Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мадригали, убийства и вещици в живота и творчеството на Карло Джезуалдо

Първият автор, с който екипът на предаването "Музика хисторика" избира да ви запознае по-отблизо, е италианският композитор от края на XVI и началото на XVII век Карло Джезуалдо, принц на Веноза и граф на Конца. "Музикант и убиец" – така често описват композитора, който след двойното убийство на жена си и нейния любовник добива популярност и с пламенната си любов към музиката. С публикуването на Третата и Четвъртата книга с мадригали на Джезуалдо той се утвърждава в ролята на композитор, а по това време се и жени отново. Този път за племенницата на херцога на д’Есте – Леонора. Това отваря вратите на музикалния център Ферара за Джезуалдо, който се отдава на срещи с музиканти и композитори. Това общуване ще се окаже решаващо и за развитието на стила на принца в следващите му произведения.

За жалост, и вторият брак се оказва нещастен – запазени са свидетелства за трудния характер на композитора, за лошото му отношение към жена му, както и за меланхоличните му епизоди. През 1603 г. пренебрегната съпруга предприема действия срещу любовницата на принца, за която се смята, че е била виновна за влошаването на неговото здраве чрез вещерски ритуали. След съдебен процес, в който участва и църквата, две вещици биват изгорени на клада в замъка на Джезуалдо. В следващите 10 години психическото и физическото здраве на композитора продължава да се влошава, а наследствената линия на титлите му е прекъсната, след като синът му от първата му съпруга умира три седмици преди баща си през 1613. Въпреки това обаче Джезуалдо оставя на света истинското си наследство две години по-рано с публикуването на дълго отлаганите Пета и Шеста книга с мадригали за 5 гласа. В тези свои късни произведения композиторът демонстрира експресивност чрез дисонанси и хроматизми, които допълват традиционната за този жанр употреба на музикално-риторични фигури – мелодични формули, които илюстрират значението на текста и които до такава степен са характерни за жанра, че биват наричани "мадригализми".

Освен мадригали от тези книги в рамките на предаването този вторник (18 октомври) ще имате шанс да чуете и някои от сакралните произведения на композитора – мотети и респонзории за утринната служба за Велика събота в изпълнения на ансамблите – "Лез Ар Флорисан", Европейски вокален ансамбъл "Капела Роял", Оксфорд Камерата и Консорт за музика.

Снимки: Wikipedia
По публикацията работи: Росица Михова
ВИЖТЕ ОЩЕ
Детският хор на БНР

Детският радиохор – сред финалистите на Международния хоров конкурс "Нека пеят народите" 2024

На 6 октомври вечерта от 20.00 часа българско време очакваме с трепет развоя от музикалната надпревара на "Нека пеят народите" – престижният международен хоров конкурс! Отново имаме български финалист и този път това е Детският хор на БНР с главен диригент маестра Венеция Караманова . Конкуренти на нашия състав са Хор на момичетата от Копенхаген..

публикувано на 05.10.24 в 16:50

"Медея" от Шарпантие за първи път в Парижката "Опера гарние"

Три века след нейното създаване, музикалната трагедия на Шарпантие – "Медея", намира своята майсторска интерпретация на сцената на Парижката "Опера гарние". Световноизвестният клавесинист, диригент, музиколог и педагог Уилям Кристи и основаният и ръководен от него ансамбъл Les Arts Florissants представят бароковия шедьовър. Постановката е дело на..

публикувано на 05.10.24 в 08:05

"Медея" от Марк Антоан Шарпантие, трагедия в пет действия и пролог

"Медея" е единствената опера, написана от Шарпантие за Кралската музикална академия. Либрето: Тома Корней. Премиера: Кралския театър в Париж на 4 декември 1693 г. Действащи лица: • Медея, магьосница – мецосопран • Язон, принц на Тесалия – тенор • Аркас, довереник на Язон – тенор • Креон, цар на Коринт – бас • Крьоз, дъщеря на Креон – сопран •..

публикувано на 04.10.24 в 09:40
Проф. Боян Лечев

Миговете вдъхновение на Боян Лечев

В петъчната вечер ще възкресим спомена за проф. Боян Лечев – изумителен цигулар, потомствен музикант и любим педагог за десетки свои ученици, които не могат да го забравят. Боян Лечев бе орисан да прокарва пътеки. Неистово го мамеше непознатото, като сонатата за соло цигулка на Прокофиев. Изпълни я за пръв път у нас преди 50 години. Големият..

публикувано на 04.10.24 в 08:25

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..

публикувано на 01.10.24 в 12:15