Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Зараждането и ранното развитие на полифонията

Снимка: Wikipedia

Как се е появило многогласието в западноевропейската музикална традиция? Хипотезите по този въпрос са много и причината за това се крие в липсата на писмени исторически доказателства за съществуването на многогласие преди IX век, когато е създаден анонимният трактат Musica enchiriadis. В него полифоничното пеене е описано като състоящо се от главен глас (vox principalis), който пее фрагмент от грегориански хорал, и органален глас (vox organalis), който се движи паралелно на квинта или кварта от главния, като гласовете могат да бъдат дублирани в октава. В същината си този метод представлява импровизационна, а не композиционна техника, която певците са прилагали при изпълняването на богослужението.

Стриктният органум бива изоставен около 1100 г., когато Йоан Котон Афлигемски в трактата си De musica cum tonario представя два начина за обновяване на стила. Първият е увеличаване на броя тонове в органалния глас спрямо тези в главния, така че да се получи два или три тона срещу един. Другият метод се основава на срещуположното движение – когато главният глас се изкачва, органалният слиза и обратно. Този по-свободен органум се практикува в школата на Сен-Марсиал, разположена в областта Лимож в днешна Франция. Известна още като аквитанска школа, тя оставя след себе си значителен брой ръкописи, но, за жалост, голяма част от репертоара е недостъпен заради неразвитата си нотация. Въпреки това органумът в тези ръкописи вече представлява композиционна, а не само импровизационна техника. Тук главният глас поддържа в дълги нотни стойности горния глас, известен още като "дискант", като в него може да има до 20 ноти срещу една от главния. По-вокализирани пасажи се редуват с моменти с по-силабичен строеж или едногласно изпълнение на хорала, а от около 1140 г. е и първият познат образец за тригласен органум в този стил.

В края на XII и началото на XIII век основно място в западноевропейската музика заема школата при "Нотр Дам дьо Пари", като две основни фигури в ранния ѝ период са Леонин и Перотин. Животите и на двамата са обвити в мистерия и като цяло за тях се знае съвсем малко – на първия се приписва създаването на Magnus liber organi – голям полифоничен сборник на градуала и антифонара. Това са книгите, където са събрани песнопенията съответно за месата и за Божествената служба. Имената на Леонин и Перотин често се поставят заедно, защото се смята, че Перотин е съкратил и преработил Magnus liber organi, както и че е добавил клаузули – нови сегменти в органум, които представляват обобщаващи заключения и се добавят към различните песнопения. На Перотин освен това се приписват тригласни и четиригласни органуми и кондукти – паралитургични полифонични песнопения без грегориански хорали в основата си.

Този вторник (8 ноември) в предаването "Музика хисторика" запознаваме слушателите отблизо с началните стадии на развитие на полифонията чрез записи на произведения от Леонин и Перотин в изпълнение на ансамблите "Органум", "Хилиард" и Gothic Voices.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Вечер с вокалното майсторство на Райна Кабаиванска

В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..

публикувано на 21.12.24 в 07:55

"Франческа да Римини", опера в четири действия от Рикардо Дзандонай

Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..

публикувано на 20.12.24 в 15:10

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25
Пол-Рони Ейнджъл

Рокендрол легендата Пол-Рони Ейнджъл за първи път в България

Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..

публикувано на 18.12.24 в 18:52
Владимир Кираджиев

Радиосимфониците изпращат 2024 година с музика на Гершуин

На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..

публикувано на 17.12.24 в 11:50