В две от летните издания (13 и 20 юли) предаването за съвременна музика "Контемпо" предизвиква интереса на слушателите с нови произведения в изпълнение на Симфоничния оркестър на Сан Франциско. Авторите са легенди като Албан Берг и Джон Адамс, както и почти непознати у нас творци: Адам Шьонберг, Джулия Уулф, Арън Зигман.
Оркестровата пиеса "Все още танцувам" ("I still dance") на Джон Адамс е посветена на Майкъл Тилсън Томас и неговия съпруг – Джошуа Робинсън. Композирана е за 25-ия и последен сезон на диригента с Оркестъра на Сан Франциско, като Адамс споделя, че е имал желание да отпразнува вечната младолика жизненост, която Майкъл Тилсън Томас и неговият съпруг притежават. Джон Адамс казва, че за партитурата е бил вдъхновен от разнообразни източници: Бетовен, оркестъра на Дюк Елингтън, ритмите на Япония и Западна Африка.
Когато през 2018 година Адам Шьонберг получава телефонно обаждане с поръчка за нова пиеса от Симфоничния оркестър на Сан Франциско, той чете статия в Ню Йорк Таймс, озаглавена "Да изгубиш Земята: Десетилетието, в което почти спряхме климатичните промени" от Натаниел Рич. Шьонберг казва: "Ударните инструменти са били средство за нашите предци да комуникират и изразяват любов и радост, опасност и оцеляване. На второ място едва след човешкия глас, ударният инструмент е бил свидетел как Земята преминава през различните етапи на развитието си, включително разрухата в сегашно време заради глобалното затопляне. "Losing Earth" е създадена в чест на тази многогодишна история". Пиесата е написана за солист-перкусионист и оркестър. Посветена е на водача на секция "ударни инструменти" в Симфоничния оркестър на Сан Франциско – Джейкъб Нисли.
"Изворът на живота" ("Fountain of youth") на Джулия Уулф е поръчана от Майкъл Тилсън Томас за неговия оркестър New World Symphony. Композиторката и диригентът заедно стигат до решението да бъде написано нещо "сериозно - забавно". "Изворът на живота" е посветен на "невероятния оркестър от млади хора" и "вечно младия" Майкъл Тилсън Томас. Джулия Уулф споделя: "Композирането на музика за мен е автобиографично, дори плашещо детайлно. Това произведение е много, много лично. То изобразява мен, преминаваща през път, вслушвайки се в радостния глас на младостта ми… Човечеството е търсило извора на живота в продължение на хиляди години с мисълта, че ако се къпеш или пиеш от извора, ще бъдеш преобразен, подмладен. Моят извор на живота е музиката и в този случай предлагам на оркестъра едно дръзко, енергично и високо интензивно плуване".
"Три пиеси за оркестър", създадени от Албан Берг през 1914 г., са посветени на неговия учител – Арнолд Шьонберг, като подарък за неговия 40-ти рожден ден. Интересен факт е, че Берг посвещава пиесите: "На учителя ми - Арнолд Шьонберг, с неизмерима благодарност и любов", но не успява да ги завърши навреме за рождения ден на Шьонберг. Вместо това, когато ги завършва, записва дата три седмици преди повода – 23-ти август, което е доста озадачаващо, защото точно както Шьонберг е бил суеверен по отношение на числото 13, Берг е бил суеверен към числото 23.
На финала на предаването звучи американска премиера, състояла се на 14 февруари 2020 г. "Tango Manos" от Арън Зигман – известен с музиката към "Тетрадката" и "Сексът и градът". Този популярен автор е писал аранжименти за изпълнители като Арита Франклин, Рей Чарлз, Тина Търнър, Джон Леджънд и други. Първата среща с пианиста Жан Ив Тибoдее през 2016, когато работят върху саундтрака на филма "Уейкфийлд". А когато диригентът на Китайската Филхармония - Лонг Ий, се свързва с Тибодес идея за клавирен концерт-танго, Зигман е първо първото име, за което пианистът се сеща. Оказва се, че Зигман усилено е изучавал жанра на тангото и съвместната работа на Музикалния фестивал на Пекин, Френското радио, и Оркестъра на Сан Франциско започва. Световната премиерата е през октомври 2019 година в рамките на Пекинския музикален фестивал в изпълнение на Филхармонията на Китай под палката на Лонг Ий.
Според правилата на Европейския съюз за радио и телевизия можете да чуете новите творби, представени в "Контемпо" на сайта на БНР в рамките на 30 дни. Първата част – от 14 юли до 12 август включително."Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
След два студийни албума и един концертен дуетът Димитър & Христо издава "Несломен". Новият албум включва осем песни, повечето от които са в колаборация с цигуларката Анна-Мария Тамахкярова, позната като ANIMA. "Несломен" се казва и първата песен от албума, която има кънтри-етно звучене. "Тази дума отговаря на много неща и по някакъв начин ще..
Прочутият мюзикъл "Криворазбраната цивилизация" по пиесата на Добри Войников оживя на сцената на Националния музикален театър "Стефан Македонски". Режисьор на спектакъла е Николай Гундеров, познат на публиката с неподправения си почерк в жанра комедия. Той е и сценарист на новия текст по пиесата на Добри Войников, където героите са поставени в..
Ако не сте се самоизолирали от политическото ни злободневие, защото немалко от нас наистина са го направили, и сте слушали внимателно това, което говорят..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството..
За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg