Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Зараждането и ранното развитие на полифонията

Снимка: Wikipedia

Как се е появило многогласието в западноевропейската музикална традиция? Хипотезите по този въпрос са много и причината за това се крие в липсата на писмени исторически доказателства за съществуването на многогласие преди IX век, когато е създаден анонимният трактат Musica enchiriadis. В него полифоничното пеене е описано като състоящо се от главен глас (vox principalis), който пее фрагмент от грегориански хорал, и органален глас (vox organalis), който се движи паралелно на квинта или кварта от главния, като гласовете могат да бъдат дублирани в октава. В същината си този метод представлява импровизационна, а не композиционна техника, която певците са прилагали при изпълняването на богослужението.

Стриктният органум бива изоставен около 1100 г., когато Йоан Котон Афлигемски в трактата си De musica cum tonario представя два начина за обновяване на стила. Първият е увеличаване на броя тонове в органалния глас спрямо тези в главния, така че да се получи два или три тона срещу един. Другият метод се основава на срещуположното движение – когато главният глас се изкачва, органалният слиза и обратно. Този по-свободен органум се практикува в школата на Сен-Марсиал, разположена в областта Лимож в днешна Франция. Известна още като аквитанска школа, тя оставя след себе си значителен брой ръкописи, но, за жалост, голяма част от репертоара е недостъпен заради неразвитата си нотация. Въпреки това органумът в тези ръкописи вече представлява композиционна, а не само импровизационна техника. Тук главният глас поддържа в дълги нотни стойности горния глас, известен още като "дискант", като в него може да има до 20 ноти срещу една от главния. По-вокализирани пасажи се редуват с моменти с по-силабичен строеж или едногласно изпълнение на хорала, а от около 1140 г. е и първият познат образец за тригласен органум в този стил.

В края на XII и началото на XIII век основно място в западноевропейската музика заема школата при "Нотр Дам дьо Пари", като две основни фигури в ранния ѝ период са Леонин и Перотин. Животите и на двамата са обвити в мистерия и като цяло за тях се знае съвсем малко – на първия се приписва създаването на Magnus liber organi – голям полифоничен сборник на градуала и антифонара. Това са книгите, където са събрани песнопенията съответно за месата и за Божествената служба. Имената на Леонин и Перотин често се поставят заедно, защото се смята, че Перотин е съкратил и преработил Magnus liber organi, както и че е добавил клаузули – нови сегменти в органум, които представляват обобщаващи заключения и се добавят към различните песнопения. На Перотин освен това се приписват тригласни и четиригласни органуми и кондукти – паралитургични полифонични песнопения без грегориански хорали в основата си.

Този вторник (8 ноември) в предаването "Музика хисторика" запознаваме слушателите отблизо с началните стадии на развитие на полифонията чрез записи на произведения от Леонин и Перотин в изпълнение на ансамблите "Органум", "Хилиард" и Gothic Voices.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Фриц Вундерлих

Фриц Вундерлих – един от най-прелестните немски белкантови гласове

Роден е на 26.09.1930 година. Кариерата му започва през 1955 в оперния театър на Щутгарт – един от най-престижните по онова време в Германия. Ролята на Тамино във "Вълшебната флейта" от Моцарт изстрелва Фриц Вундерлих в звездна орбита. С нея се затваря кръгът от бляскави триумфи десетина години по-късно на фестивала в Единбург. Бе всепризнат..

публикувано на 27.09.25 в 08:10

Дзукеро празнува 70 години с 12 концерта

Иконата на италианския рок блус Дзукеро навършва 70 години днес. Той отбелязва това по свой начин – с поредица от 12 концерта на "Арена ди Верона" от 16 до 28 септември, включително и тази вечер, превръщайки древноримския амфитеатър в свой дом. Дзукеро е пословичен със свободния си дух, превъплътен в един от хитовете му – "Partigiano Reggiano"...

публикувано на 25.09.25 в 14:28

Китарата, свързана с разпадането на "Оейзис", може да бъде продадена за 500 000 паунда

Китарата, която Лиъм Галахър строши в нощта, когато "Оейзис" се разпаднаха в Париж, ще бъде продадена на търг през октомври, като се очаква сумата да достигне 500 000 паунда . Братята Галахър може и да са се помирили, за да се впуснат в рекордно световно турне, но един артефакт, който напомня за по-неспокойните моменти в отношенията им, е на път..

публикувано на 25.09.25 в 13:16

Музиката на Енио Мориконе и Нино Рота отново в София

Огромен интерес към музиката на Енио Мориконе и Нино Рота, в очакване на новия концерт с разширен репертоар Ennio Morricone & Nino Rota. Part II .   В зала 1 на НДК на  27 септември от 19.00 ч.  ще звучат вечните и любими  мелодии за всички поколения от филмите "Кръстникът“ , " Имало едно време в Америка“ , " Добрият, лошият и..

публикувано на 24.09.25 в 08:50
Проф. Иван Стоянов

Проф. Иван Стоянов: Много се радвам, когато студент Академията постигне по-добри резултати от мен самия

"Искам първо да поздравя всички новоприети студенти в Национална музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" и да им пожелая успех. Ние преподавателите много разчитаме на младите колеги, тъй като в тях ние виждаме нашето бъдеще. Аз съм действащ музикант основно, макар че съм преподавател вече с над 20-годишна практика в Музикалната академия. Започнал..

публикувано на 24.09.25 в 08:15