и най-завладяващ от диригентите" – Клаудио Абадо, който разширява рамките на репертоара със съвременни творби и въвежда програмни цикли, фокусирани върху определени теми. Невероятно харизматичният Саймън Ратл, който наследи Абадо и беше главен диригент от 2002 до 2018 г., изпълняваше с Берлинската филхармония музика от епохата на барока до произведения, създадени в последните години. А на 19 август 2019 г. руският евреин Кирил Петренко официално встъпи в длъжност като главен диригент на най-престижния световен оркестър с амбициозна програма за първия сезон, включваща например Деветата симфония на Бетовен, Шестата на Малер, творби на Сергей Рахманинов и Йозеф Сук, както и операта "Фиделио".
Изборът на Петренко бе съпроводен от най-ожесточената дискусия в историята на знаменития оркестър. Никога няма да забравя един вопъл, публикуван в немската преса: "Еврейски гном ще ръководи Берлинската филхармония!". След цяла година слухове, обсъждания, притеснения и спорове, през октомври 2016 ръководният екип на филхармонията официално обяви, че Кирил Петренко ще наследи Саймън Ратл на поста главен диригент и ще встъпи в длъжност на 19 август 2019. Така дребничкият и не особено симпатичен на пръв поглед маестро влезе в историята като първият евреин и първият роден в Русия главен диригент на Берлинската филхармония.
Петренко е роден в Омск на 11 февруари 1972. Баща му – цигуларят Гари Петренко, е заслужил артист на Руската федерация и концертмайстор на Омския СО, майка му е музиковед. Като дете Кирил свири на пиано, дебютира на сцена на 11-годишна възраст. Когато е на 18 заедно със семейството си емигрира в Австрия, където баща му започва работа в провинциален оркестър. Кирил Петренко завършва Университета за музика и изпълнителски изкуства във Виена в класа по дирижиране на Урош Лайовиц. Посещава майсторски класове на Мюнг-Вун Чунг, Едуард Даунс, Петер Йотвьош и Семьон Бычков. От 1997 до 1999 г. е капелмайстор във Виенската Фолксопер, продължава като Генерален музикален директор на Театъра в Майнинген, където прави впечатление с представянето на всички опери от тетралогията "Пръстенът на нибелунга" в четири последователни вечери през 2001. Повече от десетилетие по-късно – през 2013 г., Кирил Петренко направи фурор с Вагнеровата тетралогия в Байройт и беше поканен да дирижира цикъла отново през 2014 и 2015 г. Кариерата му продължава в Комише Опер – Берлин, а докато е там, дебютира в Баварската държавна опера през 2003 и на пулта на Берлинската филхармония през 2006. През 2013 г. встъпва в длъжност като Генерален музикален директор на Баварската Държавна опера. Днес Кирил Петренко е изцяло отдаден на работата си с Филхармонията в Берлин, за която казва още след първия съвместен концерт в далечната 2006 година, с програма, включваща творби на Барток и Рахманинов:
"Най-забележителното в Берлинската филхармония е способността и смелостта на всеки отделен музикант, независимо дали е солист от дървените духови или тутист от щрайха, да излъчва невероятна свобода, докато свири. Тази свобода поддържа цялата структура видима през цялото време, това е контролиран риск, в който общата съгласуваност не започва да се колебае и който въпреки всичко позволява пълно освобождаване по време на изпълнението".
Както отбелязват критици: "Неистовата музикална емоционалност на Петренко" и "задълбочените му интерпретации" винаги са магнетично-електризиращи както за оркестъра, така и за публиката. За съжаление, настоящият изключително талантлив и достоен главен диригент на Берлинската филхармония нямаше възможността да дирижира Европейските концерти на 1 май 2020 и 2021 г. в някоя от големите музикални столици на Стария континент. Причината е ясна – пандемията, която ограничи Берлинските филхармоници в техния град и тяхната зала. Затова пък концертът на 1 май 2022 беше планиран за представяне на много специално място – в Националния академичен театър за опера и балет в Одеса, Украйна. Емблематичният град, известен като "столица на хумора" и най-доброто място за живеене в Украйна, е бил избран за локация на Европейския концерт доста преди 24 февруари 2022, но продължи да изумява посетителите на сайта на Берлинската филхармония повече от месец, докато в първите дни на април все пак не бе обявено, че концертът на Берлинските филхармоници няма да се състои в Одеса, където в момента се разиграва съвсем друг театър. Европейският концерт бе преместен в Голямата кехлибарена концертна зала в Лиепая – популярен курорт в Западна Латвия, разположен на брега на Балтийско море. Първоначалната програма също бе променена. В знак на солидарност с народа на Украйна Кирил Петренко и Берлинските филхармоници включиха в Европейския концерт пиесата за струнен оркестър "Елегия" на украинския композитор Валентин Силвестров. Реверанс към домакините е първата творба – "Музика Долороза" на прочутия латвиец Петерис Васкс. Звездната солистка е родената в Рига оперна дива Елина Гаранча, която се гордее с латвийските си корени. Тя изпълнява известния цикъл "Народни песни", създаден от Лучано Берио специално за изумителния глас на първата му съпруга – Кати Берберян. Участието на Гаранча в събитие в подкрепа на Украйна не е случайно. Няколко дни след началото на войната певицата заяви в официалния си профил във Фейсбук:
"Скъпи приятели, информирам ви, че миналия четвъртък, в първия ден на атаката срещу Украйна, се оттеглих напълно от всякакви бъдещи концерти в Русия. Намирам за безотговорно и крайно неморално името ми да се свързва с всякакви събития в страна, която е решила да се включи в престъпната война, водена от руския режим срещу демократичната и независима нация на Украйна и срещу европейското отворено общество като цяло. Не мога да подкрепя хората, които подкрепят Путин и неговия режим, дори ако тези хора са се оказали в капан, който не им позволява открито и честно да изкажат мнението си. Като латвийка знам какво е инвазия и окупация, като майка уча децата си на смисъла на морала, тъй че аз заставам с моя глас за свободата и независимостта на Украйна! Войната НЯМА решение! Музиката наистина трябва да обединява. Какъв би бил светът без културен обмен помежду ни? Но, както показва историята, ние можем и трябва да можем да избираме коя идеология на политическите лидери да следваме!".
Дали водена от идеология, дали просто от човещина и емпатия, но доста сдържаната, на моменти хладна интерпретаторка Елина Гаранча се преобразява на сцената в Лиепая. Изпълнението на "Народни песни" за мецосопран и оркестър от Лучано Берио е красиво, прецизно, достойно и много емоционално.
В програмата на Европейския концерт следва симфоничната рапсодия "Тарас Булба" на Леош Яначек, вдъхновена от едноименната повест на Гогол, а на финала Берлинските филхармоници взривяват залата с великолепно изпълнение на патриотичната симфонична поема "Финландия" на Жан Сибелиус.
Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..
Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
Християн Георгиев е кадет в Националния военен университет "Васил Левски" в град Шумен, носител на именната стипендия "Кольо Фичето", връчвана от фондация..
В aртпространството на галерия Heritage, новият aртцентър в сърцето на София, е представена самостоятелна изложба на художника от старата школа майстори –..
Младият художник Димитър Павлов вече оставя своя културен отпечатък с изложбата "Писма и ноктюрни" – до 14 декември в галерия "Сердика". Това е..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg