Ще наблюдаваме ли отговорно поведение по време на тази предизборна кампания? Как се създават комуникационни удобства? Как ние, избирателите, ще повярваме на политиците, ако не ги познаваме предварително? А, как ще им повярваме, ако добре ги познаваме? Кои са правилата, по които се води дебат, кога спорът може да се нарече конструктивен? Какви са особеностите на народопсихологията ни? Все въпроси, на които отговаря проф. Росен Стоянов, експерт по публични комуникации и преподавател в НБУ, в "Мрежата".
Очакванията
Росен Стоянов: "Фактът, че на политическия пазар се появиха нови играчи, които са все още дори непредвидими, въпреки доста избори през миналата година и тази, очаквам да видим опити за оригиналност, модерност, по-младежка, по-симпатична кампания, може би. / …/ Но тъй като все пък сме в България и народопсихологията отчасти го изисква, а и в нашите представи политиците не могат да надскочат мястото където са се родили и възпитавали, та ще се изисква отново спор, отново по-агресивно поведение, ваденето на кирливи ризи, компромати…"
Правилата на общуване
Росен Стоянов: "В социалните мрежи всеки може да каже каквото иска и без да носи каквато и да е отговорност за думите си. Тролове видяхме в последно време, заговорихме за хибридна война и то не става дума само за отношенията между Русия и ЕС. Видяхме нещо подобно в изборите преди време, които определиха излизането на Великобритания от ЕС. Нищо различно от това модернизиране на кампанията няма да се случи и у нас. Съвсем друг е въпросът, че липсва нещо тук, а именно дебатите – онова умение да застанеш в пряк ефир срещу опонента си и да го надговориш или аргументирано да го победиш в очите на големия електорат, който жадно би трябвало да попива думите на едните и другите.
Освен да боравиш с аргументи има и други техники за надмогване на опонента, описани в дебели книги на англосаксонската политическа практика, но всичко това предполага не едномесечно усилие за обучение, а започващо далеч във времето, така че човек, който се кандидатира особено за мажоритарни избори да има своеобразна рефлексия, компетенция и интелигентност. Дебатирането по принцип се случва в България има няколко опита, но отново е в пожелателен план да стане такова каквото го виждаме в Германия, във Франция, във Великобритания, в Съединените щати."
Жанровете на комуникация
Росен Стоянов: "Да вземем така наречената "политическа реклама" – плакати по улиците, видеа които навсякъде може да видим според бюджета на съответните партии. Рекламата включва най-различни елементи, един от които е така нареченият "слогън" или рекламно изречение. Политическото брандиране е също част от комуникационния микс, т.е. насищането със характерни за конкретна политическа партия или идея, цветове по време на шествия, митинги, публични събития, организирани от дадена партия. Така нареченият "имидж мейкинг", т.е. един процес на създаването на допълнителен, различен от този на човека образ, виртуален образ, нещо което е идеализирано в главите на хората. Това което засега не виждам в българските предизборни кампании са удачни примери за така нареченото "писане на речи", ако мога така да го преведа на български, защото всяко официално изявление на политик се обмисля предварително, има цел и задачи, има екип, който го съставя, а у нас като че ли се гледа с известна доза скептицизъм и подигравателно на това, че някой друг ще ти пише речта, но повярвайте, професионализмът в тази сфера го задължава и това е характерно за държави, които отдавна боравят с тази технология."
Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.Село Братаница се намира в община Пазарджик и в него живеят около 2200 човека. Населеното място разполага с кметство, църква, пощенска станция, основно училище, детска градина, читалище, търговски обекти, заведения и шивашки цех. Голяма част от жителите се занимават със земеделие. Има предположения, че селото е съществувало още през XII век...
Двайсет висши учебни заведения се включиха в "Седмицата на университетите" , която започна днес в Ямбол. Те представят подробна информация за своите обучителни програми, специалности, условия за кандидатстване и студентски стипендии. Във фокуса на днешния ден бяха техническите университети в София, Варна и Габрово, както и архитектурния..
Ирландия инвестира 2,5 милиона евро в проекти, фокусирани върху изкуствения интелект, мъжкото безплодие и слънчевите панели , съобщава обществената радио и телевизия RTE . Чрез Програмата за стипендии за изследвания, развитие и иновации в индустрията ще бъдат финансирани изследователи в 22 компании за развитие на индустриални изследвания и..
На 4 февруари 2025 г. в столичната галерия "Теа Алба" ще бъде открита изложбата "Виждам" на художничката Стела Стефанова. В навечерието на вернисажа, който ще се състои между 15:00 и 18:30 часа , авторката разкри в ефира на Terra Култура своите мисли за изкуството, красотата и посланието на предстоящата експозиция. Според Стефанова, нейните картини..
Михаела де ла Русо, всъщност, е музикалният редактор на предаването Михаела Колева, която наскоро се завърна от кратко пътешествие в Аржентина. Как се стига до латиноамериканската страна? Здравеопазването в Аржентина и мъдрецът на Михаела. Конят – "естествен метод за превоз" и какво прави той, докато пиеш кафе. От Сан Хуан до Сан Луис – какво..
Античният керамичен център край Павликени е едно от значимите археологически открития в България. Историята на неговото разкриване започва през 1971..
Преди дни депутатът Румен Петков попита "Кой го интересува ДС?", т.е. 35 години по-късно има ли смисъл да говорим за отминали неща. За кои "отминали неща"..
Тя е символ на установения морал и етикет, при това не само на държавно и политическо ниво, обвързана е със социални каузи от всякакъв вид. Винаги трябва..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg