Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Летни вечери с нова музика, представена в последните сезони в Сан Франциско (втора част)

Снимка: sfsymphony.org

В две от летните издания (13 и 20 юли) предаването за съвременна музика "Контемпо" предизвиква интереса на слушателите с произведения, създадени през ХХ и XXI век в изпълнение на Симфоничния оркестър на Сан Франциско. Програмата от 20 юли включва музика от почти забравената в продължение на цяло столетие Лили Буланже, от легендата Аарон Копланд, от нашите съвременници Стивън Стъки и Самюел Карл Адамс, както и от великите творци Бенджамин Бритън и Жан Сибелиус.

Лили Буланжее била на път да се превърне в един от водещите композиторки на миналия век, но си е отишла прекалено рано едва на 24-годишна възраст през 1918 г. Eфирното произведение "Пролетна утрин" ("Of a spring morning") е разписано за различни състави: цигулка и пиано, клавирно трио и оркестрова версия, която представят Симфониците от Сан Франциско. Трите аранжимента не са идентични, нито са три варианта на една и съща пиеса, всяка по-добра от предишната, а композиторката ги е виждала като паралелни, различни третирания на една концепция.

Сам Адамс и неговата творба – "Drift and Providence" е възхвалявана като "чудно примамлива" от "Сан Франциско Хроникъл" и "чудотворна, музика на композитор с уникален почерк и пламтящо въображение" от "Ню Йорк Таймс". Произведението е първата мащабна творба на композитора, поръчана от Оркестъра на Сан Франциско съвместно с New World Symphony. Вторият състав изпълнява световната премиера, състояла се през 2012 година в Маями под палката на Майкъл Тилсън Томас.


Кратка симфония № 2 e произведение на Аарон Копланд, което е написано в периода от 1931 до 1933 година и е посветено на приятеля на Копланд – мексиканския композитор и диригент Карлос Чавес. Партитурата съдържа сложни ритми и полихармонии, които възбуждат интереса на автора към сериализма, както и влияния от мексиканската музика и немското кино. Макар Копланд да казва за Кратката симфония че е "едно от най-хубавите неща, които някога съм писал", някои критици я намират за разпокъсана и какафонична. Други се съгласяват с оценката на Копланд, описвайки симфонията като шедьовър и една от най-значителните творби както в кариерата на Копланд, така и в съвременната музика въобще.

"Погребална музика за кралица Мери (по Хенри Пърсел)" на Стивън Стъки е творба, създадена по предложение на диригента Еса-Пека Салонен. Вдъхновена е от погребалната музика, която Пърсел пише за кралицата през далечната 1695 година. Стъки казва: "Когато започнах да пиша произведението, не желаех да достигна до чиста музикална реконструкция, напротив, исках да интерпретирам музиката на Пърсел, която дълбоко обичам, през обектива на 300-та години, които ни делят".


"Илюминации" за глас и струнен оркестър е произведение на Бенджамин Бритън. Вдъхновен от дългогодишния си партньор Питър Пиърс и от едноименната творба на Артур Рембо, Бритън създава седем песни от поеми – шест в проза и една в куплетна форма. Изненадващ факт е, че Пиърс не е пял на премиерата. Вместо него първа изпълнителка на "Илюминациите" е сопранът Софи Уис. С развитието на кариерата и близостта с Бритън, това произведение става запазена марка на Питър Пиърс до края на сценичния му живот. Едва след това е позволено на други певци, особено сопрани, да пеят песните. Настоящото изпълнение е на Джулия Бълок.

Всичко това, заедно с великолепно изпълнение на Третата симфония на Жан Сибелиус (СО на Сан Франциско, дирижиран от Майкъл Тилсън Томас) можете да чуете на сайта на БНР в рамките на 30 дни според правилата на Европейския съюз за радио и телевизия. Втората част – от 21 юли до 19 август включително.




По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Българският хор "Булгапея" с първи концерт в Брюксел за 2025 година

Българският хор "Булгапея" от Брюксел ще започне годината с първия си самостоятелен концерт през 2025 година днес от 18 ч. местно време, информира хорът на Фейсбук страницата си. Концертът ще бъде в брюкселския квартал Лаакен и е организиран от Maison de la création.  Концертът на "Булгапея" ще представи българската музика и нейните богатства. Те..

публикувано на 18.02.25 в 14:35
Албена Петрович-Врачанска

Албена Петрович-Врачанска: Човек за да пише, трябва да има нещо да каже

Срещата ни с композиторката Албена Петрович-Врачанска започна с премиера в рамките на фестивала Rainy days в Люксембург на "24 криптографски учения за 6 пиана, 12 изпълнители и 24 ръце", премина през дисертационен труд в НМА "Проф. Панчо Владигеров" и достигна до лична среща на премиерата на Втория ѝ концерт за пиано и оркестър в Първо студио на БНР...

публикувано на 18.02.25 в 08:20
Васил Спасов

Да сбъдваш джаз мечти динамично и елегантно

"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..

публикувано на 17.02.25 в 17:35

Глен Хюз идва с мегаспектакъла "Гласовете на рока със симфоничен оркестър"

A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...

публикувано на 17.02.25 в 12:53

Излезе нова книга с непознати писма от Париж на младия Любомир Пипков

В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..

публикувано на 17.02.25 в 07:50